יום שבת, 11 בפברואר 2017

על הסרטים ועל התקציבים

נדב גדליה

7 movies


אם תקשורת לא מאוזנת נחשבת סוגיה מטופלת למדי, הרי שכל הקשור בקולנוע ישראלי הוא בגדר תיבת פנדורה שבינתיים רק טיפוס כמו זיו מאור מעז לפתוח * בעזרת תכנית 'עוקפת לקטורים' מטעם קרנות הקולנוע במימון המדינה, חמוש בסדרת סרטוני רשת בועטת ובכוונה להתמודד על מקום במועצת הקולנוע – מאור מתכוון לחולל מהפכה לשוויון אמתי גם בתחום האליטיסטי הזה. טוב לכל היהודים – לימין ולשמאל

"הטובים לתקשורת", הכריז אורי אורבך ז"ל מעל דפי 'נקודה',אך לדברי זיו מאור, מנכ"ל אגודת 'זכות הציבור לדעת' – זה יפה, אבל לא זו הדרך המשפיעה באמת על השיח הציבורי. "הכול מתחיל בחלונות הגבוהים", הוא אומר, "בענייני חלוקת תקציבים ורגולציה, ושם צריך לעשות את השינוי. אולי יש היום יותר דתיים בתקשורת, אבל עדיין המציאות היא שהתקשורת היא שמאלנית. אין איזון.
"אמנון אברמוביץ' מטריד אותי פחות, כי הצופים מבינים שדעותיו הן דעה של אדם אחד,אבל יוצרי 'ארץ נהדרת' חשובים יותר והשאלה היא איך הם מוציאים את המתנחלים.הצופה הממוצע שלא פגש מתנחל מימיו רואה אותם ומאמין להם, וזה רע מאוד".
'אגודת זכות הציבור לדעת' נועדה לתווך בין נציב תלונותהציבור ברשות השנייה ובין הציבור המתלונן. "מה שבפועל לא עובד כמו שצריך", מסכם מאור בקצרה, "אפשר לומר שהרגולטרים שאמורים לפקח די מעלו בתפקידם".
אבל מאור אינו מרים ידיים וכבר עובר למערכה השנייה – הקולנוע הישראלי.בשנה האחרונה הוא ערך מחקר במסגרת מכון המחקר 'קהלת', ובו חקרלעומק איך עובד תקציב הקולנוע הישראלי; זה שמציג אותנו בעולם בעזרת הקולנועבמגוון פסטיבלים ומפעם לפעם יוצר סערה בזכות סרט פרו-פלסטיני.

הסבר קצר על יצירת קולנוע בישראל

הקולנוע הישראלי, שלא כמו הקולנוע ההוליוודי, אינו רווחי;מספר הצופים המועט למדי אינו מצליח לכסות את עלויות הפקת הסרטים.אם בהוליווד הסרטים ממומנים על ידי גורמים מסחריים הרואים בסרט עסק לכל דבר העשוילגרוף מאות מיליונים בקופות ברחבי העולם, הרי שהקולנוע הישראלי ממומן ברובו מכיסי קרנות הקולנוע שמממן משרד התרבות; הווי אומר – מכספי משלם המסים.
"המצב שנוצר הוא אבסורדי", אומר מאור."סרטים רבים מקבלים תקציב של מיליונים מקרנות הקולנוע ואינם מצליחים להביא מספר צופים סביר. על פי המחקר שלנו, אחד הכישלונות הגדולים של קרנות הקולנוע הוא למשל הסרט 'ההתחלפות', שהושקע בו הסכום הגדול ביותר – 12 מיליון שקל(!) והוא הביא 200 אנשים בסך הכול..." את הטבלה המלאה של השקעת כספי הקרנות בסרטים ישראליים תוכלו למצוא במחקר המלא של 'זכות הציבור לדעת' המפורסם ברשת, אך מאור אינו כאן בשביל להתלונן.הוא כבר נותן פתרונות מעשיים ודוחף אותם במרץ.
"מנגנון הקולנוע הישראלי משמש היום מונופול בלעדי ליצירת סרט בארץ", מסביר מאור. "בלי הקרנות אין סרט; העלויות גבוהות מאוד ומשקיעים פרטיים כמעט שלא ישקיעו בסרט אם אין קרן בפנים שגם תשים כסף כעזרה למפיקים".
אמנם זה לא נראה כסיפור על שמאל וימין ומדובר לכאורה במנגנון טעון שיפור כמו הרבה מנגנונים אחרים,אך מאור, חובש הכיפה הסרוגה, מצביע על כשלים המונעים בפועל את היווצרותם של סרטים המספרים סיפורים על פי התמה הציונית הדתית. "יוסף סידר הוא מצוין, למשל, וגם רמה בורשטיין, אבל הם לא מביאים את הסיפור של הציונות הדתית", אומר מאור, "סידר בחר להתעסק בסיפור על הטרדה מינית או בפיצוץ הר הבית, ואני שואל – איך זה יכול להיות שבית הספר לקולנוע 'מעלה' קיים כל כך הרבה שנים ורק סרט אחד באורך מלא, 'ארץ תפארת', יצא ממנו?! האם עשרה קבין של יצירתיות ירדו לעולם ואפילו אחד לא ניתן לציבור שלנו?!"

איך באמת קורה דבר כזה?

"פשוט מאוד; הלקטורים של הקרנות הם אנשי קולנוע ותיקים. הם חייבים להיות כאלה מבחינה מקצועית.יושבים שם אנשים שתפיסות העולם שלהם שונות משלי, ואין מה לעשות, אני מקבל את זה – כל אמן מושפע גם מדעות פוליטיות.זה מה שמוביל אותנו למצוא פתרונות עוקפי לקטורים, שהרי הם תמיד יהיו מושפעים מהאג'נדה שלהם".

יש לך דוגמה?

"הדוגמה הטובה ביותר היא הסרט 'קרב אוויר', העוסק במלחמת ששת הימים ונושא אג'נדה לאומית. היוצר שלו קיבל המון דחיות מהקרנות; בכל פעם הוא שיפץ את הסרט עוד ועוד – ובכל פעם קיבל נימוקים שונים לדחיות עד שלפני שנה בערך נשבר השיא – כתבו לו בחוות הדעת של הלקטורים שהסרט מעולה בכל פרמטר;דיאלוגים, דמויות, תסריט, תחקיר, הכול. אז למה הם דחו אותו? אמרו שהוא 'לא נוגע בתמה האנטי-מלחמתית' ו'לא מספר את הסיפור של הצד הפלסטיני'. מה זה הדבר הזה? ליוצר צריך להיות חופש יצירתי וערכי. כמו שיוצר שמאלני או פלסטיני מספר את הסיפור מנקודת מבטו, אני רוצה שגם יוצרים מהימיןיוכלו לספר את הסיפור מנקודת מבטם".

למה אי-אפשר להציב מאחורי שולחן הלקטורה כמה לקטורים שיגוונו אותו?

"הציונות הדתית עסקה רבות בהתיישבות ובצבא, וכמעט שאין אנשי קולנוע ותיקים מהציבורשלנו שיכולים לשבת מאחורי שולחנות הלקטורים".

פתרון? איך לא חשבו על זה קודם

סדרת סרטונים שהפיקה אגודת 'זכות הציבור לדעת' פתחה בקמפיין 'לא בקרוב', שנועד להסבירבעזרת 'טריילרים בכאילו' את מכמני התקצוב הקולנועי להמון העם.בסרטונים מוצגים סרטים שהאוריינטציה שלהם לאומית, כמו 'המכבים' ו'המעפילים', והם הנקטעים אחרי כמה שוטים של משחק מרהיב מאחר ששום קרן לא תמכה בהם."מדובר בסרטים אמתיים שיש להם תסריט מלא שנשלח לקרנות, והציטוטים המובאים בסרטונים, המנמקים מדוע לא קיבלו כסף – אמתיים לגמרי", אומר מאור. למשל הסרט 'המכבים' נדחה על ידי הקרנות מפני שהוא עוסק בגיבורים ובלאומנות.
אחד הפתרונות של מאור פשוט מאוד לביצוע ולא ברור איך לא חשבו עליו קודם:מאור מציע שכדי להימנע משיקולים מבוססי אג'נדה הלקטורים פשוט ימלאו טבלהשתדרג את רמת התחקיר של הסרט, התסריט, הדמויות, עומק העלילה ועוד."רק ככה אפשר מצד אחד לקבל חוות דעת מקצועית אמתית מאנשי קולנוע מוערכים,ומצד אחר להישאר שלם ולא להיפסל בגלל שהתמה של הסרט לאומיתונוגדת את השקפת עולמם של הלקטורים".
אם תשאלו את מאור, הוא היה עושה בדק בית רציני בכל הנוגע ללקטורים."מישהו צריך לתת דין וחשבון על זה שכספי משלם המסים הולכים לסרטים שבפועל לא הצליחולעניין את הציבור אפילו במידה סבירה", הוא אומר.
בינתיים, גם אם לא ייערפו ראשים, יש למאור מגוון פתרונים שתוכלו למצוא באתר 'עוקף קרנות'.ההצעה הבולטת – ובעצם גולת הכותרת של המחקר כולו – היא פתיחת מסלול חדש לגמרי לקבלת כסף מתקציב הקולנוע, המכונה 'מסלול עוקף קרנות'.
מה זה אומר בפועל? אם עד היום היה היוצר צריך להיתלות בחסדי טעמם של הלקטורים היושביםבקרנות הקולנוע ומושפעים מתפיסות עולמם ומטעמם הקולנועי, הרי שבעזרת מסלול 'עוקף קרנות' יקבל כסף כל יוצר חרוץ שיגיש תסריט העומד בהיבטים טכניים בלבד ויציג יכולות הפקה להוציא את הסרט לפועל. כמה כסף? תלוי בכרטיסים שימכור בפועל לכשיופץ הסרט. פתרון זה ישים בנקל את כספי משלם המסים בסרטים שהוא באמת נהנה מהם.
"אם יוקצו למסלול הזה 15 מיליון, ויימכרו באותה שנה מיליון כרטיסים לסרטים ישראליים, כל יוצר יקבל 15 שקל על כל כרטיס שהצליח למכור. זה תמריץ אדיר שיגרום ליוצריםלעשות סרטים שימצאו חן בעיני הקהל ולא בעיני הלקטורים גרדא.הקהל ייהנה סוף-סוף מתקציב הקולנוע, שהרבה ממנו הולך לפח.וזה בלי קשר לימין או שמאל".
התחקיר של מאור ומסקנותיו מיועדים להתגשם אם האופטימיות תוכח בתוך שנה-שנתיים מהיום. מאור מתעתד להיבחר בקרוב כחבר במועצת הקולנוע הישראלית ולדחוף את הצעותיו קדימה כדי שיחולו בפועל.

אמנות מטעם הדמוקרטיה

עוד נקודה מעניינת בהצעותיו של מאור לשיפור היא ללא ספק פצצה אמתית שתעורר סערהמעצם הצעתה, אך מאור אינו מתכוון להסס ולהימנע מלפרסם אותה ברבים. הוא מסביר לנו את המתמטיקה הפשוטה של הפצצה.
"הכסף המושקע בקולנוע הוא כסף של המדינה, וצריך להכפיף את התקציבים לפי הפוליטיקה השלטת", הוא אומר."אם יש לי משאבים כי אני בשלטון – זכותי לקדם את הדעות שחשובות לי גם דרך הקולנוע והתרבות. לכן אחת מההצעות שאנחנו מציעים בעקבות התחקיר היא שהלקטורים יועסקו על ידי משרד התרבות ולא כגוף חיצוני.
"אני יודע שההצעה הזו תקים קול זעקה ויהיו שיגידו שזו 'אמנות מטעם' ו'דיקטטורה' וכל זה, אבל תסלחו לי, גם כרגע יש אמנות מטעם – יש פה בעצם גוף שמאלני שמחליט אילו סרטים נראה, מה יעשו עם הכסף שלנו ובאילו סרטים ישקיעו אותו".

ואם השמאל יעלה לשלטון זה אומר שיקודמו סרטים שמאלניים בלי יכולת זעקה כנגדם...

"נכון. ואם זה מה שיקרה אני אוכל את הכובע, אבל זו בעצם דמוקרטיה. יש בחירות, אתה נבחר, שולט בתקציבים ומקדם את מה שחשוב לציבור שלך, לא להפך".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים