יום שלישי, 11 במאי 2010

ראיון עם עובדיה חממה ומה שקרה לו עם הפלייליסט פתאום...

תפילה בעמידה \ נדב גדליה


עובדיה חממה (45), מי שהצליח להחדיר לרדיו את השיר הכי תפילתי ('אנא בכח') עושה את זה שוב באלבום חדש שמערבב קודש וחול. ברדיו לא ששים להשמיע, אך חממה לא מתרגש. עשרים שנה שהתעלמו ממנו, הוא התרגל, וממשיך להתפלל

--------------------



בגיל 21, כשהשתחרר חממה מהצבא הצטרף ללהקת 'מוסקבה', לקח מטען מוזיקלי, וחתך לאוניברסיטה ללמוד פילוסופיה יהודית ופסיכולגיה. "כל החיים אתה לומד פילוסופיה ופסיכולוגיה", מלמד אותי חממה שכיום מנהל עסק פרטי שמשווק תוצרת 'כחול לבן' לארצות בצבעים שונים. רק בשעות הפנאי הוא עושה מוזיקה. סוג של תחביב באופן מקצועי. עשרים שנה מילא חממה את שעות הפנאי שלו ביצירת מוזיקה.

תחילת דרכו המוזיקה היתה בכיוון אחר לגמרי, ורק בשני אלבומים האחרונים שלו, 'שמים וארץ' ו'כשהשנמה מאירה' התחבר חממה יותר למוזיקה היהודית הרוחנית.

כל הזמן הקפיד לשלוח לתחנות הרדיו אך האחרונות בחרו שוב ושוב שלא להשמיע. אחרי ארבעה אלבומים ועשרים שנה זה קרא סוף סוף - הסינגל אנא בכח חדר ובגדול. על גבי עטיפת התקליט המלא שכלל את 'אנא בכח', הודה חממה בחמימות "לגלגל"צ על שנות ההתעלמות". ספק אם מישהו שם לב להודאה הצינית. מה שברור הוא שארבעת הסינגלים מהאלבום החדש שלו לא מככבים במצעד הפזמונים, למרות ההרמוניה המוסיקלית שמזכירה את הסגנון המיוחד של 'אנא בכח'. "אין ולא תהיה תופעה ראשונית ומעוררת ביקוש כפי שהיה באנא בכח", מסביר חממה. "בראיון מלפני 10 שנים לערך אמרתי שהשיר הנכון יעשה את העבודה טוב יותר מאלף יח"צנים ושאני מאמין שלבסוף אמצא את השיר שישבור את הגלים. אני יודע שאת האלבום 'שמים וארץ' קנו בזכות 'אנא בכח' ונכון שבאלבומי החדש 'כשהנשמה מאירה' אין להיט רדיו בסדר גודל דומה אבל יש שם מסה קריטית ומכלול יצירה שמזמין את אוהבי המוזיקה באשר הם. יש לי כבר גרעין קהל מסור נאמן וצמא למוזיקה מרוממת רוח. בינתיים אני יודע שגם המכירות טובות למרות שאין להיט רדיו מובהק שדוחף".

אולי הטרנד של המווזיקה היהודית חלף לו? אני תוהה.

"הכל בחיים מתגלה בגלים. מדובר בירידה לצורך עלייה, אין לי ספק. עכשיו הרדיו כמו אומר: אל תציפו אותי בהבזקים של אור. יש לי מעט טענות לרדיו בעניין הזה, אבל נדמה לי שבאופן כללי הרדיו המרכזי החילוני נבהל מעוצמת פריצת המוזיקה היהודית וההיצף ולכן לוקח צעד או שניים אחורה. גם זה לטובה..."

מדובר ביהודים... ממה יש להם לפחד?

"הדבר הכי מפחיד בחיים זו האמת. כשאתה חושף את הציבור החילוני לאור גדול כ"כ – הם חושבים שאתה בא להחזיר אותם בתשובה; שאתה בא להגיד להם שהם לא בסדר, ושמה שהם עשו עד עכשיו הוא הבל הבלים".

אתה בטוח שב'אנא בכח' אנשים הבינו על מה המילים מדברות?



"לא הכל אנו יכולים להבין אבל מספיק להתחבר לתדר, ומכאן כל אחד מתקדם עם זה בדרכו. אמונה אלון כתבה דבר מדהים; "בשעה שהרדיו הישראלי משדר והקהל הרחב משנן וקולט הוא חושב לתומו שהוא מקשיב רק למוזיקה אך למעשה מתחבר לצופן הסודי של היקום". זה כל כך חזק אם חושבים על זה!".



"כל הסיפור האישי של עשייתי ונאמנותי לדרכי המוזיקלית מסמל את נצחון הרוח. לפני חמש שנים בדיוק בל"ג בעומר עמדתי באידרא רבא ושמעתי שירי קודש מושרים בפי כל. אמרתי לאשתי: "את מרגישה את זה? נכון שיש קדושה באויר? אז דעי לך שיש בכוונתי להלחין ולהוציא לאור את "אנא בכח" כדי שגם הוא יושר בדיוק כך ברוח קודש וברוב עם כבר בשנה הבאה. מכיוון שכך בדיוק קרה אני מניח שרבי שמעון בר יוחאי היה בסביבה ועזר לי להגשים את משאלתי ולחלקה לעולם... תודה לאל".

יש קטעים באלבום החדש שיצאו דומים מאוד ל'אנא בכח'.



"בעיקר 'ברוך שם כבוד מלכותו' שנסחפתי עם זה ליצירה של מעל חמש דקות. זה הפסוק שמשלים את אנא בכח. הרב מישאל כהן הטריח עצמו למשרדי לספר לי זאת ולבקש ממני לצרף זאת לתפילה. מאז אנו מחברים בהופעה את 'ברוך שם כבוד מלכותו' ל'אנא בכח' ברצף טבעי אחד".

גם ענין שירת תפילה במנין חוזר כאן בחמישה שירים מתוך 17 שירי האלבום. "זה המותג שיצרתי וסוד קסמה של תפילתי המולחנת" – הוא מסביר "במידה רבה המנין מהווה את הצבע היחודי של ההרכב המוזיקלי שלי שמאגד ומקבץ את כל משתתפיו לאחדות שירת תפילה במניין"



כשחממה עולה לבמה לשיר שירי קודש, הוא חובש כיפה לבנה לראשו. ביום יום הוא לא מקפיד על כיסוי ראש.



מסורתי או דתי, איפה אתה נמצא על סקלת ההגדרות?

נראה שהשאלה הזו מוציאה מחממה את נפשו הפיוטית: "בעודי מתעורר ומנער האבק ומתאהב בעומקה ויופייה של היהדות, החילונים חושבים שאני דתי מדי והדתיים חושבים שאני חילוני מדי. זו הבעיה – שהכל נכנס לכלובים רוחניים וגשמיים של הגדרות, ובמרחבי האמת רק בודדים מבחינים בכיפתי השקופה... עצם היותי קרוב ובעל גישה לשני העולמות - יכולה להיות נקודת אמצע ושביל זהב לפעולת השפעה וקירוב לבבות דרך המוזיקה.. אך זה גם מקור לקושי גדול בהתנהלות היומיומית שבו אני רואה אל מול עייניי את התנגשות העולמות הבלתי נמנעת בכל צעד ושעל. ברור שהמדד שלי הוא מהמילון הדתי ולא של שפת היום יום - 'חטאים ומצוות' ולא 'מעשים טובים ולא טובים'. 'מושב לצים' ולא מקום לא טוב, יפי הבריאה ולא יפי הטבע. השגחה פרטית ולא צירוף מקרים. גאולה ולא 'מזרח תיכון חדש ושלום עולמי'. אני מייחל לגאולה גם בחיי וגם במפעל היצירה שלי. אני כל הזמן נשאל "אייכה?" היכן אני עומד ברגע נתון זה אל מול המקום. אך אף פעם לא שאילתיו:"אייכה"? כי נוכחותו ודאית בעיניי.

"זו שאלה כלכך אינטימית שנוגעת בלב הליבה של מכלול קיומי. אל תשפוט רק על פי מראה עיניים אלא גם על פי מה שאתה מרגיש. התשובה לשאלתך היא תשובת המעשים, תשובת השירים במקרה שלי. קשה לאדם להעיד על עצמו ולהגדיר את עצמו. זה גם לא נכון. אני אדם מסורתי שמכבד את הדת ויונק ממנה. שאני שר שירי קודש אני בהחלט עם כיסוי ראש אולם באופן כללי אני פועל על קו התפר בין קודש לחול. מישהו פעם אמר לי שאני כנראה הממוצע המדוייק והמאוזן בין דתי לחילוני ומכאן ניתנה לי הזכות העצומה להוריד את "אנא בכח". מעל הכל זה לא פשוט בכלל לא פשוט... אני חושב שמעל הכל צריך לשפוט את האדם לפי הכיוון שלו. אני חושב שאני בכיוון טוב".



באלבום החדש אתה מערב הרב קוק עם כצנלסון. מה הקשר בין השניים?

"כצנלסון אומר בעצם את אותו הדבר כמו הרב קוק רק בסגנון שונה - כצנלסון מופיע כנביא זעם ובדברי תוכחה קשים אומר: 'היש עוד עם בעמים אשר בניו הגיעו לסילוף שכזה? שיצירות עמו בזויים בעייניו ומעריץ ומתמכר להבלי הגויים ומכאן מגיע עד לשנאה עצמית'. הרב קוק בנועם דבריו המופלאים אומר: ולא נקבול על הרשעה הכפירה והבערות אלא נוסיף צדק אמונה וחכמה".



פסוקים מהמקורות, הרב קוק וגם כצנלסון ואלתרמן הופקדו על המילים של חממה. ומאידך, על השירה מופקדים חממה עצמו, בשיתוף המון אמנים אורחים, שבעצם עושים את התקליט החדש של חממה כאבן המאחדת את כל האמנים שקשורים איכשהו למוזיקה היהודית, וגם כמה שבאלבום הזה הכריזו אולי לראשונה על הקשר למוזיקה הזו; כמו ברי סחרוף, שלומי שבן וחמי רודנר.

"השירים ביקשו את מה ששייך להם", טוען חממה. "שלמה בר למשל הוא שורש קדמוני של הפיוט היהודי ומלחמתו בממסד החילוני הפופולארי, שולי רנד הוא אמן יוצר ענק ואת אהוד בנאי אין צורך להציג. גיל עקיביוב, גד אלבז והאחים הזמירים איציק ואבישי אשל הם חלק מההרכב שלנו: "שמים וארץ". ארז לב ארי פועל על קו התפר של מוסיקת הרוק וטקסטים אישיים המושפעים מהמקורות. חמי רודנר ושלומי שבן אמנם לא עושים מוזיקה יהודית עדיין, אבל הם בעלי שאר רוח. השירים שבהם השתתפו אינם בדיוק מהז'אנר היהודי אלא בשוליים הרחבים חשוב לי לחבר חיבורים ולגשר בין העולמות שבי, ובכך לתרום את חלקי בתנועה לעבר האחד".



איפה ברי סחרוף בכל הדברים הללו?



"מאחורי הדמות הרוקיסטית תל אביבית הזו מסתתר אדם עדין רוח רגיש ונדיב במיוחד. הוא בכלל בא לשיר לפרוייקט אחר ושהצעתי לו להשלים מניין בשיר "תפילתי" הוא פשוט אמר "בטח" ונכנס להקליט".



את יתר האמנים הצלחת להביא בקלות? הם התחברו מיד למוזיקה שלך?

"שום דבר לא בא בקלות. לא כל מי שהזמנתי אכן נעתר, אך הרוב כן. גם אז הייתי חייב להתחשב ולחכות ולתת לכל אחד מהם את הזמן בנחת. החיבורים היו די טבעיים בסופו של דבר, וכשהפאזל הושלם וראיתי את כל התמונה כולה הבנתי עד כמה עלי להכיר בטוב ולהודות לכל אחד מהם. זה לא שהם סתם שרים שירים באלבום אלא נשמתם מאירה בו ממש".

את מי היית רוצה לצרף בעתיד לפרוייקטים?

"אני אשמח לשתף פעולה עם מאיר ואביתר בנאי, ועם יונתן רזאל. היה לי חלום שאריק איינשטיין ישיר שירים שלי. חשבתי ששלמה ארצי יכול לשיר את 'הבט משמים וראה', למשל".



הוא לא רצה?

"אני לא יודע אם הוא לא רצה, ואם הבקשה בכלל הגיע אליו – כי עברתי דרך מישהו. סך הכל זו עבודת ליהוק לא פשוטה לדעת מי מתאים למה".

איך בכלל פנית לזמרים, לאהוד בנאי למשל, עוד כשהיית אלמוני?

"אהוד בנאי זו דוגמא מצוינת. זה היה לפני שהייתי מוכר. פניתי אליו כאחד האדם, שלחתי לו מכתב, וביקשתי ממנו בו לשיר את 'תפילה לדרך'. הוא לא היה חייב לחזור אלי, ובכל זאת לא התעלם, וזה דבר שלמדתי ממנו – איך להתייחס לפניות של אנשים. הוא התקשר אלי, אמר שזה מאוד יפה – אך טען שהוא לא יכול לתרום לשיר הזה, ואיחל לי הצלחה. עברו שנתיים, הרכבתי את 'אנא בכח'; וחיפשתי עשירי למניין הזמרים. ושוב, שלחתי לו מכתב עם הדיסק. אחרי שלשה חדשים הוא התקשר אלי וביקש להשתתף אם זה עדין רלוונטי. וכך היה".

שלושה חדשים זה הרבה זמן לחכות...

"מה זה שלשה חדשים?" - מחייך חממה. "אין משמעות לזמן. זה אלבום שעבדתי עליו שבע שנים. אז מה זה שלשה חדשים!?".

שילמת לו?

"הוא סרב לקחת כסף, ואני סירבתי לא לשלם לו על זה. אז התפשרנו לבסוף שאת שכר טרחתו נתרום לצדקה".

למה שלא תשיר לבד בעצם?

"חשוב להכיר בחסרונותיך. אני פשוט לא זמר טוב מספיק. אין לי את הכלי הזה בגרון שיכול להעיף. לפעמים אני עושה זאת טוב מספיק לבד אולם על פי רוב אני נהנה משיתוף פעולה עם אמנים מבצעים מבטן ומלידה, זמירים ממש. חשוב לנסות כל מיני מרקחות ולבסוף נשארים עם הביצוע המנצח שאותו אתה מציג לקהל. יש פה עניין רוחני של הפיכת החיסרון כפלטפורמה ליתרון. קול אחד או דובר אחד הוא בסופו של דבר מונוטוני אולם ביצירה של שני קולות נוצר המימד של העומק שמתקבל במח מהסתכלות או הקשבה לאותו השיר מזוויות ראייה שונות".

ומה העניין שכל האורחים שרים יחדיו במקהלה?

"רציתי ליצור אפקט של תפילה רבת מתפללים. בעידן המחשב יש אין סוף ערוצי הקלטה ואין מגבלה, ובאמת כל זמר שהתווסף מילא איזה חלל מיוחד. בכל פעם נדמה היה שאי אפשר להוסיף לו עוד אולם גם הזמר הבא הוכיח שאי אפשר בלעדיו. אפשר כמובן להמשיך עם זה עוד ועוד אבל חשבתי שתפילה מכובדת צריכה מניין; מסה רוחנית קריטית – וזו הנקודה שבה הרגשתי שאפשר להפסיק להקליט".



כותרת משנה

לחממה יש כאמור את קהל היעד שלו, גם אם ברדיו יקפידו לשכוח אותו. תפילה אחת 'בכח' הצליחה לעשות את זה גם לקהלים אחרים. אבל עד לפני הלהיט התפילתי עסק חממה במוזיקה לאניני טעם בלבד. וכמו שכותב חממה על אלבומיו הישנים באתר האינטרנט שלו; "האלבומים שלי מעולם לא נמכרו ממש".



שנים אתה עושה מוזיקה ולא זכית ליחס של ממש, זה לא מתסכל?

"אומרים שכל אדם מקבל חבילת בעיות שאיתה הוא יכול להתמודד. אין ספק שזה היה מתסכל שהדלתות היו סגורות לא פעם, אולם במסגרת אהבתי העצומה למוזיקה שאיפותיי לא היו מעולם להצליח במובן של פרסום וקריירה. תמיד חיפשתי את האור עצמו ולא את אור הזרקורים ומכאן למעשה ברור שהצלחתי ליצור מוזיקה בדרכי שלי ולהכשיר את עצמי למפץ הגדול של אנא בכח. זה טוב למלחמה באגו, וזה מחדד אצלך את מה שאתה באמת שואף אליו. זה לקח עשרים שנה אך נתן את פריו בעיתו. לא הייתי יכול לאחל לעצמי זריחה אחרת עם שיר אחר ובזמן אחר; כך שבפרספקטיבה בריאה אני מבין שהמסלול היה הכרחי לזקק ולזכך את הגיעי לרגע האמת".

איזו מוזיקה אתה שומע?

"גדלתי על יסודות מוזיקת הרוק המערבית. נמשכתי תמיד למוזיקה רבת הוד ועומק. תמיד נרתעתי ממוזיקת הביבים. חיפשתי את 'זעקת הנפש' ולא את 'צעקות היצר'. היום אני יותר ויותר שומע מוזיקה יהודית. קרליבך וניגוני חב"ד מתלבשים לי על יסודות המוזיקה המערבית שבי ומכאן נוצר לו החיבור ופירותי המוזיקליים העכשוויים".



שיתפת פעולה עם אמנים מוערכים, בקיסריה כבר היית עם גד אלבז, מה הלאה?

"החלומות שלי מסתכמים בשאיפה להמשך יצירה מבורך ורב השראה. אחרי הכל השיר הבא שיפגוש אותי בדרך זה הנעלם והאתגר הגדול ביותר".

תגובה 1:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים