יום ראשון, 12 בפברואר 2017

ראיון עם אלוף וידיאו



 נדב גדליה
רועי עדין עוד לא בן 16 וכבר מנהל מסעות פרסום של מותגים מפורסמים, אבל העיקר מבחינתו הוא ההנאה והמסר * על כוכבות רשת, על ניצול זמן ועל תיקון עולם * כי גם סרטונים ויראליים עושים מאהבה
https://scontent.fsdv1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/15895465_1623018527724858_8026695453784471683_o.jpg?oh=212eac0defa40d0786fb919cfda5223d&oe=59063D8D

אם תיכנסו לחדרו של רועי עדין בהרצליה, תגלו לא פחות משלושה מסכי מחשב גדולים, רמז לחדר עריכת הווידאו המקצועי שהוא מפעיל לצורך יצירת הסרטונים הקצרים והמוטרפים שהוא יוצר. אולי שמעתם את השם שלו, אך אם אתם מסתובבים ברשת כמעט בטוח שנתקלתם בסרטוני האפקטים שלו: הסרטון שבו הוא שולט על מזג האוויר וצובע את השמים, הסרטון שבו הוא קופא באמצע הרחוב וכוס התה של עוברת אורח מפשירה אותו, עוד סרטון שבו הוא תוקף את עצמו מבעד למראה והסרטון שבו הוא קופץ לים שבתמונה התלויה על הקיר.
הוא רק בן 15 וכבר נחשב לאחד מיוצרי הסרטונים המשפיעים ביותר ברשת; לאחרונה נכנס לרשימת '20 המשפיעים מתחת לגיל 20' של העיתון הכלכלי 'גלובס', והתברג במקום הראשון – שהכתיר אותו בתואר 'היוצר הצעיר המשפיע ביותר בישראל'.
"האהבה שלי לאנימציה התחילה אצלי בגיל צעיר מאוד מאוד", הוא מספר לנו. "כבר כשהייתי בן שמונה סקרנה אותי מאוד אמנות ההנפשה – להפיח חיים במשהו סטטי בעזרת אנימציה. בפועל אהבתי לעשות את מה שאני יכול – הייתי יצירתי, ציירתי והסתפקתי בלדמיין את זה חי", הוא מתאר.
שנה לאחר מכן, והוא בן תשע בלבד, החל להסריט עם אחיו סרטונים משעשעים, לערוך אותם בתוכנה פשוטה בווינדוס ולהעלות אותם לרשת.
"באותה תקופה יוטיוב עדיין לא היה נפוץ כל כך בקרב ילדים בגיל הזה. לא היו כוכבי רשת צעירים", הוא נזכר. "קלטתי שאני אוהב ליצור את הסרטונים האלה, שזה משמח אותי ושיש ליצירתיות שלי סוף-סוף מקום להתבטא". כמה שנים עברו ורועי ביקש מההורים שלו לעזור לו להתמקצע עוד יותר. "הם ראו שאני רציני וגם ככה מתעסק בזה כל היום, לכן הם קנו לי תוכנת עריכת וידאו מקצועית, שנקראת 'אדובי פרימייר'. חבר של אבא שלי לימד אותי קצת איך לעבוד אתה, ויצאתי לדרך".
את המשך ההתמקצעות שלו עשה רועי בעזרת סרטוני הדרכה ביוטיוב – "מהר מאוד גיליתי עולם שלם שלא נגמר, ועוד הלך והתרחב ככל שהתפתחתי והתחלתי לעבוד גם עם תוכנת האפקטים המתקדמת 'אפטר אפקט'".
המקצוענות משתלמת; הוא כאמור בן 15 בסך הכול ("עוד מעט 16", הוא מדגיש) ובמקביל ללימודיו בכיתה יו"ד ב'תיכון חדש' בהרצליה רועי עובד עם משרד הפרסום TEENK, המתמחה בפרסום ברשת בקרב בני נוער, ומנהל מסעות פרסום של מותגים גדולים כמו המשקה הפופולרי 'Fuze Tea'.
הוא גם בנו של גלעד עדין, איש הטלוויזיה לשעבר שהספיק לערוך את החדשות ולהגיש אותן בכל הערוצים הגדולים עד שפרש ופתח חברה להפקת סרטי תדמית ואירועי הרצאות TED. "אבא עוזר לי בעיקר בעצות טובות בנוגע לתסריטים", רועי אומר בחיוך.
הוא השלישי מארבעה אחים – רון (14) משתתף בסרטונים שרועי מצלם ("כיף גדול שיש אח קרוב בגיל, חבר טוב לחיים"), מעיין (19) – חיילת, וענבר (22) – סטודנטית למנהל עסקים.
חוץ מתואר הנער המשפיע ביותר ברשת רועי גם מחזיק במספרים נאים מבחינת חשיפה; באינסטגרם יש לו 37,400 עוקבים ותשעה מיליון צפיות(!), ביוטיוב הוא אוחז ב-6,400 מנויים קבועים וביותר מארבעה מיליוני צפיות לכלל סרטוניו, ודף הפייסבוק החדש שלו מחזיק כ-3,000 אוהדים.
זה לא הכול; בתחילת שנת 2016 בחרה אינסטגרם בסרטון שיצר לאחד מפרסומי האינסטגרם הנבחרים של פתיחת 2016. מאות מיליונים קיבלו הזמנה רשמית מאינסטגרם לסור ולצפות בסרטון המגניב שרועי יצר לכבוד תחילת השנה האזרחית, ובו נראים מגדלים עזריאלי בוהקים על רקע הספרות 2,0,1,6, שרועי כותב בסרטון באמצעות הנייד שלו (לצפייה: https://www.youtube.com/watch?v=KXFRxruSkDc


מה מושך אותך בעשייה הזו?

"הבנתי שהכיוון שהכי מלהיב אותי להתקדם בו בתחום הזה של יצירת סרטוני רשת הוא האפקטים המיוחדים", רועי אומר. "הכי מדליק אותי לאפשר לעצמי לעשות דברים מטורפים שאי-אפשר לעשות במציאות". הוא מתאר שאחד מרגעי השיא שחווה מאז החל ביצירת הסרטונים היה בתחרות שערך ערוץ ניקולודיאון; "הייתי בן 12 ונתבקשנו לעשות סרטון של עד שלוש דקות שקשור איכשהו לבוב ספוג. אף על פי שהייתי די חדש ב'אפטר אפקט' החלטתי לייצר סרטון שבו בוב ספוג יוצא מהמים ומצטרף אליי. היה מדובר בעצם בשילוב של שחקן – אחי – ואנימציה מצוירת. שילוב של בן אדם ואנימציה שמתחברים על המסך הוא מסוג הדברים שרואים בקולנוע בסרטים עם תקציבים של מאות מיליוני דולרים, כמו ספר הג'ונגל למשל", הוא מעמיד אותנו בפרספקטיבה הנכונה. "זה היה המון עבודה, משהו כמו חודש ימים, שעות על גבי שעות. היום הסרטון הזה מונה מיליוני צפיות מכל העולם", הוא מחייך בסיפוק.
בתחרות הוא אמנם לא זכה, אך מבחינתו הוא נחל הצלחה: "הרגשתי שכבר ממש זכיתי בתהליך היצירה. אני חושב שכל מי שעוסק באמנות חייב לאהוב את התהליך של היצירה, כי מוכרחים המון סבלנות בשבילה. אני הרבה שעות לבד על המחשב, ובלי תשוקה זה לא יעבוד. אם לא מתהליך היצירה, ממה אהנה?"

חיידק ויראלי


החברים והמשפחה התלהבו; הסרטון של בוב ספוג זכה למיליוני צפיות, אבל רועי עוד לא מיסד את עצמו אז כיוצר סרטונים ויראליים. "יצרתי המון דברים כל הזמן אבל לא ממש הפצתי את עצמי ודחפתי לקדם את הסרטים שלי", הוא מספר. "לא יודע, אולי נדרש זמן עד שנבנה לי הביטחון העצמי שמה שאני עושה הוא באמת מיוחד".
לפני כשנה, בהיותו בן 14 וכשבסלו ידע מקצועי די נרחב, רועי נעשה 'ויראלי' ברשת; הוא החל ליצור סרטוני אפקטים קצרים שהרעיון שלהם היה לבטא כל רעיון שעלה לו לראש. "חיפשתי איך לבטא את הרעיונות שהרגשתי שהלוואי שיכולתי לעשות בפועל. כמו לקפוץ ממגדל למשל", הוא מחייך ומזהיר שלא לנסות את זה בבית.
"הרעיונות באים לי מחוויות שהייתי רוצה לחוות; אני אומר לעצמי 'הלוואי שעכשיו, באמצע הכנת השיעורים, יכולתי לקפוץ לים', ומכין אנימציה משעשעת שבה אני קופץ לתוך הים שבתמונה התלויה בחדר שלי. יש לי סרטון שבו אני קם בבוקר ונכנס למכונה שמסדרת אותי קומפלט ליציאה לבית הספר במקום להתארגן בעייפות של הבוקר. הרבה אנשים התחברו ל'חלומות' האלה, כי הם לא רק חלומות שלי".

כיצד סרטון הופך ויראלי ברשת? מה צריך לעשות בשביל זה?

"ברור שאין לזה מתכון", רועי צוחק. "אני יכול לספר רק איך זה קרה לי: לפני כשנה בחופש הגדול פתחתי בשבוע אחד חשבונות אינסטגרם, יוטיוב ופייסבוק, ואמרתי לעצמי 'יאללה, גם ככה החופש ארוך אז בוא תנצל את זה'. החלטתי לקחת את כל העניין הזה ברצינות ולהעלות באופן קבוע סרטונים לרשתות החברתיות. בשלב מסוים החלטתי גם לבוא לקדמת הבמה ולצלם את עצמי, כי כשרואים מיהו רועי ומתרשמים שאני חייכן ושמח, זה מחבר את האנשים ליצירה עצמה".
בכל כמה ימים העלה רועי סרטון חדש, וזה העסיק אותו כל החופש, לדבריו.
"אחרי זמן מה פתאום קלטתי שאנשים משתפים את הסרטונים, ויום אחד ראיתי שגם דף הפייסבוק של ידיעות אחרונות שיתף סרטון שלי. זאת הייתה התרגשות מטורפת, כי עד אז לא באמת קיבלתי הכרה מגוף גדול או ממספר אנשים גדול. בהמשך גם בדף של 'הצינור' שיתפו סרטונים שלי עד שזה כבר נעשה הרגל קבוע, שבו 'הצינור' ו'ידיעות' משתפים דברים שלי. במיוחד דברים אקטואליים, כמו הסרטון על מזג האוויר".
את הסרטון, שאפשר לצפות בו כאן: https://www.youtube.com/watch?v=pHogdU6Wlmg, צילם רועי באחד מימות האובך שהכתימו את שמי ארצנו. "יום אחד כיסה אובך צהוב כזה את כל הארץ, אז עשיתי סרטון שבו כביכול 'ניגבתי' את השמים, ניקיתי אותם וגיליתי את השמש. הקרינו את הסרטון גם בערוץ 10 וגם בערוץ 1, וזה הוביל לעוד הרבה עוקבים וצפיות".

יש לך איזו עצת מפתח לצעירים מוכשרים שרוצים ליצור ברשת?

"אולי זה משפט נדוש אבל הוא נכון: צריך לעשות משהו שאוהבים מאוד. אם זה לא ממקום של אהבה אלא של רצון להתפרסם – זה לא יצליח לדעתי. נוסף על כך אנחנו צריכים להשקיע מעצמנו. זה אומר לוותר על שינה, לוותר לפעמים על בילויים ולהתמיד – כי רק ככה נשתפר ונצבור קהל נאמן. אני מרגיש שכל פרויקט שלי היום הוא טוב יותר מהקודם, גם מבחינת החשיבה וגם מבחינה טכנית".

תיארת שהתמקצעת גם בעזרת סרטוני הדרכה ביוטיוב, בלי לצאת מהבית. באמת אפשר ללמוד כך בצורה מקצועית?

"האמת שמלבד מה שלמדתי לבד ביוטיוב הלכתי לקורס מקצועי של עריכת וידאו בתוכנת פרימייר וגם לקורס של 'אפטר אפקט' עם מורה, פיזי. הייתי הכי צעיר בקורס, וזה היה מגניב", הוא נזכר. "מורה יכול לעזור מאוד ללמוד לפי תכנית מסודרת ולהדריך מה חשוב יותר לדעת היום בתחום הווידאו. לי אישית זה השתלם, אבל אולי בכל זאת אפשר להגיע לאותו ידע בלי קורס, לא יודע".

איך אתה מספיק לעשות את כל מה שאתה עושה, נוסף על הלימודים וחיי החברה?

"אני נלחם על האיזון ביניהם כל הזמן", הוא מודה. "זה חשוב לי, ולכן אני מנהל לוח זמנים מוקפד. מה שהכי מסדר לי את הראש הוא לוח לבן שתלוי לי בחדר, כמו לוח של בית ספר, ועליו אני רושם את כל הדברים שאני צריך לעשות; פרויקט בסרטים, לימודים או לצאת עם חברים.
את הלוח אני מחלק לשניים: כל מה שאני צריך לעשות כתוב בחלק אחד, ובחלק האחר כתוב מה אני עושה ספציפית באותו יום. לא תמיד מספיקים את כל מה שרוצים, אבל לפחות משתדלים".

ובכל זאת, הפקת הסרטונים לא פוגעת בלימודים בכלל?

"לא", הוא נחרץ, "חד-משמעית. ואני לא אומר את זה בגלל שההורים שלי יקראו את הכתבה... הם תומכים לחלוטין במה שאני עושה, ואני מודה להם מאוד. הכי חשוב בעיניי הוא התמיכה של ההורים בחיים. יצירת הסרטונים לא פוגעת לי בלימודים כי אני פשוט אני מחשב את טווחי הזמן שלי: נניח שיש לי עבודה בהיסטוריה להגיש בעוד שבועיים – אני אתחיל לכתוב אותה מיד ולא אחכה לשבוע האחרון. אני לא דוחה דברים. אין לי ממש זמן פנוי שאני סתם יושב בו משועמם, וזה מה שאני הכי אוהב – למלא את הזמן במשהו שאני נהנה ממנו, ולא בסתם זמן שמתכלה לחינם".


נציל את העולם


אם כן, לאן עוד שואף נער בן 15 שמחזיק כרגע באחת העבודות הכיפיות יותר? לתיקון עולם.
"בתחילת הדרך לא ממש חשבתי על קהל, אבל כשהבנתי שיש לי קהל – זה הפך להיות
חלק מהשאפתנות שלי, להגיע לקהל רב ככל האפשר", רועי משתף אותנו. "בסופו של דבר אני רואה את עצמי בעוד כמה שנים בעל חברת הפקות של סרטי קולנוע המופצים בכל העולם, כמו חברת 'מארוול' או 'דיסני'. אין לי מושג אם אעבוד בארץ, אבל אני אוהב את הארץ ואשמח להישאר פה".

כלומר גם ציונות היא חלק מהעניין?

"כן, ציונות היא לא רק לדתיים", הוא מבקש להוכיח. "הציונות פוגשת אותי ברצון לתרום לחברה וברצון להפוך את החברה לטובה יותר. זאת באמת השאיפה הכללית שלי גם בסרטים שאני יוצר, להפוך את העולם לטוב יותר דרך הסרטים, שהם יהיו לא רק לכיף".
 
איך למשל?

"לא מזמן עשיתי סרטון עם ילדים החולים בסרטן, שבו הפכתי אותם לגיבורי-על. זה בעצם סרטון שמבטא אמירה – הילדים האלה, שמתמודדים עם מחלות קשות, הם גיבורים וצריך לחזק ולהעריך אותם מאוד. המשפט שהם אומרים בסוף הסרטון הוא: 'נתחזק עוד קצת ונציל את העולם'. הם יוצאים מהמצבים האלה הכי מחוזקים בעולם, ואני מאמין שהם יהיו מי שיוכלו לתרום בעתיד, כשיבריאו, הרבה יותר מאחרים".
רועי מסביר שההחלטה לצלם את הסרטון לא הגיעה משום משרד פרסום. "כשרואים ילדים סובלים בבתי חולים זה נוגע ללב. יום אחד עלה לי לראש הרעיון, לא יודע איך, והחלטתי לנצל את הכלים שלי כדי לעשות משהו טוב. החלטתי לעשות צעד ראשון בדרך למטרה הכללית של להפוך את העולם לטוב יותר. היה קשה להפיק את הסרטון, להתקשר לשניידר ולקבל אישורים לצלם, אבל זה השתלם", הוא אומר בסיפוק. "כעת אני מחפש לעשות עוד דברים כאלה שיתרמו לחברה; דברים שישנו את החברה – בעניין אלימות או חוסר שוויון למשל. הרי סרטונים הם השפה שהכי מדברת להמונים היום".
עם הרצון הטוב של רועי, את הכישרון שלו לא יכלו להחמיץ בחברת פרסום מצליחה, והיא צירפה אותו לשירותיה. "לפני כשנה, כשהכול התחיל להתגלגל ברשת, קיבלתי הודעה בפייסבוק מחברה שמפרסמת לבני נוער, שהם מבקשים להיפגש איתי. הגעתי לפגישה עם אבא שלי, ושיתוף הפעולה הראשון שלי עם חברת TEENK היה פרסומת ל-Fuze Tea. אחר כך הגיע גם סרטון למותג מנה חמה, ואז גם לידיעות אחרונות, לעיריית תל-אביב, ללהקת 'התקווה שש' ועוד... כיף לי לעבוד אתם כי אני לא מרגיש שאני עובד בשביל לעשות כסף", הוא מתאר. "אני לא מרגיש שאני עובד בכלל, הרצון שלי הוא להתפתח ולהרגיש איך זה לעבוד בתחום".

חי ברשת

 

מהי עלות הפקת סרטון, נניח למגזין שלנו?

"אני לא אוהב לדבר על כסף", רועי אומר ברצינות ומיד נהיה למעשי. "זה תלוי בהרבה פרמטרים;
בתסריט, ברמת ההפקה, בצילום, בסוג האנימציה, במספר הלוקיישנים שאני מצלם בהם, אבל בעיקר במורכבות של האפקטים. אפשר לפעמים לשבת חודש ימים על סרטון של 15 שניות, כמו שקרה לי למשל בסרטון לעיריית תל-אביב, והמחיר יהיה בהתאם. מה גם שבכל פעם משנים ומנסים משהו אחר עד שמביאים את המוצר המוגמר, והשאיפה היא לפרפקציוניזם".

אילו תגובות מהצופים הן האהובות עליך ביותר?

"לייקים ועוד עוקבים זה נחמד", צוחק רועי. "אבל ברצינות, התגובות המחממות ביותר הן מהמשפחה ומהחברים שלי; מהאנשים בסביבה שלי שיודעים עד כמה קשה ליצור סרטון שנמשך כמה שניות. הם יודעים שזו עבודת נמלים אף על פי שהסרטון קצר נורא, והם מאוד מעריכים את זה. אני הכי נהנה להסתכל מהצד על הפנים ועל ההבעות של הצופים בזמן אמת, לראות את ההפתעה על הפנים, כי זאת בעצם המטרה של כל סרטון, לרגש, להפתיע".
ברשת אתה חשוף גם לתגובות לא נעימות. איך אתה מתמודד עם זה?

"אני לא מקבל הרבה כאלה, אבל כשזה קורה אני נוהג להתעלם. אני חושב שבן אדם שמגיב תגובה שלילית למשהו שמישהו יצר – פשוט רע לו בחיים. אם אני רואה יצירה של מישהו אחר ואני לא אוהב אותה, אני לא מגיב לו. רק אם אני אוהב את מה שהוא עשה אני כותב תגובה חיובית כדי לחזק את היוצר. גם כשיש לי ביקורת בונה באמת אני כותב אותה ליוצר בפרטי. אבל שלילי, ועוד בפומבי?! למה זה טוב? אם לא אהבת – תמשיך הלאה. זה עניין של אנושיות, זה הכול".

את מי היית רוצה לפגוש?

"את וולט דיסני", רועי מפתיע, "הוא באמת אגדה. דיסני הם הראשונים בתעשיית האנימציה ועוד ציירו אותה בידיים ממש. יש לו גם מסרים חיובים בעשייה שלו, וגם זה מאוד מדבר אליי".

אי-אפשר לסיים בלי השאלה הזו: מהו הסרט המצויר האהוב עליך?

"האמת היא שיצא לי לחשוב על זה לעומק; שאלתי את עצמי באמת מה הסרט האהוב עליי וגיליתי ש... אין כזה! אני ממש לא מצליח לבחור סרט שהכי אהוב עליי, כי בכל פעם שאני יוצא מסרט אני אומר 'זה הסרט האהוב עליי'".



לצפייה בסרטונים של רועי – חפשו Roy Adin ביוטיוב, באינסטגרם, בפייסבוק ובסנאפצ'ט.





בוקסה-
איך זה עובד?

המדריך של רועי עדין להפקת סרטון

רעיון – הכול מתחיל ברעיון טוב, שהוא השלב המאתגר ביותר ביצירה. חייבים רעיון מקורי, ולא חשוב אם זה לגוף מסחרי או סתם לכיף. על הרעיון אפשר לשבת או לחשוב תוך כדי תנועה – בריצה או בבית הספר. ככל שתהיו בתהליך של עשייה, הרעיונות יבואו מהר יותר כי אתם 'אוכלים סרטים' כל הזמן.

תסריט – אחרי שגיבשתם רעיון, שבו לכתוב תסריט. אם זה סרטון קצר מאוד, 15 שניות בערך, או שאני מצלם את עצמי, אני יכול שלא לכתוב תסריט אלא לצאת לדרך וישר לצלם. אבל לפעמים אני עושה 'סטורי בורד' ומצייר בעצם את מה שהולכים לצלם. זה עוזר. 

צילומים – בסרטוני האפקטים שלב הצילומים צריך להיות מוקפד מאוד. לדוגמה, אם יש סרטון שאני דוחף בו את מגדל פיזה, אני צריך לדייק מאוד את זווית הצילום של התמונה של המגדל. לאחר מכן אני צריך לצלם את היד שלי זזה בזווית מדויקת, כאילו מפילה את המגדל. אלו דיוקים של מילימטרים והם שמאפשרים את יצירת האשליה. 

משחק – גם במשחק אני צריך להיות מדויק, כי צריך להזיז את הידיים במיקום המדויק ביותר 'ליד המגדל' כדי שהעריכה תיראה טבעית, כאילו דחפתי את מגדל פיזה באמת.

עריכה – עריכה היא כמו דף נייר שבכל פעם אנחנו מדביקים עליו שכבה ועוד שכבה. התהליך עובד כך: אני לוקח תמונה של מגדל פיזה שיש לי בבית או שומר במחשב תמונה מהאינטרנט. לאחר מכן אני מעלה לתוכנה שכבה אחת של התמונה, ומלביש עליה שכבת וידאו של היד שלי עושה תנועה של תזוזה. שכבה אחת – תנועת היד שזזה. שכבה אחרת – עננים וציפורים. עוד שכבה היא המגדל עצמו. ועכשיו תשאלו: איך זה זז? אני מגדיר לתוכנה שבשנייה אחת זווית המגדל תהיה בעשר מעלות, ואחרי שנייה וחצי זה ישתנה למינוס עשר מעלות, ואחרי עוד שנייה זה ירד בעוד כמה מעלות – וכך בעיניים שלנו נראה לנו שזה זז באמת. אבל בסך הכול כמו בכל וידאו מדובר ברצף תמונות שמתחלפות מהר ומדמות לעין תנועה רציפה.

הפרטים הקטנים – הם שגורמים לסרטון להיראות טבעי, למשל כשמגדל פיזה מתרסק אני מדביק לסרטון שכבת אבנים וסלעים שעפים באוויר. זה מה שעושה את זה פרפקט, כשאני נכנס לעומק הסיטואציה.
בהצלחה!


לתגובות: נדב גדליה בפייסבוק

===============================================================

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים