יום רביעי, 22 בפברואר 2017

ראיון טקסט ווידיאו עם קרדונר

נדב גדליה

 קרדונר (44) הביא לנו את 'שיר למעלות' המיתולוגי. עכשיו, כשהאלבום ה-11 שלו בידיו
הוא פוגש את נדב גלעד ומסביר למה הוא לא כועס על גרסאות הדאנס ללהיט שלו,
מסביר איך הפך מגלעד קרדוניס ליוסף קרדונר המנותק מחבלי העולם הזה לחלוטין * יוסף הצדיק

 
יהיה קשה ליוסף קרדונר להשתחרר מתדמית 'זה ששר את  שיר למעלות' שדבק בו.
עד היום הוא הוציא 11 אלבומים, אבל הלהיט הלא פרופורציונלי שלו הוא 'שיר למעלות' שהוציא  באלבומו הראשון.
שיר מיוחד  עליו אמר קרדונר בראיון פעם שבהתחלה הצטער כששמע שהוא "זוכה" לגרסאות כיסוי במקצבי דאנס וטראנס.
היום הוא כבר מפוייס לחלוטין, כשאנחנו נפגשים אשתו מגיעה אף היא כדי לחזק אותו.
שניהם ברסלברים מהז'אנר החרדי, מגבעת שחורה לראשו של האיש ושביס לראשה של האישה,
והם גרים בבית שמש ומקפידים לא לירוק, כן. אמיתי.
אם תטרחו לשלוח מסרון עם פידבק לקרדונר על האלבום החדש שלו 'דיבור פשוט', זה פשוט לא יגיע אליו,
גם אם תשיגו את המספר האישי.
"אני מנותק לגמרי", הוא אומר לי כשבכיסו מונח הטלפון הכשר, ללא אפשרות קבלת הודעות כתובות.
גם על המוזיקה הוא לא מוסר נפש ודמים מרובים.
"היום אומרים שלא משתלם להוציא דיסק, זה כמו פירסומת, כרטיס ביקור כזה, אבל אני לא משקיע הרבה כסף
אז אני מכסה את זה ואפילו מרוויח מזה, אני בעצמי מנגן, יש לי אולפן בבית,
ויש לי סיעייתא דשמיא שלא צריך הרבה כלים, גיטרה לבד לפעמים מספיק".

*עיין ערך שיר למעלות.


"כן, כשהתקרבתי ליהדות, רציתי לעזוב לגמרי את העיסוק במוזיקה,
אבל אז שמעתי את הקסטה של ישראל דגן (זמר ברסלבר ידוע, נ.ג), זה היה רק עם גיטרה וקיבלתי מזה
המון דבקות בה', אז אמרתי לעצמי, אם אני עושה משהו - אני עושה דבר כזה".


קרדונר לא אוהב פרסום, הוא עושה את המינימל הנדרש מבחינתו בשביל שהמוזיקה שלו תצא לאור.
יש לו אתר אינטרנט מסודר אבל בפייסבוק לא תמצאו אותו. כזה הוא קרדונר.
איש פשוט שעושה 'ניגון פשוט', דיבורו בנחת והוא דבק בברסלביותו.
מזכיר את הקב"ה פעם אחר פעם, ולא, אצלו זאת לא אובססיה, נדמה שהוא חי את זה ברמ"ח וש"סיו.

תחילת דרכו


יוסף קרדונר גדל  בפתח תקוה.
הכיוון הראשוני בחייו היה בכלל כדורגל; הוא שיחק בקבוצת הנוער של הפועל פתח תקווה, אבל בהמשך הוא חטף פציעה ששנתה את מגמת חייו
והעבירה אותו ללימודי מוזיקה, הוא השקיע במוזיקה ושירת בלהקה צבאית ובהמשך הקים להקת רוק בשם 'עבר הווה עתיד', מי שניהל אותו מוזיקלית
היה עוזי חיטמן ז"ל.

*איך היה הקשר שלך עם עוזי חיטמן?

"היה לנו קשר מאוד טוב. בערך שנתיים היינו יחד בהופעות וליוויתי אותו בקולות ובגיטרה באס,
הוא מאוד אהב אותי. ההופעות שלו היו עם מסר, לא סתם הופעות, אם זה חינוך, אהבת הארץ,
ערכים. מאוד נהנתי מההופעות איתו".

*כשהוא נפטר היה לכם קשר?

"כבר לא, הוא היה בחתונה שלי, זה היה אחרי שלוש שנים שכבר לא הייתי מופיע איתו, אבל הוא בא,
לא רקד אבל היה הרבה זמן. הסתובב, ודיבר. כשהוא נפטר לא הייתי בארץ ולא ידעתי שזה קרה בכלל.
בתקופה הזאת לא היה לנו קשר, רק לחתונה שלי הוא בא".

*עוזי הוא מזן  המוזיקאים שנכחד מהארץ?

"אני חושב שיש עדין דומים לו, אבל המוזיקה השתנתה מאוד, והדברים שלו הם דברים שנשארו לתמיד".

*איזו מוזיקה אתה שומע?

"כיוון שזה המקצוע שלי אני מנצל את הזמן הפנוי ללימוד התורה,
אבל מידי פעם שולחים לי חברים שעושים מוזיקה ואני שומע".

*מי למשל?

"יצחק מאיר, קיבלתי  ממנו כמה דיסקים".

*רדיו אתה שומע? אינטרנט? טלויזיה?

"לא, כלום, אנחנו  חיים כמו במערה", צוחק קרדונר.

*מה אתה לומד בתורה?

"יש לי חברותא לגמרא, ויש לי חברותא ללימוד טור בית יוסף,
לא לימודים להסמכת רבנות, אבל רבי נחמן הזהיר שכל אחד צריך ללמוד פוסקים,
כי יש בזה בירור הטוב מן הרע, המותר מן האסור, הכשר מן הפסול,
הטהור מן הטמא, וכל יהודי חייב ללמוד לפחות הלכה אחת ביום.
ושאר היום אני לומד ספרי רבי נחמן, ועושה התבודדות".

*אתה ממש רוחני.

"אני מקווה שזה באמת רוחניות ולא משהו אחר", מחייך קרדונר בצניעות,
וכשאני שואל אם כל יום הוא עושה שעה התבודדות ככתוב בדברי חכמי ברסלב, הוא לא שש שאכתוב על
זה, אך כשאני מסביר לו שזה כדאי וחשוב ושגם אני ניסיתי ומאוד עזר לי למרות שאני לא ברסלבר ודוגל בעל מגזריות ואהבת הכל, הוא מתרצה.
"אני עושה שעה התבודדות לפחות, חוק ולא יעבור, אם אתה חושב שזה יכול לחזק אחרים - תכתוב את זה.
רבי נחמן אמר שאפילו שאדם לא מדבר ורק מנסה לדבר זה נחשב לו".

*אבל הוא שתק שעה.

"הרצון שלו, שאדם רוצה לדבר זה נחשב לו.
אדם לא יכול מההתחלה לעשות שעה התבודדות, אם אדם רוצה לעשות את זה שיתחיל מעשר דקות
או רבע שעה, והכי חשוב שהוא יעשה את זה קבוע, הכי חשוב הקביעות, ואחר כך כבר יוסיף עוד חמש דקות ועוד חמש דקות. אבל להתחיל משעה - זה יהיה מאוד קשה לקיים את זה ויכול להיות שיפול מזה ויעשה את זה לעיתים נדירות. לכן עדיף קבוע וקצת".

ברוך השם



בתחילת שנות התשעים החל קרדונר בתהליך חזרה בתשובה,
האמת שלא קראו לו בכלל קרדונר... הוא נולד כ'גלעד קרדוניס'  שם מפוצץ לסולן להקת רוק, תודו.
אחרי שהחליט לחזור בתשובה הוא שינה את השם למה שאנחנו מכירים היום והתחיל לענות לשם 'יוסף קרדונר'.
"כבר לא שואלים אותי את השאלה הזאת ואני שמח שנדלג עליה", מבקש איש המערה בעדינות.

*אבל בכל זאת, איך הפכת מקרדוניס לקרדונר זה מובן, זה דומה ומזכיר.
אבל מגלעד ליוסף, איך הגעת?!


"גלעד זה הנכד של יוסף, גלעד בן מנשה, וגם האחים שלי אומרים שתמיד קראו לי יוסף בעל החלומות", צוחק קרדונר.
"כתוב ברמב"ם שבעל תשובה צריך לשנות את השם שלו, אבל זה לא נפסק ככה להלכה,
ולי היתה הרגשה חזקה שאני צריך לעשות את זה כדי להכנס להתחלה חדשה.
היום בעלי תשובה לא מחליפים את השם, אבל כדאי שידעו שיש דבר כזה.
וכששיניתי את השם התחתנתי מייד. הייתי בקשר עם אשתי הרבה זמן וזה לא הלך,
ואז אחרי שינוי השם, עברו כמה חודשים, התארסנו והתחתנו.
אומרים ששינוי השם קורע גזר דינו של אדם".

כששואלים את קרדונר מהיכן מגיע לו ההשראה לכתיבת שיריו הוא פוצח שוב בענווה, שנדמה שהיא בת בית אצלו ב"מערה"; "זאת מתנה, לא מגיע לי כלום, הכל זה מתנה, אני לא יודע למה, יכולות להיות הרבה הרבה סיבות, אבל התשובה הסופית שזאת באמת מתנה של ה' יתברך".
"הכל התחיל מתקופה שהיינו הולכים להתבודד כל יום כמו שרבי נחמן מצווה את החסידים שלו,
לפעמים בלילה, לפעמים אחרי ותיקין, ואחרי זה הייתי מנגן חצי שעה.
יום אחד כשאני חוזר מההתבודדות אני שומע את ההתחלה של 'שיר למעלות', הרגשתי מאוד טוב
ונעים, הגעתי הביתה ופתחתי 'שיר למעלות' וזה פשוט התלבש על זה.
זה יצא בקסטות עוד בזמנו, ולא ידענו שזה כל כך יתפוס, אחרי הסקיצה הראשונה הבנתי שיש
פה משהו מיוחד מאוד".

"בהתחלה היה לי מאוד קשה עם הגרסאות האלה", מודה קרדונר,
"כי הרגשתי שזה יצא אצלי בתמימות, והיה כואב לי שעשו את זה ככה,
אבל אחרי זה הבנתי שמשמים רצו שהשיר למעלות הזה יתפרסם.
יש יהודים שלא יודעים מה זה תפילה ותהילים ובזכות השיר הזה, הם צעקו לה'
'אשא עיני אל ההרים מאין יבוא עזרי!'.

יצא שדרכך הם הכירו את השיר למעלות המפורסם בכלל.

"זה לא אני, זאת מתנה".

*משתלם לך להוציא עדין דיסקים חדשים?

"אם זה רק משמח יהודי אחד אפילו לשמחה ולתקווה היה שווה את כל ההשקעה של הדיסק"

*לא מזמן יצא שיר משותף שלך עם שולי רנד, אתם דומים בלוק, אבל איך נוצר החיבור
הזה, הכרתם לפני כן?


"לא הכרתי אותו אבל שעשיתי את פרוייקט שירי שבת שלי ומתוכם את 'אזמר בשבחין' שזה שיר המיוחס
לרבי נחמן במנגינתו והוא מאוד קדוש, חבר הציע לי להזמין לשיר את השיר הזה יחד עם שולי רנד,
פניתי אליו והתפלאתי ששולי רנד ברוב טובו הסכים להשתתף ואני מאוד מודה לו.
זה אחד הלחנים הבודדים שמצאנו שרבי נחמן הלחין אותם".

*איך אפשר לדעת אם זה באמת נכון?
"זאת קבלה, זה מקובל, יש הרבה שמדברים דברים שהם נכונים, אבל יש אנשי אמת שמהם מקובל
שיש כמה ניגונים שהם מרבי נחמן.
יש הרבה טעויות, יכול להיות, אבל בברסלב ידוע שיש את הנקודה של האמת, רבנו אמר לנו 'אני נתתי לכם הרבה אמת', יש מקומות שבשביל לעורר את הציבור משנים את הסיפור או את הטון שלו,
ובברסלב הקפידו לשמור על האמת, ולכן הרבה דברים נשמרו בדיוק רב לפי האמת".

*עד כמה ניגון יכול לעורר בנאדם, אתה במקצוע הרבה זמן, ספר משהו.

"יש לי הרבה סיפורים מרגשים, יש איזה סיפור שאני לא יודע אם אפשר לפרסם אותו, זה קרה עם מישהו מאוד מפורסם.
לאחרונה היה חנוכה, והוצאתי שיר שעדין לא יצא בדיסק זה נקרא 'מעוז צור' והוא מושר בחסידות ברסלב, ויהודי אחד ידוע מאוד שמע אותו והתקשר בשעת לילה מאוחרת לאחד השותפים בשיר הזה כדי לספר לו שהוא לא מסוגל להפסיק לשמוע את השיר הזה.
אומרים שהאור של חנוכה יורד מתחת לעשרה טפחים, וזה בדיוק מה שקרה לאותו יהודי,
שהוא במאי סרטים ישראלי, אגב".

*אתה לא תגלה מי  זה...

קרדונר צוחק.

*מה מיוחד בדיסק הזה, מספר 11 שלך שאין בקודמים?

"הוא יותר בוגר, מושלם, לפעמים יש שיר או שניים בדיסק שהם יפים, אבל פה אני חושב שכולם טובים,
יש פה שיתוף פעולה עם להקת ילדים, שלמה כ"ץ, הכנר דניאל אהביאל, ועוד".

*איך נוצרים שיתופי פעולה דווקא אם החבר'ה האלה?

"אני מכין את הקרקע, ואז פונה לחבר שיכול להתאים לעניין, מוסיפים עוד משהו, מנגנים וזה יוצא".

קרדונר מאוד רוצה לפרוץ גם לציבור הכללי, "הלוואי! הייתי שמח שזה יקרה", הוא מייחל, ומוסיף שיש לו גדרים;
הוא לא מופיע בפני קהל מעורב של נשים וגברים, "זאת ירידה.
אבל גם בהופעה של גברים בלבד - זאת ירידה, אתה לא בנאדם רגיל, אתה מופיע.
אבל אם זכית לקרב יהודי אחד ולהשפיע - זה שווה את זה.
בנים ובנות יחד - אני לא יכול להופיע, גם אם זה רק ישיבה מעורבת, אלא אם כן זה מקום מאוד מיוחד
מבחינת הכדאיות הרוחנית של זה".

*זה באמת אפשרי לחבר יהודי לא דתי דרך ניגון דביקות שהוא לא רגיל בו?!

"הייחוד של הנגינה זה לחבר הפכים, אם תשמע טון אחד טו... זה יהיה משעמם, הנגינה בעצם משנה את הטון המשעמם,
ויוצרת הפכים, זאת מהותה של הנגינה, שפסוקים וניגונים רוחניים יכולים לחבר כל אחד, גם מישהו שנמצא במקום הכי
נמוך ורחוק, אם זה ניגון כשר שנעשה לשם שמים".

לתגובות נדב גדליה בפייסבוק gilinada@gmail.com
=============

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים