יום שלישי, 21 בפברואר 2017

ראיונות וידיאו וטקסט עם גד אלבז


נדב גדליה


מפיק בינלאומי טען שיש לו את 'הקול של ישראל' ולקח אותו כפרוייקט, אבל גד אלבז מבטיח לחזור לשיר גם עם אבא בני. למה הוא חובר לזמרים חילונים (עכשיו זה סאבלימינאל), איך הוא מתמודד עם לוק נוצץ והערצה, מה מחזיק אותו כשהוא מופיע לבדו בנכר, ומתי הוא כותב שירים עם אשתו  (ויש גם ראיון וידיאו)

------------

הוא החל את דרכו כ'הבן של', נקודת פתיחה טובה שיכולה לקדם סה"כ, אך גם מספיק מעצבנת בכל הנוגע לעסקי מוזיקה - תמיד יהיה מי שיצקצק בלשונו הלא נחמדת וידרוש בפרהסיא שהקול והכל - זה בגלל אבא העונה לשם בני אלבז, זמר המזרחסידי שזוהה בזמנו גם כזמר הבית של תנועת ש"ס.

אלבז הבן (29) מתגורר כיום בחולון. בית דירות רגיל לחלוטין מאכלס בתוכו את מי שזכה לכינוי 'הקול של ישראל' מרוזי פרז, אחד המפיקים הנחשבים בעולם ומי שהביא אליו את הידועים בשמות מוזיקת הפופ הבין-לאומית.

עם עד היום פרח אלבז במגזר החרדי-דתי ובתחנות הרדיו הדתיות בעיקר, נדמה שזה הולך ומשתנה. כיום עובד אלבז על שלושה אלבומים בו זמנית - האחד בעברית, השני באנגלית, ואחרון חביב בשפה הצרפתית. אך גולת הכותרת הישראלית והעכשווית של אלבז היא "הכל מלמעלה" – הדואט המשותף שלו עם הראפר סאבלימנל. השיר שזכה להשמעות רבות ונכנס לפלייליסט בגלגל"צ מספר בצורה נוקבת עם המילים של סאבלימנל, את הדברים שלדתיים אסור להגיד ברדיו.



"אם תדבוק באמת הדברים יסתדרו מעצמם

זה הכל מלמעלה לא שואל מה ולמה

כבר למדתי שהדברים הטובים לוקחים זמן

והדרך למעלה ארוכה ויפה לה.

ננצח קשיים בדרכי האהבה

אנו לא נשברים יש לנו אמונה

ונדע להעריך כל דקה ודקה

שום דבר לא מובן מאליו".




"לא תארתי שהוא יצליח ברמה הזאת", מודה אלבז, "בכל אופן זה שיר שמדבר על הקב"ה, וחשבתי שיכול להיות שלא יקבלו אותו בקלות, והנה כמה מפתיע שכולם אוהבים את זה".

האמת שהקריירה של אלבז עמוסה בחבירה לזמרים חילוניים – זה קרה כבר עם שלמה גורניך, שלומי שבת, הראל מויאל, אבל עם ראפר מובהק כמו סאבלימינאל זה טרם קרה.


איך התגובות ברחוב הדתי על שיתוף פעולה עם אדם שממש לא מגדיר את עצמו כדתי?


"כל מקום שאני הולך מקבלים את זה יותר מטוב. כולם אומרים דבר דומה בעצם; איזה כיף לראות שאמן חילוני כזה כותב טקסט שכזה, שמוכיח שלמרות שזה לא נראה עליו, הוא כל כך קרוב ליהדות. לא קיבלתי תגובות שליליות על 'איך זה שאתה עושה דואט עם ראפר חילוני'. כבר לא פונים אלי בנושא הזה. אנשים כבר הבינו שאני עושה את זה כבר המון שנים והמטרה שלי בנושא הזה היא לאחד. ואם הוא חילוני זה לא משנה. ואם הוא רוצה לשיר על ה' - אז אני כאן בשביל להצטרף אליו".

ומהצד החילוני – האם יש מי שמרגיש מאויים מכך שאולי את קצת מנסה להחזיר בתשובה? .

"זאת לא חזרה בתשובה, אלא לבוא ולהזכיר את שם ה' בעולם, ושהכל זה מאיתו. תשעים וחמש אחוז מהאוכלוסיה בעולם מאמינה שיש כח שמכוון את העולם. כח שברא אותו, העולם לא נוצר מעצמו ולא מחיה את עצמו".


איך אפשר להאמין קצת יותר ש"הכל מלמעלה", דבר שלפעמים קצת שוכחים בחיי היום היום?


"אני יכול להגיד רק על עצמי – כשאתה מופיע ושר על 'הכל מלמעלה', ובכל זאת באותו רגע אתה לא נמצא בנקודה הזאת, אלא חלילה בירידה רוחנית – האפקט של המילים שאתה משמיע לאחרים משפיע עליך. ואם אני שר את המילים האלה בזמן שאני מרגיש חיבור לה' –  למילים אמוניות יש כוח להעלות אותך עוד יותר".

כיצד אדם אימוני מתמודד עם עולם הפרסום והזוהר? סה"כ דואט עם סאבלימנאל גם עוזר לך להתפרסם קצת יותר גם במגזר הכללי.

"עשיתי את זה במטרה אחת; לפרסם את השירה שלי שזה בעצם לפרסם את שם ה'. השירה היא מתנת שמים, וכשאני שר ומקרב אנשים ע"י זה – זאת המטרה והשליחות האישית שלי אותה אני צריך לבצע על הצד הטוב ביותר. ברגע שה' בחר בי לתפקיד מסויים, אני מוכרח להגשים אותו. אם לא אשתמש בשירה – יתבעו אותי מהשמים".

אם תשאלו בנפרד את סאבלימנל ואלבז איך נוצר החיבור בינהם, תקבלו תשובה דומה; "פגשנו אחד את השני, השמענו חומרים זה לזה, והתאהבנו", הם יספרו בטבעיות.

לגבי איך זמר שלמד בישיבה חרדית חובר לבחור שלא ממש גר בעומקה של בני ברק, יש לאלבז הסבר מלומד: "יש פאנט חילוני ויש פאנט דתי. יש פאנט שמאלני ויש פאנט ימני. תמצא פאנטים בכל מגזר וכל מקום. בקצוות האלה אף פעם לא הייתי ולא אהיה. רבותי לימדו אותי שכשאתה רואה חילוני תאהב אותו ותקרב אותו. התפילה של סאבלימינל שאומר דברי אמונה היא עצומה, כי היא תפילה שאינה תדירה, ויש לה לפעמים כח גדול יותר מאחד שרגיל להתפלל. עכשיו תגיד לי, איך אפשר שלא לחבק תפילה זכה שכזאת שנובעת מעומק הלב?!"


מאחוריך לימודים בישיבה הנחשבת לחרדית, מלפניך קריירה בינלאומית שצוברת תאוצה נוצצת, ומעל ראשך כיפה שחורה אבל עם פס לבן... לאיזה מגזר בעצם אתה משתייך? 


אני יהודי שמנסה לשמור כמה שיותר תורה ומצוות - לומד בכל בקר מעשר בבקר עד אחת בצהרים ומנסה להיות כמה שיותר איש משפחה. אני משתדל להגשים את ייעודי בעולם, ויש לי נפילות בדרך ומהן אני מנסה לקום כל הזמן. יש לי רב שאיתו אני לומד ואיתו אני מתייעץ. אני גר בעיר חילונית ובתוך שכונה חילונית, ומתפלל בבית כנסת שרובם חילונים ולמרות זאת כל שבת בית הכנסת מפוצץ יותר ויותר. אני לא רחוק מחילונים, ואינני אדם שיאמר לבן שלו להתרחק מחילונים ולומר לו שהם דבר זר".


נשאל את זה ככה - לאילו מוסדות לימוד תשלח את הילדים שלך? 


"הילד שלי לומד בבית ספר דתי-חרדי".


אז אתה כן חרדי.


"אני רוצה שהילד שלי ילמד בבתי ספר שנוהגים בהם ע"פ שיטת הרב עובדיה יוסף. גדול הדור שלי הוא הרב עובדיה, ולכן הילד לומד שם. ממש לא מצד מניעים פוליטיים ומגזרים".


יש לך מראה עדכני ומוקפד, וגם דינאמיקה של מעריצים מסביב - איך כאדם שומר מצוות אתה מצליח לחיות עם זה?


"כשאדם רוצה למכור ספר; ספר של הלכות טהרה וקדושה, ספר של גמרא; אם הכריכה תראה עלובה ולא תשרת את מה שיש בפנים – הספר הזה לא יראה מעניין. לכל דבר צריך עטיפה נכונה. מה שאני עושה זה מקצוע וצריך לדעת גם לעטוף אותו. כאדם שמוכר מוזיקה אני צריך להראות בהתאם, המוזיקה שלי אוניברסלית - וכך אני מתלבש. יש אנשים שהם חרדים מבטן ומלידה והדמות שלהם היא עם זקן ופאות שזה דבר יפה, שהלוואי עלי שהייתי נולד למציאות הזאת. אבל לא נולדתי ככה".

לגבי תופעות ההערצה – אני חושב שאנשים מקצינים את זה, אין מושג כזה 'אלילות' אצל היהודים. עם ישראל לא יקח אף פעם אדם ויעשה אותו אליל. אף פעם לא תראה בישראל הערצה מטורפת לזמרים כמו מייקל ג'קסון וכדומה. היהודים הם אנשים פשוטים שלא נתפסים לאלילות. חכמנו ז"ל הוציאו לנו את היצר של העבודה זרה, שרפו לנו אותו, ואם עבודה זרה לא עובדים כל שכן שלא יעבדו אותי. אם מדברים על ילדות קטנות שמעריצות אותי ייתר על המידה, שקצת חוצות את גדרי הצניעות – זה עובר להן, הן גדלות ופתאום אומרות לעצמן איזו טפשה וילדותית הייתי, וממשיכות לאהוב את המוזיקה נטו עם המסר החיובי שלה ובלי כל השטות הזאת של ההערצה מסביב".


אתה הבן של בני אלבז, אמן שגם נצפה כשהוא שופך על עצמו בקבוק שמן בפרהסיא כחלק מהמאבק על גוש קטיף, אתה חושב שעצם היותך 'הבן של' פוגעת בתדמית שלך?


"המציאות שהוא אבא שלי הוסיפה לי המון במשך השנים. והיום אני כבר אישיות בפני עצמה.. אנשים שעוקבים אחרי יודעים שאנחנו שונים לגמרי".


יש סיכוי שאי פעם תחזרו להופיע ולשיר יחד ממש כמו בימים המרגשים ההם של 'אבא, קשה לחזור בתשובה'?


"למה לא? עשינו כמה דברים בזמן הזה, ובקרוב הולכים לצאת חומרים של שנינו יחד וגם נופיע יחד. זה עוד ישוב למקומו, אל תדאג", מחייך גד, "פשוט כרגע אני לא רוצה שאנשים ישכחו את המסר האישי שלי ויערבבו את הדעות שלו עם שלי, אבל בקרוב כבר נשיר יחד שירים חדשים".


שוב תשירו שירי אבא-בן?

"לא, עברנו את זה, התבגרנו מאז".



---


את רוב השירים שלו כותב אלבז יחד עם אשתו – מורן. מי שאהבה את השירים שלו עוד טרם נישאה לו בשידוך – מצאה את עצמה חותמת איתו כעת ביחד על הקרדיטים למילים של השירים.


במקום לצאת, אתם קובעים שעכשיו יושבים וכותבים? 


"אני לא אדם כל כך מסודר שקובע את הזמנים שלו, לצערי הרב. זה קורה בדרך כלל באיזו שהיא מוזה – אני קורא לה יאללה-בואי-בואי-עכשיו-נשב-אני בשוונג, וזה קורה ב"ה. אני אדם קצת פזרן, וכשיוצא לי שיר, אני רוצה אותו מולחן כבר כאן ועכשיו".

כמו הרבה זמרים אחרים שמצאו כר נרחב בשירה מול הקהילות היהודיות בעולם, גם אלבז נודד לא פעם לקהילות עם-ישראל בנכר ושר להם משיריו. בקרוב הוא יוציא כאמור שני אלבומים בשפות אנגלית וצרפתית שיפנו ישירות לקהל הבינלאומי.


איך זה לטוס כל פעם לחו"ל ולהשאיר שלשה ילדים ואשה מעבר לים?

מאוד קשה. מאוד. אדם בלי תורה יכול לאבד את עצמו לדעת, וצריך לזכור את המטרה: לחנך את הילדים לתורה ולהיות להם דוגמא אישית. אין ספק שזה קשה לפעמים ולעיתים נכשלים בכך, אבל זה חלק מהעבודה, וגם בהקשר הזה מה שמחזיק אותי ומזכיר לי את המטרה זו התורה". 



האזנה לתוכנית הרדיו "סבבת שלום" שלי שהיתה משודרת בזמנו ובה התארח גד אלבז:
http://www.icast.co.il/default.aspx?p=Podcast&id=347246






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים