יום ראשון, 19 בפברואר 2017

ראיון עם צבי יחזקאלי

נדב גדליה

http://www.the7eye.org.il/wp-content/uploads/2013/08/F130324YN98.jpgבגיל 38 גילה צבי יחזקאלי, הכתב לענייני ערבים של ערוץ 10, את היהדות. הוא מוריד את הכיפה לפני השידור, ושם אותה שניה אחרי זה, מאמין בדוסיות משולבת בישראליות, ומאמין שהימין והשמאל הישראלי לא מוזנים מהחומרים האמיתיים של המציאות * מזרח תיכון חדש

השעה אחת וחצי בלילה. תדר הרדיו מכוון על גלי צה"ל, אך משהו שם נשמע שונה; דיבורים על תפילה ומודעות עצמית, בלי התלחשויות ובלי לקצר ולהתפתל. הם אפילו לא מרגישים שהם מגזימים כשהם מסבירים למאזין העייף איך מתחזקים את האמונה בבית בשיטת 'עשה זאת בעצמך'. שפשוף קל באוזניים מוכיח שלא קפצנו בטעות לקול ברמה, ושאכן מדובר בגל"ץ. במלאכת ההגשה מחזיקים בנועם ה' גידי דאבוש - חוזר בתשובה ומוזיקאי, וחברו הקרוב צבי יחזקאלי, הפרשן הפופלארי לענייני ערבים של ערוץ 10. אורח הכבוד הלילה הוא העיתונאי ינון מגל, והשלשה דנים יחד בסוגיית 'איך התקרב ליבו של מגל לאביו שבשמים'.
"ציפורי לילה שקופות", הם מכנים את עצמם ומנסים בעצם לצבוע עוד יהודי באמונה ומודעות יהודית.
"המציאות בדרך כלל משקפת לך את החסימות הפנימיות שלך", מסביר יחזקאלי, "לכל חסימה יש שורש פנימי אצלך, והיה עניין שיהיה מישהו מוכר שיסביר איך זה עובד, לא בקטע של הטפה, הגשנו את זה לגלי צה"ל, והנה זה תפס".
יחזקאלי עשוי מהחומרים הנכונים ורפרטואר חיים עתיר נצנצים; יחידה מובחרת, שירות בשב"כ, מרצה באוניברסיטה, וגולת הכותרת העכשווית - כתב פופולארי לענייני ערבים, שהצליח להמציא מחדש את התפקיד, ולהפוך את העולם הערבי המשעמם והפרימטיבי לכאורה, למשהו מרתק לא פחות מתוכנית ריאלטי.
כששואלים אותו איך הצליח להפוך את הערבים למשהו כל כך אטרקטיבי, הוא צוחק. "אני לא יודע, אבל אני יכול לומר לך שפעם, כשלא הבנתי כלום בערבים באחד המסעות שלי בשדות תעופה, זה היה כמדומני בהונגריה,,ראיתי את לחיצת היד של ערפאת עם רבין באוסלו, ואמרתי לעצמי 'וואלה אני לא יודע מה הולך כאן באמת'. כאן בארץ, אתה גומר תיכון וצבא ואתה לא יודע מה באמת יש בסיפור הפלשתיני, אז החלטתי ללכת וללמוד את זה בלי שיספרו לי, כי הבנתי שמפרשנות של טלוויזיה אי אפשר באמת לדעת מה מתרחש כאן. נרשמתי ללימודי מזרח תיכון ותקשורת, והחלטתי להיות זה שיכיר ויסביר לעולם את העולם הערבי, ואם זה מעניין אותי, אז זה כנראה מעניין עוד הרבה. בשונה ממה שהיה עד אז, הורדתי את הפרשנות מהמילים הגבוהות שלא כולם מבינים למשהו נגיש ומבואר".
צבי יחזקאלי אוהב ערבים?
"אני אוהב כל דבר שמעניין אותי, דייג אוהב דגים?! במונחים ישראלים מי שאוהב ערבים, אוהב אותם כדי לתת להם את מה שהם מבקשים. בעייני לא זה המדד לאהבת ערבים. טיילתי ב-65 מדינות בעולם וחקרתי תרבויות, ואני גם חוקר את האיסלאם ואת התרבות הערבית, בעיני אין דבר נפלא מלהיות פה באזור ולראות אותם כמראה של המצב שלנו".
האם אתה עונה על השאלה האם אתה מגדיר את עצמך, ימני או שמאלני?
אתה מצד אחד כתב וגם פרשן, זה לא סותר את האובייקטיביות שאמורה להיות לכתב, שלא אמור להביע את דעתו האישית?
"ב'לעניני ערבים' זה לא עובד ככה. בכלל, אין דבר כזה אובייקטיבי, יש שאיפה לאובייקטיביות, וזה מה שאני מלמד גם בחוג לתקשורת. מה זה אובייקטיבי? רק ה' יתברך אובייקטיבי. אנחנו רק יכולים לשאוף לזה, שיש פיגוע אתה יכול להיות אובייקטיבי? אז נכון – בחדשות חוץ לעומת זאת, אתה לא משתמש במושג 'שטחים כבושים', אבל בסך הכל אתה מדווח מה קורה במצרים, וזה לא כל כך קשור בסוף לדעות הפוליטיות, ולא סותר אובייקטיבית".

כותרת משנה
בימים אלו משודרת 'אללה איסלאם' - סדרה תיעודית חדשה שעושה הרבה רעש מסביבה, שבה מנסה יחזקאלי לשפוך אור חדש על העולם הערבי באירופה ובכלל. הפרק הראשון זכה לרייטינג משמעותי מאוד
בערוץ 10. לצורך הכנת הסדרה נסע יחזקאלי לשמונה מדינות, ובפועל על הסדרה הזו עבדו במשך שנתיים.
יש סיכוי שאתה זה שמצליח להציל את ערוץ 10?
"אני, להציל?! אני אשמח מאוד, המצב נמוך, אבל זה בהחלט נותן אוויר לנשימה. הסדרה הזו נולדה מהצורך לצאת קצת מהדיבורים הנקודתיים על איראן ומזרח התיכון - הרגשתי שבתור פרשן צריך לסמל את נקודת החיכוך הבאה, שלא מדברים עליה הרבה, החלטתי לספר מה הולך באירופה בכל הקשור באיסלאם".  
בכל התקופה הזו של העבודה על הסדרה ואף שנה קודם, עסק בפועל בהתחברות ליהדות. על המסך עדין לא תבחינו בכיפה מעל קודקודו, אך הוא מגדיר את עצמו בלי להתבלבל כ"יהודי שומר תורה ומצוות המקפיד על קלה וחמורה עד קוצו של יו"ד".
"אחרי טיולים רבים בעולם, מסע אחרי אמונות וחילוניות מאוד אדוקה והבנה שאין ולא יכול להיות קיום לישראליות בלי נקודת יהדות, זה קרה" – הוא מספר –"האמת שהתהליך הזה עדין מתקדם, התהליך הכרחי בעיניי. אני רואה את הדברים קצת אחרת בגלל המקצוע שלי, והיום אני יודע שאם אתה מוציא את האמונה מהסיפור, אז אתה בעצם מוציא את התינוק עם המים - אין לנו זכות קיום כאן בלי האמונה.
"לקח לי גם הרבה זמן להבין שהסכסוך הפלשתיני כאן הוא סכסוך דתי עמוק ולא לאומי – המון שיחות עם פלשטינים ואנשי רוח, ו...טיול של 18 שנה של אדם שחזר בסוף הביתה".
אבל לא רק הייתה זו רק הנקודה הלאומית שעוררה את יחזקאלי – "גם שהייתי שואל את עצמי באמת איזו משפחה אני רוצה ואילו ילדים, ושכאתה מבין שאתה רוצה להיות אדם טוב יותר ממה שהיית עד עכשיו – אז אין בכלל ספק לאיפה צריך לצעוד".
"זה לא שיום אחד קמתי ואמרתי 'וואוו יש בורא לעולם אז בוא נגדל פאות', יש כאן כל מיני ציוני דרך, והייתי גם רווק והייתה ההחלטה להתחתן עם אשה ולהקים איתה בית יהודי כשר, עד שבסופו של דבר הגיעה החלטה ללכת עם החבילה עד הסוף".
כותרת משנה
לא תהיו מאוד מופתעים לשמוע שגם צבי יחזקאלי פקד את העיירה אומן, ושגם בו הביקור הזה הותיר הרבה מאוד רושם"תראה, הייתי בהרבה מקומות בעולם, אבל זה המקום היחידי האישי שבאתי לראות יהודים ויהדות. אף פעם לא ראיתי אנשים כל כך שמחים באמונתם כמו שם. ראיתי אנשים שקשה להם עם אמונתם, שנושכים שיניים עם אמונתם, שמוגבלים באמונתם, ושם באומן הם היו חופשים ושמחים בה, זה היה לי חידוש. הייתי בעוד סיבוב של אשראמים וכאלה, וראיתי לראשונה מה זה ראש השנה אמיתי. רציתי להנחיל את השמחה הזאת לילדים שלי גם, זה בדיוק חיבר לי את הכל, כי חונכתי על אהבת הארץ, ולא ידעתי שיכולה להיות גם אהבת הקב"ה כל כך חזקה, זה תמיד היה נראה לי מאוד מתאים לאנשים מסויימים, ופה ראיתי שגם אני יכול לקחת מזה הרבה לחיי".
אמרת שחזרת לעצמך, חזרת הביתה, מה זאת אומרת 'חזרת', אתה לא מגיע מבית דתי.
"אני מגיע מבית חילוני, אמנם סבתא שלי היתה צדקת אמיתית, אבל כשאני אומר 'חזרתי' אני מתכוון למסורת שלי. עד עכשיו זה הסתכם בכך שעשו לי ברית מילה בגיל שמונה ימים אבל כל הזמן חייתי לפי הגישה הכביכול 'מתקדמת' שלא צריכים באמת את הדברים האלה, שזה פלוקלור שאינו רלוונטי לזמננו, וככה גם הסביבה שלי שדרה לי, לכן לא התייחסתי לזה ברצינות".
איך אנחנו מצליחים לשווק את היהדות בצורה כזאת שתקבל יחס רציני בכלל הציבור הישראלי?
"יהדות לא צריכה שיווק, יהדות זה לא מוצר, זה DNA, ובשביל זה אחראי ה' יתברך ובשביל זה יש את רבי נחמן שהוא לדעתי הרופא של הדור הזה. הדברים שהוא הניח לפני מאתים שנה מתאימים בדיוק לדור הזה; להבין את הקשר עם בורא עולם, להבין שכל  התורות הרוחניות מתמצות במשפט אחד שלו, להבין שצריך להיות קשוב, להתבודד שעה ביום, לא להחשיב את עצמך, להיות שמח בזה שה' ברא אותך יהודי, זה רבי נחמן. להבין שבכל דבר אפשר למצוא נקודת זכות שדרכה אפשר לראות את כל התמונה באופן שונה ואני מדבר על תורת 'אזמרה' [צריך כאן איזה סוגריים מרובעים להסביר מה זה], שמקנה תפיסת עולם שהיהדות לא צריכה שיווק, ושכמות שהיא - היא תצליח, היהדות לא צריכה הטפה אלא לשמור על הפנימיות שלה והכל יקרה מאליו".
אבל אתה יודע טוב מאוד שבתקשורת הדתיים הם מייצגי היהדות, ואם יש איזה סיפור לא נעים על דתיים היהדות מקבלת גוון לא מזמין.
"קודם כל זה נכון, פה אתה מדבר על תיקון תמונה, לא על שיווק, אלא על תיקון עיוות. אני יודע את זה, רוב חיי הייתי חילוני כדי להבין שכך חילוני רואה את הדברים. זה קורה בגלל הצורך והרצון של התקשורת ליצור חלוקה סקטוריאלית".
אז את כל זה אפשר לשפר?
"בטח! אני מאמין באהבה וקירוב וזה התפקיד של בעלי התשובה. מדברים עכשיו על גיוס חרדים, אתה יודע שיש כמיליון אנשים שמגדירים את עצמם כבעלי תשובה בישראל ורובם עושים מילואים? אתה יכול לראות המון כיפות על מדים כי בעלי התשובה לא ממש נטמעו בעולם החרדי, והם מאידך גם לא בציבור הדתי לאומי. אותי למשל לא קבלו לישוב דתי כי [P2] אני חוזר בתשובה".
זה פגע בך?
"בוודאי".
איך ההרגשה שאתה לא מצליח להכנס לציבור אליו אתה רוצה להשתייך?
"קודם כל זה קשה, כי לא נתקלתי בחיי בהרבה כישלונות, וזה היה לא נעים. זה לא שינה כמה שנים הייתי בשב"כ ואיזה ציונים מרשימים יש לי בעולם. אני חושב שבעלי התשובה הם הגשר שאמור להראות שהיהדות יכולה לגור בכפיפה אחת עם ישראליות, עם שיח תרבותי מאוד עשיר של תרבות ספרות ומוזיקה. אתה רואה מה הולך עכשיו בעולם המוזיקה של החוזרים בתשובה, איך הם מגשרים בין הציבורים בישראל".
תגיד, יכול להיות שתופעת הידוען החוזר בתשובה הוא בעצם קצת טרנד ופחות מהות?
"זאת לא תופעה, אדם מתעורר כל יום לתשובה, ואם אדם מגיע באיזשהו שלב שהוא רוצה להיות טוב יותר, ואם הוא בתקשורת או במוזיקה אז הוא רואה את זה יותר מהר וחזק, מי ש'בקבוצת סיכון' הם אנשים כמוני, שרואים הרבה הרבה צד לא אמיתי ולא נכון ולא יפה של המציאות, וזה מוביל לתהליך הזה מהר יותר".
טוב בא נדבר ברשותך קצת על הכיפה - הופעתך בחדשות אתה מופיע בלי כיפה, בדווקא.
"בוא נאמר שאם עכשיו אשים כיפה כל התפקיד שלי יכנס למצב בעייתי מאוד בנושא של זהות פוליטית.
לכיפה יש כל מיני קונוטציות, ובגלל שהתחלתי את התפקיד שלי בלי כיפה ואני עושה שירות לצופים, אני יודע בדיוק מה הם חושבים על אדם חובש כיפה. חוץ מזה תגיד לי איזו כיפה אני אשים?! כיפה זה קטלוג, באיזו אני אבחר? לכיפה שלי הרי אין צבע בעולם!"
אולי סרוגה שחורה?
"חשבתי גם על זה, שאם אשים – אשים סרוגה שחורה, יום אחד זה גם יגיע, זה תהליך. בכל מקרה אם אני בטלויזיה כנראה שיש לי תפקיד, שאבוא ואומר לצופים שלי שאני בחיי האישיים מתנהג כדתי - זה לא קשור כל כך לתפקיד שלי. אם לא הייתי מתחיל במקצוע כחילוני אז נכון, אבל כרגע זה שאני מאמין בקב"ה וחיי מתנהלים לפי השולחן ערוך לא אמור לעניין אף אחד וזה רק יזרוק אותי לקלחת פוליטית שאני עדין לא מוכן אליה, אין לי כתפיים מספיק רחבות מתחת לראש עם הכיפה הזאת".
למרות שביום יום אתה הולך עם כיפה.
"כל הזמן, עד השידור, ואגב, יש שידורים שאני מופיע עם כיפה אבל לא רואים אותה, אני פשוט לא רוצה לנופף בזה. זה תהליך, ותשובה צריכה להיות בתנועה, וגם ברוחניות צריך להתקדם ולא לעמוד באותו מקום".
אתה מפחד שההתלהבות שלך כחוזר בתשובה תגמר יום אחד?
"התשובה של היום זה לא כמו התשובה של הרב אורי זוהר שאגב היה הסנדק של הבן שלי, הרב אורי זוהר מייצג תפיסה של פרישה מהחיים הקודמים, אבל אני מאמין בתפיסה של 'בעמדי תוך קהלך', אני מסמל עבור הרבה אנשים ישראליות קלאסית; צבא, שב"כ, אוניברסיטה, עיתונאות, - ועכשיו במקום לומר 'הנה הוא התחרפן', אני משדר להם שאני כאן וקיים ומתנהג טוב יותר ונחמד יותר בזכות התשובה".

כותרת משנה
מדברים על אפשרות הסגירה של ערוץ 10, אתה חושש קצת על המקום שלך?
"אלו דברים שמעלינו. אני מאוד מקווה שהערוץ ישאר, אבל אתה יודע, אם המדינה תחליט לא לפרוס חובות ולא ולא ולא אז הערוץ יסגר, אני לא יודע מה אעשה אז".
מצד שני, אתה לא מזדהה עם התכנים שהערוץ משדר.
"ברור, אין לי טלויזיה בבית".
ואיך זה עובד ביחד?
"אני יודע שטלויזיה זה דבר לא טוב, אבל מה אתה רוצה, איפה נדליק את האור - באור?! רבי נחמן אומר שצריך להדליק את האור בחושך דווקא, אתה לא רוצה נקודת אור קטנה בטלוויזיה?! לברוח מסדום תמיד אפשר, אם נצטרך לעזוב - נעזוב, אבל כרגע זאת לא התמונה".
מה דעתך על התופעה שכתבי התקשורת הפכו להיות סוג של סלבס שנוברים גם בחייהם האישים, כך שיוצא שהתקשורת מתעסקת בעצם בעצמה.
"התפקיד שלי לבוא ולדווח מה קורה במזרח התיכון, אני לא עושה דברים מיוחדים, אני לא גר בת"א אלא במושב, גם בגלל תהליך התשובה שלי - אני באמת לא מבין למה מתעניינים בחיי, זה קצת מוזר לי, אבל אם כבר מתעניינים, למה לא לשתף, לעשות טוב לאנשים ולספר מה אני עובר ואיך נראים חיי; מתבודד שעה ביום, קם להתפלל, שומר שבת, ואני גם לומד תורה בבקרים, שידעו".

יחזקאלי, לא טומן את ידיו רק בלעשות יהדות בגלי צה"ל ולהוות סמל יהדות בפריים טיים בטלויזיה,
בימים אלו הוא חובר לגידי שותפו לתוכנית הרדיו, כזמר ליווי במופע מיוחד לרגל הוצאת אלבום יהודי-ישראלי בשם 'הכל ברצון'.
"כן, עבדך הנאמן פרשן לענייני ערבים בחדשות 10 משמש כזמר ליווי", הוא אומר בלי להתבייש. אפילו לונדון וקירשנבאום הזמינו את השניים לשיר אצלם בתוכנית שיר מהמופע החדש.
"עם כל הכבוד לדוד המלך והאהבה הגדולה אליו", אומר יחזקאלי, "העניין הוא לא להלחין תהלים ולהביא את זה כל עוד אף אחד לא עבד על הפנימיות שלו ושאל את עצמו למה הוא מרגיש מה שהוא מרגיש, למה קשה לנו להודות שלא טוב לנו? להודות שאנחנו בודדים? האדם המודרני מכוסה בהמון כיסויים".
כשאני מבקש סיפור על פאדיחה מעולם התקשורת שלו, הוא טוען שהפאדיחה הכי גדולה שלו זה שהצליח למשוך 38 שנה בלי להכיר את בוראו.
כעת בעקבות תהליך ההתקרבות שלך ליהדות, האם התפיסה התחרותיות מול הכתבים המתחרים כמו אהוד יערי, השתנתה?
"אף פעם לא היתה לי תחרות אישית איתו, כי אנחנו באמת ז'אנר אחר, אבל היום זה ממש לא עניין של אגו,
אנחנו שונים במהותנו ובמטרותנו".
אם כבר אנחנו מדברים עם פרשן לענייני ערבים – האם מה שמכונה ה'אביב הערבי' טוב ליהודים?
"קודם כל, בניגוד לטענה שבעצם שום דבר לא משתנה שם באמת, אני כן חושב שמתחוללים שם שינויים מאוד משמעותיים. לגבינו – לדעתי התהליך הזה הוא בשורה טובה לישראל, מהסיבה שסוף סוף לא מאשימים את ישראל בהכל; אם תמיד האשימו אותנו שאנחנו מרעיבים את הערבים, אז היום מבינים שהשילטון הערבי הוא שמקבע את המסכנות לילד הרעב בכיכר תחריר. זה בהחלט משמח שישראל יצאה מהמשוואה הזאת".
"אבל אם אתה רוצה פרשנות", אומר יחזקאלי כשאנחנו נפרדים, "אני צופה שהיהדות והישראליות יתקרבו - בסופו של דבר הישראליות תכיר ביהדות, בצד האמיתי שלה ולא בדימוי שלה, זה התהליך, תסתכל מה קורה".
תוך כמה זמן זה יקרה להערכתך?
"לדעתי ככל שיגיעו יותר אנשים לסדנת שקוף של גידי דאבוש ויקנו את הדיסק החדש 'הכל ברצון'".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים