יום שלישי, 14 בפברואר 2017

מחלצים אתכם בחינם

 נדב גדליה
 התמונה של ‏תופעת טבע -  Tofa'at Teva‏.
כשהראל רצון מפרדס חנה היה בן 14 אמא שלו, ירדנה, נפטרה.
כמה שנים לאחר מכן הוא החליט להנציח אותה
בדרך מקורית; הוא לקח נחל עזוב, שיפץ אותו, הנגיש אותו לקהל המטיילים
וקרא לו על שמה 'עין ירדנה'. "אפשר למצוא את זה בגוגל", מיידע אותנו הראל
שבשנים האחרונות שיקם כמה נחלים ואתרי טבע ובינהם 'עין ירדנה' שהצליח להכנס
בצורה רשמית למפות הטיולים של ארץ ישראל המגוגלת.
"שמתי שם ספות למבקרים, הקמתי מעין זולה, ועדין יש מה לשפר", הוא אומר.
כזה הוא הראל, איש טבע, כיום בן 24 שמחפש איך לשפר ולעזור לעולם לפתור את הבעיות האופפות אותו.
כחלק מהמאמצים הוא מתנדב בכל ארגון הצלה אפשרי, עובד בקק"ל וכסייר שטח
באזור קיסריה וכשנגמר לו המקום בחגורה לביפר של עוד ארגון חילוץ והצלה,
הוא פתח אחד מיוחד משלו, המתמחה בחילוצי ג'יפים.
"תופעת טבע", הוא קרא לבייבי החדש שלו ותוך 4 שנים איגד סביבו מערך
של 3000 אנשים מכל רחבי הארץ שרק מחכים בקוצר רוח למטייל הבא שיתקע בשטח,
כדי לסייע לו לצאת אל האור. למרות שארגון "תופעת טבע" קיים כבר ארבע שנים,
הראל ממהר בצניעות אופיינית לתקן את הרושם הכביר שנוצר אצלנו.
"לא פתחתי עדין ארגון", הוא ממהר להרגיע את הניסוח, "זה עדין לא רשמי אבל אנחנו עובדים על זה ככה
שזו תהיה עמותה רשמית, אנשים רוצים לעזור בכסף שאני משקיע בינתיים מכיסי במערך
החילוצים, אבל זו פרוצדורה, עד שלא נהיה עמותה רשמית אסור לי לקחת שקל",
"אבל אל תדאג", הוא מחייך,
"את העבודה אנחנו ממשיכים לעשות כל הזמן, באהבה ובהתנדבות מלאה,
זה מותר על פי חוק..."
מה האינטרס? אנחנו שואלים, בכל זאת, מחפשים את האותיות הקטנות כמו שלימדו אותנו.
אז זהו, שיש. "יש לי אינטרס גדול מאוד", מכריז הראל.
יש ציטטה שאומרת: אין אדם עושה טובה לנזקק, אלא הנזקק עושה איתך טובה
שהופך אותך לבעל חסד... יש סיפוק עצמי גדול. בהחלט אינטרס ששווה להשקיע בשבילו.
תשאל את החברים בקבוצות", הוא מנסה לשווא להשיל מעליו את הזרקור שהפעלנו
ומכביר בשבחיהם האישיים של חבריו לקבוצות.
"אנחנו חיים כדי לשנות", הוא חותם בהחלטיות. רשמנו.
-----
*נקודת ההתחלה*
הכל התחיל ממצב מבאס אחד אליו נקלע הראל.
"כל החיים שלי אני אוהב את הטבע, את השטח וכל מה שקשור לזה,
כולל כמובן טיולי ג'יפים בשטח שזה הדובדבן שבקצפת".
יום אחד נתקע הראל המתגורר בפרדס חנה בשטחים הלא רחוקים מידיי - באזור קיסריה.
רגע לפני שבת והוא מבוסס בבוץ ומנסה לחלץ את עצמו, אך לשווא.
"ניסיתי לחלץ את עצמי לבד ולא הצלחתי. פניתי לעזרת כל מיני שירותים של אנשים
פרטיים שנותנים שירותי חילוץ במקרים האלה,
והתברר לי שהמחירים של החילוצים בארץ נורא יקרים. זה יוצא משהו כמו
1500-2000 ש"ח לחילוץ של עשר דקות עבודה!
לא שילמתי את הכסף בסופו של דבר כי אחד מהחברים שלי הגיע לחלץ אותי,
אבל העניין לא הרפה ממני והחלטתי לעשות מעשה, בקטנה".
הראל פתח קבוצת וואטסאפ בשם "תופעת טבע, אליה צירף מספר מחבריו,
חובבי טיולי ג'יפים מאתגרים.
התופעה החלה להתפשט בקבוצות ווטסאפ נוספות וצרפה אליה במהרה עוד חברים
לא מוכרים.
"היינו נוסעים לטייל בג'יפים, או סתם לנחלים ודברים כאלה,
היינו מטיילים יחד בכל מיני מקומות בארץ כמו מעלה יאיר, מעלה הפחד הר חורשן,
עמק המעיינות, ומי שהיה נתקע כמובן - היינו באים לחלץ אותו".
מהר מאוד גדלה הקבוצה והפכה לקבוצת פייסבוק פופלארית בה חברים כ-11,000 אנשים
וע"פ סטטיסטיקת פייסבוק בחצי שנה אחרונה - מעל מיליון אנשים צפו בפוסטי הקבוצה.
וקבוצת הוואטסאפ? עדין על מקומה, רק שכיום הקבוצה הבודדה הורחבה ל-35 קבוצות (!)
המסווגות גם לפי אזורים.
"היום, ביום ממוצע אנחנו עושים בין חמש-לעשר חילוצים מורכבים שמצריכים ג'יפ או שניים כדי לצאת מזה",
מספר הראל, "מעבר לזה יש חילוצים 'בקטנה' שאני מדריך אנשים איך להתחלץ בעצמם
דרך הטלפון או דברים שלא נחשבים קשים שאותם אני לא מחשיב בכלל".
"תופעת טבע" אמנם החלה כקבוצת טיולי וחילוצי ג'יפים,
אך הפכה במהירות לאימתו של השטן שונא המעשים הטובים
והורחבה גם לתחומים נוספים כמו איתור נעדרים ואיתור רכבים גנובים.
הראל מטפל באדיקות במה שהוא מכיר על בשרו.
כשהג'יפ שלו נתקע, הוא פתח את "תופעת טבע" המטפלת בחילוצים.
כשיום אחד הג'יפ נעלם - הוא החליט לטפל גם בתופעת גניבות הרכבים הזוכה לאוזלת יד.
"כשנגנב לי הג'יפ ראיתי שהמשטרה לא עושה עם זה כלום", הוא אומר.
"לא אכפת לאף גורם במשטרה ובמדינה עניין של גניבת רכבים,
זו בושה, לוקחים את הגנב למעצר ומקסימום משחררים אותו אח"כ
והוא שוב חוזר לגנוב. אלו כנופיות גנבים שאנחנו מכירים אותם ופיתחנו שיטות
בעזרת הקבוצות שלנו כדי להלחם בהם.
אנחנו מפיצים תמונה של הרכב הנגנב בקבוצות ואנשים באים למצוא אותו.
"כשנגנב לי הג'יפ הוצאתי הודעה שהוא נגנב ו-12 ג'יפים באו 'לטייל' בטייבה באחת בלילה
כדי לחפש אותו".
"הקטע הוא שאני איתם מחפש את הג'יפ והם לא יודעים שהג'יפ שלי בכלל,
הם מחפשים ג'יפ, לפי התמונה שנשלחה", צוחק הראל.
בידור במיטבו. הנאה של ממש.
זו גם התשובה של הראל לשאלתנו מה האינטרס של האנשים לחלץ ולסייע בחינם
לאנשים שהם אינם מכירים. מילא הוא, אחוז אמוק חסד, אבל אלפי אנשים שמחוברים
בכל רגע נתון לשוועה של מישהו שהם לא מכירים? טעון ביאור.
"אנשים מחפשים מאוד את החילוצים והחיפושים אחרי רכב גנוב כי זה אדנרלין", אומר הראל.
" זה אמנם חסד אבל גם בהחלט כיף, סיפוק אין סופי לחלץ בני אדם, לפעמים באים ששה אנשים לחלץ מישהו.
אנשים מתים על זה, כולם נהנים מהעניין, לא רק זה שבאו לחלץ אותו".
*תן לנו סיפור של חילוץ מיוחד, שלא תשכח לעולם.
"יש הרבה חילוצים יפהפים שאפשר לראות בוידיאו בקבוצה שלנו,
אבל אחד מיוחד היה לא מזמן; חילצנו אדם ביום חמישי בערב.
הוא היה תקוע בהרצליה בבור, והוצאנו אותו, עד כאן הכל רגיל.
בבקר הוא התקשר אליי בוכה ואמר שאם לא היינו מחלצים אותו -
הוא לא היה מספיק להפרד מאבא שלו שנפטר בלילה של אותו יום!
הוא הספיק להיות איתו עשר דקות בלבד בזכות החילוץ המהיר, וזהו,
אביו מייד נפטר לו מול העיניים".
*מרגש. אבל בכל זאת, מה עם הפרנסה של של המחלצים שזו עבודתם,
אתה לא מרגיש שפרנסתם נלקחת מהם בגלל המערך המשומן שלכם?
"אנשים שלא מתעסקים בשטח עם ג'יפים לא יודעים,
אבל תחום החילוץ מהשטח הוא תחום אפור", אומר הראל.
"אין כמעט אנשים שמחלצים בכסף בצורה רשמית.
תעשה ניסוי, תנסה לחפש חברת חילוץ ולא תמצא משהו שנגיש בכל אזור שאתה רוצה.
זה שוק מאוד פרוץ. ואני אישית לא חושב שצריך לקחת כסף על משהו כל כך פשוט
של עשר דקות עבודה. לא מדובר פה בגרירה של אוטו תקוע.
אני יכול לספר לך שלפני כמה זמן, חסמתי וסידרתי מקום בנתניה שהוא מועד להיתקעות,
ככה שלא יתקעו בו יותר.
אשכרה היה שם אדם שהיה עומד ומחכה שאנשים יתקעו כדי לקחת להם כסף על החילוץ
שלו. בלי רחמנות, בלי כלום. עכשיו בזכות החבר'ה של הקבוצות
תוך 10 דקות מגיע לך מישהו בלי כסף,
מעל 3000 מיקומים של אחים שרוצים לעזור ובכיף, בכל הארץ".
*אחים?
"אצלנו לא קוראים לאנשים מתנדבים, אנחנו כמו משפחה ממש.
כל דבר שתצטרך באמת - אנחנו פה לעזור.
יש לי מקרים מאוד קיצוניים שצומחים מכל זה; טיולי שטח שעורכים חברי הקבוצות
לילדים המטופלים ע"י ארגוני חסד. זה הגיע עד מצב שבו אחד מהחבר'ה בקבוצה
ביקש לתרום כליה למישהו חולה שיצא איתו לטיול בג'יפים,
לא חלמתי שהדברים יתפתחו לכל כך הרבה מעשים טובים ואלפי אנשים
שקשורים לזה".
*נו, במצב הזה יש לך בעיה, אין לך לאן לשאוף...
הראל צוחק.
"אף פעם לא משעמם, השאיפה הגדולה היא להגביר קודם כל את המודעות אלינו
עד שנהפוך למשהו שכל אדם בארץ שנתקע במשהו הקשור ל'תופעות טבע' - יפנה לקבוצות
ויקבל סיוע ללא תשלום, כמו הגופים הרשמיים בארץ, מד"א ומשטרה.
לא משנה אם זה יהודי, ערבי או דרוזי,
יש לנו גם בצד של הנעזרים וגם בצד של העוזרים גם יהודים גם ערבים וגם דרוזים".
*וב"תופעת הטבע" של גניבת רכבים איך אפשר להלחם מהשורש?
"גם על זה עובדים ביחד עם המנהלים המסורים של הקבוצות",
מפתיע הראל, "אמנם זה לא קשור לטבע אבל זה בהחלט נושא כאוב.
"עוד מעט, בזכות הכח של אלפי האנשים שלנו נשיג מערכת GPS במחיר אפסי
שתתחבר לכל רכב, כמו איתרן רק במחיר רצפה של כ-200 שקל.
לכל אחד יהיה את זה באוטו וזה יהווה פריצת דרך משמעותית באיתור רכב גנוב.
בינתיים אנחנו נעזרים בקבוצות פייסבוק כמו 'גנובים' וממליצים לצלם את הרכב הגנוב
ולהפיץ בקבוצות, זה מאוד מקשה על הגנב להמלט. מעבר לזה,
יש לנו כח בשטחים, אני מכיר ערבים ויהודים שמסתובבים בשטחים,
וגם עבריינים וזה עוזר מאוד להוציא רכב גנוב מכנופיות גנבי רכב.
לפעמים זה תמורת כסף, אבל לאנשים שווה לפעמים להשקיע כדי להחזיר את הג'יפ.
ג'יפ זה כמו ילד, יש לבני אדם סנטימנטים לכלי הזה שמחבר אותך אל הטבע".
---

מוקד חילוץ: 0549445231
להצטרפות לקבוצות הוואטסאפ שלחו הודעה למספר: 052-702-1005
בפייסבוק חפשו את קבוצת ״תופעת טבע״.

כללים לחילוץ ומניעת היתקעות בשטח.
מאת הראל רצון וצוות "תופעת טבע".
1. דבר ראשון שמגיעים לחילוץ יש להירגע ולחשוב טוב מה החילוץ האידיאלי ולשער כל גורם סכנה .
2. אם החילוץ מרגיש גדול עליכם עדיף לא לגעת! לא לבוא לשטח עם אגו, צניעות, רבותיי.
3. לצרכי ביטוח- הדבר היחידי שתופס בביטוח/בתי משפט למניעת תביעה מבעל הרכב המחולץ הוא צילום של בעל הרכב המחולץ כאשר הוא מחבר בעצמו את השאקל/הרצועה לרכבו שלו –אפשרי בהנחיה מילולית של המחלץ כיצד צריך לעשות זאת- העיקר שיעשה בעצמו ושיהיה תיעוד לכך שעשה זאת בעצמו.
4. בטיחות: להתרחק מכבלי החילוץ לפחות 8 מטר.
5. שאקל תקני חייב להיות בצורת אומגה ולא U.
6. גלגלים ברכב המחולץ עדיף שיהיו מיושרים לכיוון הרכב המחלץ כדי להקל על המשיכה.
7. רכב מחולץ בחול רך לא ילחץ גז בתחילת החילוץ. לחיצת גז מצדו רק תחפור יותר בחול.
לכן המחולץ מתחיל ללחוץ גז רק ברגע שרכבו התחיל בתנועה קלה של התקדמות.
8. קשירת רכב עדיף שתעשה מטבעות הקשירה הייעודיות ברכב ולא מתפוח וו הגרירה.
9. סגירת שאקל אף פעם לא תהיה סגירה הרמטית; מבריגים עד הסוף ואז חצי סיבוב אחורה – כדי למנוע מצב של היצמדות הבורג לאומגה ובכך השאקל עלול להישבר בלחץ מסוים.
10. חילוץ בחול רך עדיף שלא יעשה כאשר שני רכבים עומדים פנים אל מול פנים (מנוע מול מנוע) מכיוון שמנוע הרכב כבד ומושך את החלק הקדמי של הרכב מיד למטה ובכך מנטרל את הכוח מהגלגלים האחוריים.
11. בתחילת חילוץ יש למתוח את הכבל ולנסות להתחיל חילוץ כאשר הוא מתוח, במידה וצריך יותר כוח – לקחת תנופה למכה קלה יחסית, מטר פחות ממצב מתוח – כדי לקבל תנופה.
12. לא מורידים אוויר בחולות לרכב מחולץ לצורך החילוץ (במידה ולא הוריד), כשמסתיים החילוץ אם יש נסיעה נוספת בחולות יש להוריד לרכב המחולץ אוויר שלא ישקע שוב.
13. קשירת רכב במקום אחר חוץ מטבעות הקשירה הייעודיות של הרכב תתבצע רק במידה ואין ברירה אחרת,ועדיף משתי נקודות.
במידה ויש שיפוע צד -
1. יש לעצור ולבחון טוב, לקחת את הזמן, לבדוק איך ניתן לקשור את הרכב בצורה אופטימלית.
2. אם יש סיכוי קל להתהפכות נועלים הגה לכיוון הרצוי ולא נותנים לבן אדם לשבת בכיסא הנהג.
3. במידה ואין אפשרות לעיגון רכב מהצד ברכב נוסף דעו שאחיזת הרצועה בצורת הישענות לאחור של 3 אנשים מצד הרכב שוות ערך למשיכה של חצי טון.
----
כמה משפטים חשובים לגבי כננות:
1. בחוק מוגדר שחילוץ עם כננת נועד לחילוץ עצמי בלבד (קשירה של הרכב המחולץ לעצם-עץ/סלע).
2. לרוב האנשים אין צורך בכננת אך אם מתקינים חובה שיהיה מפסק זרם לניתוק הכננת במידה וממשיכה לפעול (שלט מפסיק לעבוד).
3. להתרחק מכבל הפלדה של הכננת, אם רצועה עלולה לפצוע פציעה קשה, כבל כננת יהרוג!

כללי נסיעה שוטפים:
1. תמיד להוריד אוויר- בשטח סלעי- 20 אחוז מה-PSI שהגלגל צריך להיות בו בכביש, בחול רך להוריד לבין 12-18 PSI בבוץ
אין להוריד אוויר (יש סוברים אחרת כל אחד והכרת הכלי).
2. נסיעה בחול רך ב-HIGH, על מנת ליצור מעין ריחוף מעל לחול הרך. תחילת נסיעה בחול תמיד תהיה באיטיות כדי למנוע שקיעה.
3. אם מרגישים ששוקעים בחול רך יש מיד לבצע עצירה. גז חזק יותר יגרום לסחרור הגלגלים ושקיעה יותר עמוקה בחול. במצב של שקיעה קלה - שהרכב לא יושב על השאסי - ניתן לשים בוק עץ על החול ומעליו ג'ק וכך להעלות כל גלגל ששקע בנפרד ולהוציאו מהבור, לכסות הבור, להוריד את הג'ק ולהמשיך לגלגל הבא באותו האופן.
4. סעו לאט ככל שניתן ומהר יותר בעת שהדבר נדרש.
5. הכר את מידות רכבך – גובה, משקל, רוחב, אורך זווית גישה וזווית התחלת נסיעה, זווית טיפוס ומרווח מהקרקע.
6. הכר את סימני הידיים בעת שמישהו מכוון אותך.
7. הימנע מהעברת הילוכים בעת התמודדות עם קרקע.
8. "קרא" תמיד את הקרקע שלפניך ככל שהנך יכול. אם בטוח לנסוע כפי שאתה חושב. בדוק בהליכה את הקרקע לפני שהנך נוסע עליה.
9. השתמש בעדינות עם הרגל הלוחצת על דוושת ההאצה.
10. במעלה דאג למכוון ואמור תמיד למישהו להיכן הנך נוסע, איזה נתיב הנך מתכנן ומתי הנך מצפה שתחזור.
11. אם נתקעתם באמצע מעלה לעולם אל תתנו ברקסים, במידת הצורך - שלבו רווס עם L או עגנו את הרכב.
12. הקפד מיד עם היציאה לנקות את הבוץ/חול מהרכב. כשהבוץ מתקשה הוא לח ועלול לגרום לרטיבות, חלודה וקורוזיה. חול ים או בוץ קשה הוא מחוספס כמו נייר זכוכית ועלול לגרום לשריטות בחלקי המנוע. חשוב במיוחד לשטוף את חלקי המנוע הפתוחים (אלטרנטור, בקרסים.
זכרו תמיד חוקי הנהיגה חלים גם בשטח ואם יש לכם ספק אין ספק. אל תהיו גיבורים רק בשביל להרשים.
סעו בזהירות ושמרו על עצמכם ועל הטבע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים