יום שישי, 24 בפברואר 2017

מאחורי השירים עם ישי ריבו

נדב גדליה
רוצה לבחורי הישיבה - ישי ריבו: מרגש אותי להופיע לבחורי ישיבה

לרגל האלבום השני "פחד גבהים"


דרך ארוכה שהיא קצרה עבר ישי ריבו עד שהצליח להתנחל בעומק המיינסטרים של הציבור הישראלי,
מהחרדי ממנו הגיע ובו היה תלמיד ישיבה עבור דרך הציבור הדתי לאומי שהתחנן לרעננות במוזיקה היהודית,
ועד לציבור הכללי שמעניק לו חיבוק חם בהשמעות, כניסה לפלייליסטים בתחנות השונות, השתתפות בפרוייקט
'רבע לשש' של עידן רייכל עם השיר 'אור כזה', ועכשיו גם דואט המשותף לו ולשלמה ארצי בשם 'והאמת' שאך לפני
רגע ראה אור באלבומו של ארצי 'קצפת', במקביל לאלבומו השני של ריבו 'פחד גבהים' שיצא כמעט באותו התאריך
ואולי רמז בלי מילים ובאופן סימבולי משהו על חיבורו של ריבו כאמן מרכזי בתרבות הישראלית.
נפגשנו לרגל השקת האלבום החדש לשיחה קצת אחרת, כדי לגלות קצת יותר על נפשו של ריבו המסתתר
בדרך כלל מאחורי מעטה טקסטים מורכבים ושנונים, עמוסי פארפארזות מעולם התורה והאמונה
ורכות וואקלית מקסימלית אך אפס רמזים (ואולי כן?) על חייו האישיים ומה שעובר על בחור בן 27,
נשוי ואב לשניים המתגורר בירושלים ודי מהר מצא את עצמו בקונצנזוס המוזיקלי.


*פחד גבהים*

עטיפת האלבום הראשון של ריבו התאפיינה בעיצוב מינימלסטי צעקני וחידתי משהו.
ב'פחד גבהים' הלך ריבו צעד אחד נוסף קדימה וסיקרן אותנו לגמרי כשהניח על מצע כחול
ריבוע, משולש ועיגול. "האלבום ושיר הנושא הוא פחד גבהים,
הסוד הוא שיש פה קטע שמתכתב עם מגדלי עזריאלי המפורסמים. יש פה כמה הקשרים בשבילי באופן אישי.
קודם כל יש פה כמובן את העניין הפשוט של 'פחד גבהים' שזה לגמרי תזכורת לעצמי אחרי שנתיים מלאות בהכרה ציבורית,
הופעות גדולות וקטנות, ותשמע, בכנות, פחדתי ליפול גם בפועל - בקריירה וגם בתת מודע.
דבר נוסף, 'פחד גבהים' זה שם נרדף ליראת שמים. פחד זה יראה, ושמים תמיד יהיו משולים למשהו הכי גבוה שאנחנו מכירים.
אם יש לך יראת שמים אין לך פחד גבהים, ככה שמעתי פעם". לך יש יראת שמים, לדעתך? אנחנו שואלים את ריבו.
"אף אחד לא יכול להעיד על עצמו שיש לו", הוא אומר חד משמעית, "הכל גם בידי שמים חוץ מזה.
כל אחד רוצה את זה ותמיד ירצה עוד מזה ולא יגיע לעולם לשלמות ביראת שמים.
יעשה לי שוק לשמוע אדם שמעיד על עצמו שיש לו יראת שמים". ובחזרה ל'פחד גבהים'.
"מגדלי עזריאלי הגבוהים תפסו לי תמיד את העיין, כי בדרך מירושלים לאולפן עברתי דרך עזריאלי וההימצאות באזור הזה
של תל אביב נתנה לי מנוחה מסויימת.
אני ירושלמי במקור ובתקופה האחרונה אני מוכר יותר, זו לא היסטריה אבל מזהים אותי ברחוב לא פעם,
ולא תמיד זה הכי נח. תמיד אתה מודע לזה שעלולות להיות עיניים מאחוריך,
ובת"א היה לי רוגע כי פחות זיהו אותי שם.
היה לי יותר שקט מבחינה נפשית והייתי מי שאני - לגמרי. זה הוביל אותי לכתוב את השיר הזה
וגם לתת לו את הכבוד ולקרוא לאלבום בשמו".



"אור החיים" ו"לולא היותך"

"יש אלבומים בהם שיר הנושא מציג את רוח האלבום, אבל זהו, שהפעם ממש לא.
רק השיר הראשון והאחרון משקפים את האלבום ואת האישיות שלי כפי שהיא כיום.
האינטרו הפותח את האלבום מתחבר במנגינתו עם השיר האחרון אם תשים לב, ככה שאני חש מעגל חיים שכזה,
ו'אור החיים' מדבר על התורה ועל כך שהאור החיים אומר שאם היינו יודעים את הערך האמיתי של לימוד תורה
היינו מתלהטים אחריה. ויש כאן משהו דומה אבל הפוך לגמרי, עם הסיפור הידוע על ירבעם בן נבט
שאמר לאחד החכמים בחלום שלא יזלזל בו כי אם היית בדור שלנו, דור עובדי עבודה זרה, היית מרים את שולי גלימתך ורץ לעבוד עבודה זרה.
זה אמנם היבט אחר של להיטות אך כזה שמציג איך באמת יכולה היתה להיות התשוקה של אדם למשהו שהוא אוהב.
אישית, היום אני לומד פעמיים בשבוע תורה, אבל בבחרותי למדתי בישיבה
טעמתי אותה לרגעים, אפשר לומר שעסקתי בתורתי קרעים קרעים אמנם אבל אני יודע מה זה לימוד תורה
ומהמקום הזה אני יוצר כיום".
ו'לולא היותך" שנועל את האלבום הוא שיר אהבה למוזיקה. תורה ומוזיקה -שני הנושאים האלה מספרים את הסיפור שלי
וההשראה שלי - המוזיקה והמקורות ובעיניי זה מיוחד כי לא הגעתי מרקע מוזיקלי ולא למדתי מוזיקה בצורה מסודרת,
מה שאין כן תורה שהייתי במסגרת תורנית ובכל זאת ההשראה כעת שווה בין התורה למוזיקה, חמישים חמישים".
"התורה זה המילים של השירים והמוזיקה זה הלחנים שקיבלתי מתנה מהשמים".
כעת שאתה כבר לא לומד בישיבה ופחות מוקף בטקסטים תורנים קשה לך יותר לכתוב? אנו שואלים אותו.
"יש לי הרבה פחות השראה וזמן כעת", מודה ריבו, "כי אני עסוק בהרבה דברים; קידום המוזיקה, המשפחה
וגם חשוב לי לא לחזור על עצמי, לכתוב על נקודות שונות, גם אם זה על אמונה, אבל מזוויות שונות וזה הולך ונהיה מורכב יותר".



"קול פעמונים"

"יש לי הרבה טקסטים ישנים שלא יצאו לאור", מספר ריבו ומגלה כי את רוב השירים שבאלבום הוא הלחין וכתב
עוד בזמן הקלטת האלבום הראשון, טרם ידע כי ההצלחה תאיר לו פניה.
"רק שני שירים יש באלבום שהם נחשבים 'חדשים' מבחינתי. אלו 'זוכר אני' ו'קול פעמונים' 
שני השירים הללו עשויים אחרת לגמרי מבחינת התוכן. 'קול פעמונים' זה משהו שמתכתב עם שיר השירים
ו'זוכר אני' מחזיק בטקסט יותר פשוט.
אול אפשר לשמוע את ההבדלים אם מישהו יקשיב היטב וינסה להכנס אליהם פנימה,
לתת המודע שלי והשינויים הגדולים שעברתי עם הזמן, אבל לדעתי אין הבדל משמעותי בסגנון המזוהה איתי.
אם תקח אותי חמש-שש אחורה אין מה להשוות בכלל בין מה שאני כותב היום לאז, זה ברור, אבל
שנה-שנתיים - לא חושב שיש הבדל, מה שאני מרגיש זה שהיום אני כותב שיר, באוטומט אני יודע מה אני רוצה מעצמי.
עוד הבדל בין פעם לעכשיו, זה שפעם הייתי יותר משוחרר והרבה יותר היה לי פשוט לכתוב שיר שלם, בתקופה קצרה,
היום יש לי בית פזמון ולפעמים כמה חודשים לוקח לי לסיים שיר.





"מקשה אחת זהב"

"אני כותב דברים אישיים אבל לא אישיים מידיי. בשונה משלמה ארצי או אביתר בנאי,
ובמיוחד שלמה שמשתמש בשמות של אנשים או מקומות בשירים שלו.
זה לא בהכרח פחד מלהיות אישי, זה פחות מתאים לי מבחינת סגנון הכתיבה".
ולמרות הכל, בשיר נדיר ביצירתו של ריבו זה קרה. האישי פרץ החוצה בעטיפת זהב טהור.
"'מקשה אחת זהב ' נכתב על הבן הבכור שלי, יונתן", מגלה ריבו, "כתבתי אותו לפני כמה שנים.
באלבום הראשון השירים היו נורא ברורים, כולם ידעו על מה הם מדברים, לא היו כמעט דו משמעיות,
בניגוד לאמנים אחרים שיש להם את היופי של הסגנון הדו משמעי.
כ'שמקשה אחת' יצא הקהל לא הבין את הסיפור האמיתי של השיר.
אני אפתיע אותך בטוח, השיר הזה הוא בכלל על תהליך של דבר חדש שבא לעולם, על זה שנולד לך ילד
ולא על 'מנורת הזהב' של בית המקדש. התחושה הזו שאתה הופך לאבא והיצור הזה הוא כולו מקשה זהב טהור,
כולו חן כמו כל תינוק ואדם חדש שבשלב ההתחלתי הוא נקי.
כמה עדינות, תמימות וכנות. לי זה היה נורא ברור כשכתבתי את השיר, אבל כמובן שכולם
חשבו זה על בית המקדש, אפילו אשה אחת חשבה שהשיר הוא 'אשה אחת זהב' והוא שיר אהבה", צוחק ריבו.
השיר הזה היה מאוד אישי ולא היה בתוכנית שלי להוציא אותו באלבום הזה.
אבל עברתי משהו אישי כשנולד לי הבן השני, דוד.
אחרי כמה ימים משנולד הוא לא היה נראה כשורה ולקחנו אותו לבית חולים,
הוא היה בטיפול במחלקה מלחיצה וחיינו התהפנו בין רגע.
זה היה בחמישי ובמוצ"ש היתה לי הופעה, הייתי בסערת רגשות גדולה.
לא שיתפתי אף אחד בתחושות שלי בהופעה, וזה היה מרגש וכואב כי כולם איחלו לי מזל טוב על הולדת הבן,
ואף אחד לא יודע שאשתי והילד בבית חולים...
באמצע ההופעה, בספונטניות, תפסתי את הגיטרה ושרתי לבד בלי הנגנים את 'מקשה אחת'.
התכוונתי לכל מילה בלי להסביר למה, רק אמרתי שכתבתי אותו על אחד הילדים שלי.
הקהל מאוד אהב ולא היה מנוס מלהפיק אותו ולהניח גם אותו באלבום בסופו של דבר".



"דרך הישר\ה"

"השיר מתמקד על העניין של מה שנקרא 'דרך האמת' הקרויה גם כידוע 'דרך הישר.
אפשר להציג משהו ככאילו אמיתי, אבל זה לא באמת ישתנה אם זה לא אמת. אי אפשר לחמוק מזה.
דרך האמת היא דבר אחד וזה מתפרש בגמרא בקידושין בצורה נפלאה שמתכתבת עם שם השיר.
הגמרא מביאה שם דיון על אם דרך זה זכר או נקבה ולכן הסלש בשם השיר הישר\ה,
איך שלא תסתכל על זה, זכר או נקבה - דרך יכולה להיות מוצגת בכל מיני ויראציות אבל בשורה
התחתונה דרך אמת אחת היא.




"מציל אותי כל יום"

בחוברת השירים של האלבום החדש של ריבו מודבקת מדבקה המספרת כי כל הלחנים והמילים
באלבום הם של ישי ריבו, בלבד, מלבד השיר 'מציל אותי כל יום'.
"מאור שושן השתתף ביצירת השיר הזה ומתוך כך נוצרה טעות דפוס שאין לי מושג עד עכשיו איך אל שמתי 
לב אליה בלחץ הוצאת האלבום - וכתבו שכל השירים והלחנים
הם גם שלו, היה נפלא לעבוד עם מאור המוכשר, אבל לכל יוצר חשוב הקרדיט, ומכאן המדבקה.
ב'מציל אותי כל יום' שיצא גם כסינגל יש את היבט ההצלה האישי שלי כאדם פרטי,
וכמקום של תפילה כללי - הצלת עם ישראל.
יש מושג בהלכות השבת אבידה שמי שמצא אבידה מחוייב להחזיר אותה, אך במידה והבעלים לא נימצאו יש
 כלל של 'יהיה מונח (החפץ האבוד שנמצא) עד שיבוא אליהו'.
לתומי חשבתי שכל השנים והגלות הזו שלא התייאשנו אף פעם, בשונה מאומות אחרות שהתפרקו,
מראות שלעולם הזה העקשן לא יניח לעצמו 'עד שיבוא אליהו'".
באיזו סיטואציה נכתב השיר? אנו שואלים את ריבו, והוא מספר בחיוך כי תמיד הוא אומר לעצמו
שיציין לעצמו בכתב מתי השיר נכתב ובאיזו סיטואציה כדי לשמר את ערך היצירה.
"אבל כל פעם אני אומר שאם לא עשיתי את זה עד היום, מה הטעם לעשות את זה דווקא מהשיר הזה,
ואז אני אומר - אבל לפחות תתחיל ואז לא תצטרך לשאול את עצמך למה לא עשית את זה עד השיר הבא,
וחוזר חלילה". ובכל זאת, היכן עולים השירים? אנו מקשים.
"זה יכול להיות בשבת שאז זו בעיה להקליט ואתה מזמזם את השיר שלא ישכח,
וזה יכול להיות בפקק תנועה שמיד אני מוציא את הטלפון ומקליט את הלחן, שלא יברח לי".



                         
"לבדו הוא"

"עוד מעט פסח והשיר הזה לדעתי הכי קשור לפסח, הנושא שלו הוא איך הקב"ה הוציא אותנו מארץ מצרים.
"לא על ידי מלאך ולא על ידי שרף אלא הוא לבדו".
האמונה נמצאת בי ברמה הפשוטה ובידיעה כי הכל מלמעלה אבל  במבחן התוצאה -  לא תמיד זה עובד.
אבל עובדים על זה. אשתי מאוד מסתכלת על העולם בצורה מאמינה כזאת.
כשהתחתנו הוצאנו כמאה אלף שקל מכספי חסכונות החתונה שלנו כדי להוציא את האלבום הראשון.
לקחנו ריזיקה, ללא ספק, אבל אני חושב שאם אתה מאמין בעצמך שאתה לא יכול לעשות משהו אחר - 
אין לאן לברוח מזה.
יש לי נגן מאוד מוכשר שמנגן פסנתר, גיטרה ועוד הרבה כלים, והוא גם רואה חשבון
ואני לא מבין איך זה יכול להיות!
שבשונה ממנו, לי היתה מטרה אחת ברורה: להיות זמר יוצר.
יש כאלה שנולדו עם הרבה כישורים אבל אצלי המוזיקה לא נתנה לי אופציה לדברים אחרים.
הייתי חדור מטרה ויש עניין של השתדלות מעבר לתפילה, שלמה ארצי גם סיפר את זה בראיון שהוא נתן לא מזמן.
שאמרתי לו שצריך לעשות מלמטה את ההשתדלות לעזור ללמעלה לעזור לנו.
האמת שלא זכרתי שאמרתי לו את זה אבל זה שימח אותי שהוא מדבר ככה.
לסמוך על הנס לא מומלץ, להישען - כן".
"יש הרבה מאוד מוזיקאים ומתמידים שלא הצליחו להתפרנס מזה.
אבל יגעת ומצאת תאמין, אני מאמין בזהזה לא דבר עיקרי אבל זה בא ביחד.
הופתעתי מהדרך שהדברים קרו אבל כשבאתי ממקום שאני הולך על כל הקופה
היה לי בראש שזה חייב להצליח כי אין לי ברירה.
לא ידעתי איך וכמה ומתי, אבל אני עושה את המקסימום כדי לקבל את המינימום.
האמת, שאני לא יודע אם עוד עשר שנים זה ימשיך להיות ככה. התפללתי על ההצלחה במוזיקה ועדין אני מתפלל על זה".



"לכשאשתנה"

"אני לא רוצה להשתנות", מסביר ריבו, "אין לי הגדרת יעד כמו קיסריה או היכל התרבות, תן לי להיות ככה גם עוד 20 שנה.
להקליט, להופיע, ברוך ה' שאני מתפרנס ממוזיקה וזה מה שחשוב, זו המסקנה שהגעתי אליה".
"תמיד יש שאיפה ליותר, אבל צריך לעצור, סטופ ולשמוח גם במה שיש.
כי מתרגלים למה שיש ושואפים ליעד הבא ואם לא תצליח בו - תתאכזב.
למשל, בפורים האחרון הופעתי עם שלמה ארצי בזאפה והוא אירח אותי בהפתעה עם הדואט המשותף
וקיבלתי בשורה לא נעימה בקשר לקריירה והתאכזבתי מאוד. זה ביאס אותי למה אני מקבל את הבשורה הזו דווקא בפורים.
ואני מופיע עם שלמה ארצי, כאילו... ואני אומר לעצמי 'תרגע' יש לך זכות בכלל להתלונן אחרי הצלחה כזו?!
וזה איפס אותי. לפני שלוש שנים לא הייתי מאמין שאני אגיע לדואט כזה.
תמיד יש את הטבע הרע הזה שמחפש שינוי לטוב יותר. קיבלתי סטירה ונכון לעכשיו זה מאוד עוזר לי".
"הטקסט בשיר עצמו מבוסס על אימרת חז"ל בפרקי אבות 'אל תגיד לשאפנה אשנה שמה לא תפנה'.
אל תאמר מחר אהיה טוב יותר. זה בדברים הפשוטים ביותר; ברמת הבנאדם לחברו, בנאדם לעצמו.
לא צריך לחכות לאדר שיבוא ואז לשמוח תשמח כעת". נראה שאתה דווקא טיפוס מתמיד בענייני מוזיקה, אנו מקשים על המשורר.
"המבחן הוא לא בדבר שטוב לך ואתה נהנה איתו", אומר ריבו,
"החכמה היא בדברים כמו להקדיש לילד יותר זמן כשאתה עייף מהופעה והקלטות,
או עם אשתך - ביחס שאתה צריך לתת לה ואתה אומר - אחרי זה, ואחר כך אני אשטוף כלים".
כשאנו תמהים עם אמנים שוטפים כלים, הוא מאשר שלא נפלט לו.
"כן, אני לגמרי שוטף כלים", הוא אומר בחיוך.



"יצחק ורבקה"


"לשידוך שלהם אני קורא 'השידוך הראשון בהיסטוריה' ואני חושב שהסיפור עם הגמלים והכד
והבאר הוא מאוד רומנטי. אישית, הכרתי את אשתי בסוג של שידוך חלקי, היא היתה אחות של חבר.
השיר נכתב בעקבות מישהו מהמשפחה שהיה צריך להתחתן. יש לי קשר עמוק לדברי רש"י ולדמות
הזו שנקראת רש"י ותמיד אני נהנה לצלול למעמקי פירושו שהוא עמוק ומאידך קצר.
יש פה הרבה דברים שלקוחים מרש"י כמו העניין שהמיים עלו לקראתה.
היה לי חשש מה איך הקהל יגיב לאלבום החדש בהופעות האחרונות, תמיד הכי בטוח לשיר להיטים
וותיקים, ולהפתעתי חלק לא מבוטל מהקהל שר את השיר הזה מילה במילה.
יש משהו בשידוך שנתפס כמיושן, אבל אין בזה חוקים וכל מקרה לגופו.
אני מכיר אנשים שהתחתנו בשידוך וחיים באושר וזה מדהים".


"זוכר אני"


"יש פה שיר שבעצם מתמצת תהליך אישי שעברתי, מזכיר קצת את 'פחד גבהים' אבל בכיוון של זכרונות.
הפיזמון קליט ואני מקווה שהוא יתפוס את הקהל ושיאהבו אותו. יש עניין בשיר קליט באמנות? אנו שואלים.
"אמר לי פעם אמן ידוע שמה שחשוב שצריך לעשות מקסימום אמנות במינימום מסחריות", אומר ריבו.
"זה שקר לומר שאמן לא ירצה שהאנשים יתחברו ליצירה שלו, ומאידך - צריך לא ליצור רק עבור הכלל.
העניין הוא לכתוב שיר ממקום פנימי ונקי, בלי לחשוב על הקהל,
ואחרי שהוא קיים - לדעת אם להוציא אותו לקהל או לא.
קח את 'פחד גבהים' זה ההיפך הגמור 'מתוכו רצוף אהבה' כי זה שיר לא פשוט מבחינת המילים והלחן,
אין בו הוק (קטע קליט שחוזר על עצמו בשיר, נ"ג), הוא לא מסחרי ולכן לא הוצאתי אותו כסינגל.
אם אני אעשה מוזיקה שהיא לא קומוניקטיבית למה להוציא אותם לקהל? לא יודע אם אני מצליח לשמור על האיזון
הזה בין רצון להגיע לקהל לבין אמנות אישית מהנפש, אבל בהחלט, אני מנסה".



בונוס: 'והאמת' עם שלמה ארצי (שלא כלול באלבום של ריבו, ונמצא באלבום של שלמה ארצי 'קצפת')

"פנו אליי מההפקה, ניתקתי בפנים, התקשרו שוב, רק אז האמנתי והבנתי ששום דבר לא צפוי
והנה, אני שר עם שלמה, זה אפילו לא היה חלום שחשבתי עליו", מספר ריבו.
"הבן שלו יונתן הכיר לו אותי וככה הוא נחשף אלי.
כששרנו אמרתי אלוקינו הוא אמר אלוהינו, ולא היתה לו בעיה עם זה", מספר ריבו.
סקופ קטן שנספר לכם לראשונה כאן הוא שבקרוב אמור לצאת קליפ לארצי ביחד עם ריבו,
וכמו כן סרט תיעודי על שלמה ארצי בו השתתף ריבו עומד לראות אור בקרוב.
"כששיתפתי פעולה ב'אור כזה' עם עידן רייכל ציפיתי שהשיר הזה יהפוך לי את החיים
וזה לא קרה, השיר לא נהיה כמו 'שאריות של החיים', והבנתי שאתה צריך לעשות דרך משל עצמך
ולא לסמוך על השתתפות בפרוייקט זה או אחר ש'יסדרו' אותך.
כעת עם שלמה ארצי - לקחתי את זה ככה, באתי, הקלטתי, נהנתי, אבל לא בונה על זה
שהשיר הזה הוא מה שיקדם אותי, אני עושה את הדרך שלי וממשיך לעבוד קשה.
אני חושב שאין מה לעשות, מבחן התוצאה הוא על החומר שלך.
אם עידן לא היה יוצר מוזיקה טובה - הוא היה נעלם.
אין קיצורי דרך למרות שעל פניו זה נראה ככה".



הופעות קרובות:
24.4 - פסטיבל תור הזהב (כרטיסים אחרונים)
20.4 - מופע מימונה כפול ב'ג'ולה פ"ת


לתגובות: נדב גדליה בפייסבוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים