יום רביעי, 22 במרץ 2017

שיחה עם "הורס הקסמים של ישראל"


הורס הקסמים

10 kosem
נדב גדליה
למרות קריאות ההשתאות במופעים שלו, ניב הדר הוא בעצם הדבר הכי רחוק מקוסם. "כשקוראים לי קוסם אני נעלב", הוא אומר * הדר נמצא על הבמה מזה 22 שנה רק כדי לחשוף איך עובדים הקסמים שמהם כולנו מתפעלים, מקסמי אורי גלר ועד דרמות טלפתיות. הוא מתעקש שישנה משמעות עמוקה להתמסרות התת-מודע שלנו לעולם האשליות * וגם: כיצד העלים קופרפילד את פסל החירו
את המופע שלו פותח ניב הדר ממש כמו כל מופע קסמים בשורה של אקטים מעוררי התפעלות, עד שיש מי שרוצים לייחס לו כוחות על-טבעיים. אלא שבהמשך הוא מפריך אחת לאחת את ההבנה הזו ונוטע בקהל תובנה: כל הקסמים שקר הם.לדידו, חשיפת הקסמים מוציאה את כל העוקץ מהקסמים עצמם. לשם הוא מכוון כשהוא עוטה על עצמו גלימה חינוכית מגוהצת כשמפיו בוקעות המילים המוטעמות 'לתקן עולם במלכות ש-ד-י'. הוא איש רהוט מאוד, דתי-לאומי-תורני, גדל בשכונת בית וגן,"באזור הפחות דתי" כהגדרתו וכיום מתגורר ביד בנימין.
"נושא הקסמים דווקא לא היה התחום שהכי הלהיט אותי", מגלה הדר. "אהבתי יותר מכירות:היינו מקרינים סרטים לתושבי השכונה - קניתי מסרטה של בית קולנוע והיינו מקרינים סרטים לילדים.בעיתון 'ראש אחד' עשו עלינו כתבה על 'יזמות עסקית של ילדים'. גם הייתה לנו להקה, כתבנו שירים, הלחנו, קלידים, גיטרה, תופים. התגלגלתי מפה לשם. היום אני כמעט ולא נוגע במוזיקה.
"גרנו צמוד למלון 'שלום'", הוא משחזר את תחילת הדרך. "במלון, שהיום הוא מעין חצי בית אבות, היו כל הזמן הופעות: ליצנים, להטוטנים והכי מעניין - קוסמים.לאט לאט קלטנו שהכול שקר".
כשבגר, למד בשלוחה של ישיבת מרכז הרב - הישיבה הגבוהה 'אורות הנגב' בדרום. "לא חלמתי בחלום הכי רחוק שלי לחזור לתחום של הקסמים", הוא אומר."גם הצד ההלכתי לא תרם. למדתי בישיבה שהיהדות סולדת מעולם של קסמים ואשליות ומתנגדת לו. זה דבר מאוד בזוי. הרמב"ם אומר שמי שרואה קוסם צריך לקבל מלקות כי זה פוגם באמונה;אתה רואה משהו ומתרגש ממנו וזה נהפך להיות חזק מהאמונה השכלית.כי הרגש חזק מהשכל
"דוגמה פשוטה: יש הרבה דברים בקלפים שקשורים ב'אילוץ'. אני כביכול אומר לך לבחור קלף ואז מראה לך שידעתי איזה קלף תבחר.הקטע הוא שהקלף הזה הוא אותו קלף שיהיה בהופעה הבאה ובזו שאחריה. בתור ילד היינו צועקים בהופעה איזה קלף יֵצא ונוצר מצב לא נעים לקוסמים.במהלך אחד החופשים קוסם אחד עשה איתנו עיסקה - אל תגלו ואני אגלה לכם איך זה עובד.התחום הזה לא מסובך ופועל על כמה עקרונות. כמו שהרמב"ם אומר, להבדיל, שיש 13 עיקרים - וזה לא שאין עוד, אלא שאלו היסודות - ככה בקסמים.אם הצלחת להבין את דרכי הקסם, את דרכי ההפתעה,אתה כבר יכול להבין קסמים שונים גם אם לא למדת אותם ספציפית"
אבל כולם יודעים שקסמים זה שטויות.
"תתפלא, אבל הרבה פעמים שואלים אותי על דיוויד קופרפילד שאומר במפורש שאין לו כוחות, אבל אנשים מאמינים בכל זאת שיש לו. כי הראייה מטעה. בכל אמונה יש ספק.אתה אומר שאתה מאמין בבורא עולם, אבל בתכל'ס זה לא מאה אחוז כי זו לא ידיעה.אלא אם כן מדובר בנביא שהוא כן יודע את ה'
"אפרופו נביא, מצחיק אותי הקטע של 'אותו האיש' (ישו, נ"ג) שיש מי שמנסה לשחזר כביכול היום בהליכה על מים. השיטה היא פשוטה: לוקחים פיברגלס ועושים ממנו עמודים שקופים,יוצרים משטח הליכה בנהר במקום לא עמוק מדי.הפיברגלס מתחת למים ואתה הולך עליו אבל נראה שאתה הולך על המים. פשוט וקל.כשרואים את זה בלי לדעת מה היה יום לפני כן בשטח, זה נראה פלאי. בשביל שהאשליה תהיה מושלמת מביאים שחקנים ומשתפי פעולה כמו שחיינים שמתפעליםמההצגה, ואז זה נראה עוד יותר מושלם.
"גם אם תאמר לאנשים שזו אחיזת עיניים - לא יעזור כלום כי 'בדידי הווה עובדא'. הם ראו! אלא אם כן אתה תגלה את הקסם. אבל את זה קוסמים לא עושים".
למה כל כך בוער לך לחשוף קסמים?
"הרמב"ם אומר שהאיסור 'לא תעוננו' מהתורה הוא אחיזת עיניים של היום", אומר הדר. "יש ראשונים שחולקים על הרמב"ם ואומרים שזה רק בעניין של כשפים ממש.אבל דעת הרמב"ם היא שמספיק 'זריזות וקלות התנועה' כדי לעבור על האיסור.יש פוסקים שאומרים שאם הקוסם מגלה קסם או שניים - זה בסדר.דיברתי עם הרבה פוסקי הלכה, ומתוך המציאות בשטח - גם אם הקוסם מגלה קסם או שניים - עדיין אנשים מאמינים שיש לו כוחות. לא מספק אותם כדי לא להאמין לו ולכן לדעתי אסור לצפות היום בקוסמים".
"קוסם הוא שקרן, כי זה העיסוק שלו - לשקר אותך. הוא עושה מניפולציות כדי שתאמין למשהו שלא קיים".
אבל בעצם יש הסכמה בין הקהל לקוסם, אף על פי שזה שקר.
"מי שמסכים לא יודע על מה הוא נותן את ההסכמה כי הוא לא יודע מה קורה מאחורי השולחן. ובכל מקרה, זה כמובן לא מקצוע ראוי למישהו כמוני שלמד בישיבה". בסופו של דבר הדר חזר לעולם הקסמים בדלת אחרת לגמרי."בהתחלה ניסיתי להראות לחברים שלי איך פועלים השקרים שמהם הם מתפעלים, אבל מהר מאוד זה התפשט להופעות פרטיות פה ושם ובמיוחד בציבור החרדי. הם יותר סגורים אז יותר קל להרשים אותם. עשינו דיסקים והם הצליחו מאוד. בכל בית חרדי שיש בו מחשב יש דיסקים שלי שחושפים את סודות הקסמים".
הכול מתחיל בבינה
הדר לא רוצה לנקוב בשמות אבל בכל זאת מזכיר שלא לציטוט שמות של אנשים הנחשבים בעלי כוחות למיניהם. הוא נסער. "אני טוען שיש קוסמים כאלה שהם רוצחים. הם נראים מקובלים או מרפאים אלטרנטיביים, ובני אדם שיכולים להתרפא ברפואה הקונבנציונלית נמנעים מזה ולא פעם מתים בגלל ההליכה לאנשים כאלה".
ולמרות ההתנגדות, חייבת להיות מעט אמת כדי שאנשים ייתלו במישהו ויחשיבוהו ל'גדול' יותר משאר בני האדם.
"הבסיס של אמת הוא אך ורק בקטע של מניפולציות, ואותן למדתי מאמנויות הטלפתיה. רב חשוב מאוד התקשר אליי ואמרתי לו 'כבוד הרב אתה יכול לשבת', והוא התפלא איך אני יודע שהוא עומד. היה בהלם. לא אמרתי לו, אבל לך אני מספר - לפי הצורת דיבור שלו הבנתי את זה. זה עניין של 'בינה'. מצורת הטון שלו שמעתי שהוא מעריך אותי, וכשאתה מעריך מישהו - אתה עומד. פשוט. צריך כישרון של ללמוד בין המילים, אינטליגנציה רגשית מפותחת.יש אנשים שהם לא חכמים אבל יש להם בינה כזאת והיא מדהימה.הם מצליחים להסיק מסקנות לפי סיטואציה, שפת גוף, טון דיבור, סגנון לבוש".
נולדים עם בינה כזאת או שזה עניין נרכש?
"חלק נלמד וחלק באופן טבעי, מולד. אנשים שואלים אותי לפעמים על העתיד שלהם. מתעקשים לדעת למרות שאני אומר להם בפירוש שאני לא יודע. אז הם מספרים על מישהו שכן יודע, ורק כדי להכחיש אותו אני עושה דבר כזה:אני אומר שאם אני רוצה גם אני יכול לדעת את העתיד כמו ההוא שהם מדברים עליו,אבל אני מתנה את גילוי העתיד שלי בכך שהם יחזרו אליי לספר מה היה באמת בעתיד שלהם.ואז אני זורק להם שאני מרגיש שהם ייפלו או יפגשו אדם מאוד מעניין. אלו דברים מאוד אוניברסליים. אין שבוע שאתה לא פוגש אנשים חדשים ומעניינים.וכשאתה שומע את זה מ'מגלה עתידות' אתה מחפש את המציאות לפי מה שנאמר לך.גם 'ליפול' זה כללי מדי, כי הרי לא אמרתי נפילה רוחנית/ממונית/מהמדרגות".
בכל זאת, יש כאלה שמדייקים בדברים בצורה מעוררת התפעלות.
"כל דיוק נתון לפרשנות בסופו של דבר. זה עניין של ניסוח מתוחכם, שהאדם ירגיש שאתה אומר לו משהו מדויק כשאתה לא אומר כלום בעצם".
מטות ונחשים
ראיינתי כאן לפני כמה שבועות את אורי גלר והוא התעקש להותיר אותנו בספק באשר לכוחותיו העל-טבעיים. כחוקר בתחום הקסמים, תעשה לנו סדר - יש כוחות כאלה בעולם או אין?
"ביהדות יש כוחות הקדושה. הקב"ה יכול היה לעשות את מכת בכורות מיד ולגמור את הסיפור", פותח הדר. "אבל הוא בא למצרִים במגרש הביתי, עם החרטומים והמטות, כי הכי חזק זה להפתיע קוסם. מטה ונחש? אמרו המצרים, גם אנחנו יכולים.אבל כשהנחש אכל את הנחשים - הם לא הצליחו לעשות את זה ונפעמו. זה גרם להם להתחיללהבין שהקב"ה בכלל לא משחק במגרש שלהם".
אז למצרים היו כוחות, רק כוחות של טומאה?
"אפשר לומר שהיה להם כוח מיסטי אמתי, אבל הרמב"ם אומר שגם החרטומים לא השתמשו בכוחות כי אין כוחות כלל.גם הרלב"ג סובר כך והאברבנאל מסביר שכל מכות מצרים היו בדרך הטבע: היה וירוסשגרם לתמותה של חיות הים - והכול הפך לדם. והנס הוא העיתוי ולא הביצוע, שיכול לקרות בטבע.גם מכת חושך - עניין של עיתוי. גם ים סוף - רואים בתמונות לוויין שים סוף נקרע מדי זמן מה, רק שלא יודעים מתי זה יתרחש. גם כאן - הנס הוא העיתוי".
"בית המשפט דחה את זה מטעם 'חופש האדם וחירותו' שאומר שכל עוד אני לא מפר זכויות יוצרים על קסם מסוים - מותר לי לחשוף קסמים שאין עליהם זכויות. גם לא נשבעתי בשבועת הקוסמים שאומרת שבתור קוסם אסור לך לגלות את סודות הקסמים"
וסיאנסים?
"הרלב"ג ורב חפני גאון מסבירים שבעלת האוב שהעלתה את רוחו של שמואל לשאול הייתה שקרנית והייתה מסתירה אדם מתחת לשולחן. האדם הטמון שם היה עושה קולות של 'מת' כביכול. ואני מדבר על זמן התנ"ך - שבו בטוח היו נביאי קודש ואפשר היה לומר שיש כוחות טומאה כנגד, ובכל זאת מסביר הרלב"ג שלא היו לה כוחות".
איומי הקוסמים
ניב הדר הוא אמנם חושף הקסמים היחיד בישראל, אבל בכל הנוגע לחייו האישיים הוא האיש הכי חסוי שיצא לי להכיר. הוא לא מוכן לספר מה גילוומה מספר הילדים שהוא מגדל. כל שהוא מסכים לנדב הוא הכתובת: יד בנימין,לשם הגיע להתגורר עם משפחתו אחרי שפונה מגוש קטיף. דתי-לאומי-תורני, רהוט מאוד, מדריך בבני עקיבא בנערותו וחוקר עצמאי בתחומים שונים, ביניהם המוח והטכנולוגיה. 22 שנים הוא על הבמות, חושף קסמים, והספיק כבר לרשום ביומן אלפי הופעות. בין היתר אצל נטורי קרתא, אצל ערבים ואפילו בקרב בנות חסידות גור, שם לא מקובל אפילו להביא הרצאה תורנית הנמסרת מפי גבר.
כשהתחיל להופיע משך אליו לשונות של אש מאגודת הקוסמים שלא ראתה בעין יפה את הסרת המסכות מעל פני העיסוק שלהם. "חטפתי הרבה בזמנו", נזכר הדר בתחילת דרכו, עת הפיץ דיסקים לצפייה בקרב הציבורהחרדי ובהם הסביר לקהל איך עושים קסמים. "קיבלתי הרבה איומים על חיי בתקופה ההיא. הייתי גר בגוש קטיף וזה מה שהגן עליי. הם פחדו לבוא לשם, היו שם פיגועים וזריקות אבנים ולא טרחו לבוא לפנצ'ר לי גלגלים.מה שכן, ניסו לבוא להופעות שלי ולהרוס, אבל לא הצליחו כי גרמתי לזה שהקהל יהיה אתי ויעיף אותם - כי בתכל'ס, הקהל דווקא כן רוצה לשמוע איך העסק עובד".
בהמשך הגישה אגודת הקוסמים תביעה משפטית נגדו. "אבל בית המשפט דחה את זה מטעם 'חופש האדם וחירותו' שאומר שכל עוד אני לא מפר זכויות יוצרים על קסם מסוים - מותר לי לחשוף קסמים שאין עליהם זכויות.גם לא נשבעתי בשבועת הקוסמים שאומרת שבתור קוסם אסור לך לגלות את סודות הקסמים.מעולם לא הגדרתי את עצמי כקוסם. זה מבחינתי כמו זבלן. דבר מבוזה. אני מתעסק בזה כי אין מישהו אחר שמרים את הזבל.הילדים שלי בבית לא מתפעלים מקסמים בכלל. לא עושים צחוקים מזה. מבחינתם זה כמו לשחק בשירותים".
אגודת הקוסמים לא הרימה ידיים וניסתה לפעול בדרך אחרת כדי להשתיק את הדר. "מכיוון שאני דתי, לקחו אותי לדין תורה בבית דין רבני. הם טענו שאני אומר שהם שקרנים... שאלו אותם אם זה נכון, והם הודו שהם שקרנים, אז מה? על מה אפשר לתבוע?" צוחק הדר.היום כבר לא מאיימים עליו."זה נרגע כי הם הבינו שאני לא מחפש להרוס לקוסמים את הפרנסה אלא להילחם בדעת הקהל,להסביר להם את השקר. זה קצת כמו להילחם בטחנות רוח. המטרה שלי היא לגרום לכך שאנשים שיראו קוסם לא יאמינו בו מבחינה רגשית אלא ינסו להבין איך הוא עושה את זה מבחינה שכלית. שלא ישפיע להם על הלב ויעיב על האמונה בבורא עולם".
"הרבה פעמים שואלים אותי על דיוויד קופרפילד שאומר במפורש שאין לו כוחות, אבל אנשים מאמינים בכל זאת שיש לו. כי הראייה מטעה. בכל אמונה יש ספק. אתה אומר שאתה מאמין בבורא עולם, אבל בתכל'ס זה לא מאה אחוז כי זו לא ידיעה. אלא אם כן מדובר בנביא שהוא כן יודע את ה'"
מפחיד להתעסק עם קוסמים או סתם לא נעים להפוך לאדם שמגלה סוד בפרהסיה - על כל פנים טרם נמצא להדר יורש או מתחרה שיחשוף בארץ קסמים.בחו"ל לעומת זאת, כבר בעבר, הקוסם 'הגדול' הודיני היה נוהג לצאת נגדכל מי שטען שהוא יכול לתקשר עם נשמות. "הוא היה חושף את הנוכלים בעיתונות דאז. סבו הרי היה רב בהונגריה", מגלה הדר,"אולי זה היה הלהט שלו ללכת ולגלות את האמת".
גם ג'יימס רנדי, קוסם אמריקני בן יותר משמונים, עושה משהו שמזכיר קצת את הדר. תחביבו היה לעקוב אחר לוח ההופעות של אורי גלר, ויום לאחר מכן לחשוף בהופעה משלו את הטריקיםשל מכופף הכפיות הידוע בעולם."רנדי ממש היה משפיל את גלר לעיני הקהל", אומר הדר בלי שמץ של חמלה.
ומה עם 'מלבין פני חברו ברבים'?
"זה הרס הרבים", אומר הדר בתוקף, "גלר טען שיש לו כוחות על-טבעיים.רנדי אמר לו שאם גלר יודה שאין לו כוחות הוא יפסיק לרדוף אותו".בהמשך, רנדי שם מיליון דולר שהיו מיועדים למי שיצליח להוכיח שיש לו כוחות על-טבעייםבתנאי המעבדה שלו ועם הצוות הפרטי שלו. "אף אחד לא הצליח", מסכם הדר, "ארבעים וחמש שנה ניסו לקחת את המיליון,וכולם התגלו כשקרנים מוחלטים".
יש סיכוי שיום אחד תפסיק עם המופע הזה?
"עד 120 והגאולה השלמה", מצהיר הדר על כוונותיו לעתיד. "'במקום שאין איש השתדל להיות איש' - זו בעיניי נקודת השליחות שלי שבגללה אני ממשיך עם זהכל כך הרבה שנים. זו לא הייתה נקודה של פרנסה אצלי. יכולתי להתפרנס מדברים אחרים שאני יודע לעשות.זה לא שחיפשתי איך לעשות כסף ומצאתי את הדבר הזה. ממש לא".
כך עומדים באוויר ומעלימים את פסל החירות
בואו נתחיל עם קסם גרנדיוזי מאוד: הרגע שבו הקוסם דיוויד קופרפילד מעלים את פסל החירותומחזיר אותו למקומו כאילו דבר לא קרה.
"השיטה היא כזאת", חושף הדר. "קודם כול, הוא עשה את זה בלילה; הוא לא הסכים שאנשים ילכו הצידה, לצדי הפסל.הוא ביקש לצלם רק מזווית מסוימת, ולא לעמוד כשמצלמים כי זה 'מפריע לו בריכוז'.וזה שטויות, כי קסם לא קשור לריכוז אלא לאביזרים ולשיטה קבועה מראש שבעזרתה זה עובד. מה שקופרפילד עשה זה כך: הוא בנה סוג של שער מראות מוסווה עם תריסים ונורות, וכשהוא רצה להעלים את המגדל העוזר שלו לחץ על השער המתקפל הזה שעמד בזווית ויצר לצופים מן הצד מעין אשליה שאם אתה מסתכל קדימהאתה רואה בעצם את מה שמצדיך - ששם פסל החירות באמת לא נמצא - ולא את מה שבאמת נמצא מלפנים. היה רימון עשן ומוזיקה, והוא גם לא השאיר את הפסל 'נעלם' להרבה זמן.חמש שניות הוא עשה את זה והחזיר את המגדל כדי שלא ישימו לב לתרמית".
רחף זאת בעצמך
"לפני הכול - המוזיקה, התאורה, העשן, האווירה והדיבור שלי עושים הרבה. הקסם הוא בסך הכול 30 אחוז. קשה להסביר את זה אבל אני אנס: במופע שלי אני עושה קסם שבו אני עומד באוויר. אנשים נדהמים כמובן, אבלבתכל'ס, אני משתמש בנעליים פתוחות, כמו נעלי טבע. אני שם מגנט בתוך שתי הנעליים ואז אני מעלה רגל אחת באוויר ורגל אחת משאיר על הרצפהועליה בעצם אני נשען אבל המגנט מחבר בין שתי הנעליים ונראה כאילו שתי הרגליים עולות באוויר. אני שם סדין כחלק מה'שואו', מטה את הגוף בצורה מדויקת מסוימת, כזאת שאני יודעשתיראה כאילו אני מרחף, אבל בפועל אני עומד על מדרגה או ספסל ורק נותן אשליה ששתי הרגליים שלי עלו למעלה. בגלל שאני עומד גבוה אנשים לא שמים לב. הכול עניין של איך מציגים את הדברים".
10 kosem fly
והנה הגרסה "המשוכללת":
"בהופעות ממש גדולות אני לוקח אתי את הבן שלי, משכיב אותו על מיטה ומדגים כיצד הואעולה באוויר בגובה של חמישה מטרים (!).אנשים לא יודעים מה הכנתי לפני ההופעה: על המשטח שהבן שלי שוכב יש מוט שחור המוסווהמאחורי וילון והוא מחובר למלגזה. העוזר שלי נמצא מאחור והוא פשוטמרים את המלגזה. רעש המנוע של המלגזה מוסווה ברעש המוזיקה, ואף אחד לא מדמיין שזה כל מה שיש... אנשים אומרים שזה לא הגיוני, שאני מלאך, שיש לי קשר עם עב"מים, דברים כאלה,עד שאני מראה להם את המלגזה".


להזמנת הסרט החדש "רווק עם אלוהים" עם מפגש במאי (תסריט ובימוי: נדב גדליה)
או\ו הרצאה מרתקת בנושא תקשורת דתית:
https://sites.google.com/view/8889

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים