יום רביעי, 24 במאי 2017

שמאלנים הביתה, אלינו | היכרות עם השמאל הישראלי



מי אתם, השמאל הישראלי? 



לראשונה, ישבנו עם אנשי השמאל הקיצוני במדינת ישראל לשיחה פתוחה בניסיון להבין מה לכל הרוחות מניע אותם לצדד באויב הערבי ולכפור באמונה כי ארץ ישראל נתנה לעם ישראל? * הכינו את הרגיעון, פותחים ראש.

מאת: נדב גדליה, מגזין הנוער הדתי 'עולם קטן' - מקום בעולם


בשנים האחרונות פחות פופולארי להיות שמלאני שכן המילה 'שמאלן' הפכה לכינוי גנאי בקרב הציבור הישראלי. למרות זאת, נותרו רבים המחזיקים בו בגאווה. החלטנו בצעד נדיר בעיתונות המגזרית, לצאת למסע הידברות קצר בין דמויות שמאל קיצוני מובהקות כדי לשמוע איך ההרגשה להיות 'סמולן', מה מניע אותם ככאלה, ומה החזון שלהם?
הרי ביננו, רובנו לא ממש מבינים את השמאל הישראלי מהסיבה הפשוטה שאיננו מכירים אותו.
אפשר כמובן לא להסכים. אך מה יש להם לומר - כדאי לשמוע. בכל זאת, אחים אנחנו, גם אם לעיתים נראה שהם מעדיפים את בני דודנו על פנינו.

שמאלן נולד

לפני הכל, קצת רקע:
באירופה המושגים "שמאל וימין" מתייחסים בעיקר לתפישת העולם הכלכלית (שמאל - כלכלה סוציאליסטית, ימין – כלכלה קפיטליסטית). זאת בשונה מהחלוקה בין ימין לשמאל בישראל שלאחר מלחמת ששת הימים, המתמקדת בראש ובראשונה בתפישת מדיניות החוץ והביטחון, ורק לאחר מכן במדיניות הכלכלית חברתית- לרוב, נוקט השמאל בישראל בתפיסת עולם כלכלית סוציאליסטית, לעומת הימין הנוקט בגישה קפיטליסטית יותר.

לשמאל הייתה אחיזה חזקה במדינה מאז הקמתה, שהתבטאה לא רק בראשות הממשלה אלא גם בהקמתם של הקיבוצים ושל הסתדרות העובדים.  אך בשנות ה-70 כוחו החל להיחלש בעקבות ה'מהפך' המפורסם בו עלה בגיןלשלטון והחל עידן שלטון הליכוד שנמשך עד ימינו. מאז פחות או יותר, החלו לפרוח ארגוני השמאל שניסו לתת אלטרנטיבה מדינית באמצעות פעילויות חברתיות בעלות גוון שמאלני. מה שנקרא במינוח המקצועי: פעילות חוץ- פרלמנטרית, כלומר מחוץ לפרלמנט הכנסת. זאת מעבר לעבודתן של מפלגות השמאל הידועות כמו מרץ והעבודה.

כיום, בעולם החוץ פרלמנטרי קיימים הרבה ארגוני שמאל, חלקם משפיעים פחות וחלקם יותר.
הארגונים שאנו מכירים היום ממקדים את פעילותם בזכויות חופש הביטוי והבאת פתרון מדיני כמו לדוגמא 'שלום עכשיו' ולוחמים על זכויות אדם כמו עמותת 'בצלם'.
כולם מחזיקים מתנדבים ופעילים הלוחמים את מטרות הארגון אליו משתייכים: החל מצילום חיילי צה"ל , הגשת בג"צים, סיורים פוליטיים לתיירים, השתתפות בהפגנות ועוד.
בנוסף, ישנם ארגונים המונעים מרצון לפתור עניין מסויים כמו ארגון 'ארבע אימהות' שפעל למען יציאת צה"ל מלבנון ופורק אחרי שמשימתו צלחה.

ארגוני השמאל היום נחלקים לשני מחנות עיקריים: השמאל הציוני התומך במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לעומת השמאל הרדיקלי הפוסט-ציוני שתומך במדינת כל אזרחיה ובביטול הצביון היהודי של מדינת ישראל.
השמאל הציוני סבור שהסכם שלום עם הערבים בנוסח שתי מדינות לשני עמים הוא אינטרס חיוני לישראל. לעומתו, רוב תנועות השמאל הרדיקלי שגם כן מתמקדות בסכסוך הישראלי-ערבי מזדהות דווקא עם הערבים.
השמאל הרדיקלי פעיל מאוד ביהודה ושומרון, מסייע לרבים בחיי היום-יום בבניית בתים, פעילויות לילדים, עזרה במסיק זיתים וכמובן- בפעילות פוליטית והסברתית.

הקיצוניים: 'בצלם'

כאמור, בישראל פועלים עשרות ארגוני שמאל. הבולטים והמוכרים יותר לציבור הם 'שלום עכשיו', 'שוברים שתיקה', 'נשות ווטש', 'גוש שלום' וכמובן 'בצלם'.
אנו פונים למי שהכי מזוהה עם השמאל הרדיקלי - עמותת 'בצלם' הוותיקה שהוקמה בשנת 1989, במהלך שנות האינתיפאדה הראשונה.
"באותה תקופה, התעורר צורך במידע אמין ועצמאי", מסביר עמית גילוץ (33), דובר 'בצלם' מדוע הוקם הארגון על אף קיומן של מפלגות השמאל.  "יש מידע שלא עובר תיווך של רשויות המדינה כמו למשל מה שנעשה בשטחים, במיוחד בכל הנוגע להפרות זכויות האדם של פלסטינים, כיוון שהם חיים תחת שליטה צבאית ישראלית".

מהו מרכז הפעילות שלכם?
"אנחנו פועלים למען סיום הכיבוש כי אנחנו מאמינים שזו אחריותנו כישראלים, כפלסטינים – כבני אדם –  להתנגד לחוסר הצדק המשווע". וכשעמית מדבר על חוסר צדק הוא מתכוון ל- "שליטה על מליוני בני אדם שנשללות מהם זכויותיהם הבסיסיות כבר חמישים שנה".

עיקר שיטת העבודה של ארגון בצלם הוא תיעוד שיטתי ופרסום של הפרות זכויות אדם בשטחים. "לדוגמה, בשנה שעברה הגיעה מדיניות הריסת הבתים של ישראל לשיא: 782 בתים ומבנים אחרים שנהרסו על-ידה בגדה ובמזרח ירושלים, תוך שהיא מותירה אלפי פלסטינים ללא קורת גג" מפרט עמית. "אבל העבודה שלנו לא מתמצה רק בתיעוד השיטתי של האירועים כמו אלה; חשוב לא פחות שנסביר גם את ההקשר שבמסגרתו הם מתרחשים. במקרה של הרס הבתים הללו למשל, ישראל משתמשת במנגנוניה השונים כדי לא לאפשר לפלסטינים בניה חוקית כמעט, ואז הורסת את בתיהם תוך שהיא משתמשת ב"אי-חוקיות" – מצב אותו היא יצרה מלכתחילה ובמכוון – כתירוץ" כלומר, באי אפשרות לבנות באופן חוקי, לטענת עמית אין לערבים ברירה אלא לבנות באופן בלתי חוקי. "למעשה, מדיניות הריסת הבתים שישראל נוקטת בה היא אמצעי אחד מני רבים בהם היא משתמשת כדי להפעיל לחץ על פלסטינים שיעברו ממקום מושבם, כאשר מטרתה איננה אכיפת חוק אלא השתלטות על  כמה שיותר אדמה עם כמה שפחות פלסטינים שיושבים עליה. כמרכז מידע ומחקר אנחנו מספקים את הנתונים, אבל גם מביאים אותם בתוך הניתוח הפוליטי הרחב, כי בלעדיו אי אפשר להבין את החלקים השונים שמרכיבים את מציאות השליטה שלנו בעם אחר".



מהו החזון שלכם?

 "בין הירדן והים חיים היום כ-13 מיליון בני אדם, כולם תחת סוג כזה או אחר של שליטה ישראלית: אזרחי ישראל, בין שהם חיים בתחום ישראל ובין שהם חיים בשטחים הכבושים" הוא מתעקש על אבחנה ברורה בהגדרה של תחומי מדינת ישראל; "פלסטינים ממזרח ירושלים שאותה סיפחה ישראל אשר אינם אזרחי המדינה אלא מוגדרים על ידה כ"תושבים"; ובשטחים, מליוני פלסטינים החיים כנתינים של השלטון הצבאי הישראלי, בין אם באופן ישיר, כמו בגדה, או באמצעות סגר חיצוני, כמו ברצועת עזה.

"אנחנו מאמינים בחזון המושתת על עקרונות של זכויות אדם" אומר עמית ומפרט: "שוויון, צדק וחירות לכל האנשים שחיים בין הירדן והים. העקרונות הללו יכולים לבוא לידי ביטוי במסגרת הכוללת שתי מדינות, מדינה אחת, או באפשרות אחרת. יש הרבה דרכים להגיע לשם, אבל המשך הכיבוש איננו אחת מהן".

על אף שנראה כי אנשי בצלם מזדהים יותר עם העם הערבי, האמת היא שהם מבססים את עקרונותיהם על פי מסורתינו היהודית: "'בצלם' מבוססת על הרעיון המובא בספר בראשית והעקרונות הנ"ל, המשתמעים ממנו: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ... בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם" כלומר כל בני האדם נבראו בצלם אלוקים וכך צריך להתייחס אליהם.

האם האמונה שלכם יכולה להתיישב עם האמונות של הימין הדתי והאמונה שארץ ישראל נועדה לעם ישראל?

"בהחלט", משיב עמית, "אך ורק אם לא משתמעת מהאמונה הזו שלילת זכויותיהם של בני העם האחר, אשר עובדתית גם הם  חיים איתנו כאן באותו מרחב. אין סיבה שהאמונות הללו לא יתיישבו יחד".

אנו מבקשים מעמית לספר לנו על הצלחות הארגון:
"בכל פעם שאנחנו מצליחים להעלות את הכיבוש על סדר היום הציבורי זו הצלחה מרגשת עבורנו. בשבוע שעבר למשל פרסמנו ווידאו שצילמה מתנדבת שלנו בחברון של חיילי צה"ל גוררים ילד בן 8, סופיאן אבו-ח'יתה, כדי שיזהה עבורם זורקי אבנים בשכונה. אלא שסופיאן כלל לא גר בשכונה, הוא היה שם בביקור משפחתי. הווידאו של הילד המבוהל הופץ בכל כלי התקשורת המרכזיים בארץ ונצפה על ידי מליוני אנשים ברחבי העולם והזכיר לפחות לרגע איך נראית שגרת הכיבוש, לאנשים שלא חווים אותו על בסיס יומיומי. זו הצלחה גדולה מבחינתנו" הוא אומר בגאווה. "יש אלפי סיפורים ותיעודים נוספים כאלה באתר שלנו, ואני מזמין את הקוראות והקוראים לעיין בהם כדי ללמוד על מציאות חייהם של הפלסטינים החיים תחת השליטה הצבאית הישראלית כבר חמישים שנה".


השמאלני המפורסם בישראל

יריב אופנהיימר (41) ללא ספק עונה על ההגדרה איש השמאל המפורסם בישראל.
הוא התפרסם בעיקר בגלל תפקידו כמנכ"ל תנועת 'שלום עכשיו' והופעותיו הרבות בתקשורת שבאו בעקבות התפקיד. ב-2016 פרש מתפקידו וכיום הוא פאנליסט קבוע בתוכנית הפטריוטים בערוץ 20, כותב מאמרי דעה, מרצה ודוקטורנט לתקשורת.
דמותו של אופנהיימר שהפך עם השנים לאייקון השמאל אינה מפחידה ימנים רבים הרואים בו דמות שאפשר להידבר אית ואף יותר מזה: אופנהיימר השתתף בסרטון פירסומי-קומי  יחד עם נדב נווה מהחבורה הקומית 'אנדרדוס'. בנוסף, השתתף אופנהיימר בפאנל פומבי בת"א (אותו זכיתי להפיק, למען הגילוי הנאות) בו התווכח שעה ארוכה ב'לייב' עם הרב אורי שרקי על שמאל וימין.

'שלום עכשיו' בראשות אופנהיימר הגישה עשרות בגצ"ים נגד מפעל ההתנחלויות כמו למשל הבג"ץ הראשון על הבתים בעמונה והבג"ץ על היישוב מגרון שלדאבון הלב יצאו בסופו של דבר לפועל. אך חרף דעותיו האוחזות בקרנות מזבח השמאל מדובר באיש נעים הליכות ונוח לשיחה.

"אני חלק ממחנה השמאל הציוני", מדייק אופנהיימר ושוטח את תפיסתו: "הרצון שלי הוא שהמדינה תהיה דמוקרטית ובית לאומי לעם היהודי. נקודת המחלוקת היא בהגדרה 'מה זו דמוקרטיה?'" הוא מסביר. "אני סבור שזאת מדינה עם אזרחים שווים ולא שהערבים הם סוג ב'. אם רוצים לספח את השטחים - צריך לתת לפלשתינים אזרחות שווה - בגלל הדמוקרטיה. מצד שני, זו מדינה ציונית. אני רוצה רוב יהודי במדינה, והדרך היחידה לעשות זאת לדעתי היא להיפרד מהשטחים שבגינם יהיה פה רוב פלשתיני".

במה עוד מתבטאת התפיסה השמאלנית שלך ובמה היא שונה משלנו?

"התפיסה שלי כוללת גם את חופש הביטוי, הכלה של דברים שלא תמיד נעימים וזכות מלאה להגיד אותם. אי אפשר רק לתת לימין להגיד שהפיגועים מבוצעים ע"י מוסלמים קיצוניים שזה בוודאי נכון - אבל זאת לא הסיבה המרכזית. צריך להגיד גם שזה שאנחנו שולטים בהם ולא נותנים להם זכויות גורם להם לעשות פיגועים. עובדה, שיש מקומות שאם תכנס אליהם כמו יפו ורהט - אתה תצא בשלום, למרות שהם מגדירים את עצמם פלשיתינים. ומדוע? בגלל שיש להם זכויות".

אם ניתן להם שטחים זה לא בהכרח יעזור להם לא לנסות להרוג אותנו. אתה לא מאמין ב'עשו שונא ליעקב'?

"לא", אומר אופנהיימר חד משמעית, "וגם אם הם שונאים אותנו - בסופו של דבר אנשים הם ריאלים.
שונאים או לא - הם מבינים שאנחנו עובדה מוגמרת פה, רק שהם גם רוצים עצמאות או מדינה,
לא כיבוש".

אתה חושב שיהיה פה שלום יום אחד?

"אני בטוח שיש אפשרות", אומר אופנהיימר באופטימיות. "היו לנו מלחמות עקובות מדם והיום אנחנו לא שומעים למשל על מישהו שנפגע מאש המצרים או הירדנים. זה לא קורה למרות שזה היה בעבר.
ההיסטוריה מוכיחה שכל פעם שביצענו מהלכים - מצבנו טוב יותר. בסיני קיבלנו שלום, בירדן קיבלנו שלום. גם בלבנון ובעזה שעשינו מהלך חד צדדי - עדין מצבנו טוב יותר. פעם חיילנו היו מטרות בציר פילדלפי, מתנחלים נפצעו קשה, קאסמים לא מעטים על שדרות, הזיכרון קצר, אבל צריך לזכות את זה, זה היה".

תוכנית ההתנתקות היתה טובה לישראל לדעתך? המציאות דווקא הראתה ההיפך.

"היא הצילה חיים ובין היתר את אלה של תושבי גוש קטיף" הוא מתעקש. "היה צריך רק לעשות אותה טוב יותר, חלק מתהליך של הסדר שתי מדינות ולא חד צדדי".

קיימת תחושה שהשמאל שונא דתיים. זה נכון?

"זאת לא הגדרה נכונה, כי יש שאוהבים פחות ויש יותר. לי אישית אין שום שנאה על היות אדם דתי או חילוני, אלא הערכה רבה לכל אדם עם אידיאלוגיה. יש הרבה ערכים בתורה שמתחברים לערכים שלי כמו יחס לגר, רדיפת שלום, גבולות ממלכת ישראל שהשתנו במרוצת ספרי המקרא". אך לצד זה, מודה אופנהיימר כי הוא לא אדם מאמין. "לכן יש לי קושי להאמין בכל מה שכתוב בתנ"ך".

אם כך, מה מייחד אותך כיהודי?

"אנחנו עם יהודי וכל אחד מגיע ליהדות ממקום אחר. חלק בגלל היסטוריה, חלק בגלל החיים פה בארץ שזו הגשמת היהדות בעיניהם. אני לא יודע לומר לך מהי הגשמת היהדות בעיניי" הוא מודה.
"היהדות לא נגזרת רק מהתנ"ך, היא גם חלק מלאום שאני חלק ממנו כי בסופו של דבר יש לי סבא וסבתא והיסטוריה של שייכות לעם היהודי".

כיצד אפשר להיות יהודי, לא להאמין בתנ"ך ובכל זאת להחזיק בארץ ישראל?

"בהחזקה בארץ יש שלשה טעמים מרכזים: דתיים – בגלל הדת, היסטוריה והוכחות לזה שהיה כאן יישוב יהודי במשך שנים, והטעם השלישי הוא שהעולם הרשה לנו להקים כאן מדינה".

באותו מידה יכולנו להקים את המדינה באוגנדה.

"'מדינת ישראל' לא חופפת למושג 'ארץ ישראל'" הוא מבקש להבחין. "נטורי קרתא, לכאורה האנשים הכי דתיים, מאמינים בא"י ולא במדינה. כשהקימו פה את המדינה בחרו דווקא בארץ כי גם דתיים היו חלק מהעניין ובאוגנדה היה להם הרבה פחות חיבור להקמת מדינה.

"אם אתה כנה עם עצמך בעניין של 'ארץ ישראל' והולך עד הסוף, אז למה אתה לא נילחם על כיבוש רבת עמון, בגדד, עד סוף הגבולות שבתנ"ך?!" הוא מעלה נקודה.



מה מניע אותך כאיש שמאל לפעול? לכאורה זה יותר מורכב כשאין לך תנ"ך או אמונה להישען עליה.

"אצלי המניע מורכב משני אלמנטים; האלמנט הראשון הוא ערכי, ורוכשים אותו בשלב מסויים בחיים.
לי זה קרה בגיל תיכון כשלמדתי ב'בליך'" הוא נזכר. "זאת היתה תקופת אוסלו ומצאתי את עצמי בעשיה ציבורית ב'שלום עכשיו'. זו מחוייבות אידיאלוגית, אני לא נלחם רק להביא את השלום, אני נלחם כל יום על דברים שמציקים לי. למשל, אני מתנגד לגיוס בכפיה של תלמידי ישיבות וחשוב לי להגיד את זה".
האלמנט השני לדבריו של אופנהיימר הוא פשוט ההנאה- "זה חיידק. זו תחושה של הגשמה עצמית, סיפוק, עניין, שליחות וכיף. כשאתה מארגן הפגנה או כשאני מדבר איתך - זה כיף לי. לקדם ערכים שאתה מאמין בהם, להיות חלק מהשיח הציבורי - זה הדבר הכי מהנה שיש".


אנחנו חוגגים השנה יובל לניצחון במלחמת ששת הימים. אתה מצטרף לחגיגות?

"הניצחון בששת הימים היה חשוב והשגנו הרבה דברים חשובים" הוא אומר. "אני שמח על הריבונות שלנו בכותל ושיש אליו גישה חופשית. הבעיה שלי היא לא עם הניצחון אלא עם המדיניות של היום למחרת. כבשנו את כל סיני ב-67' והכיבוש היה בעוכרינו כי מצרים באה לעשות הסכם שלום איתנו
ומצאנו את עצמנו במלחמת יום כיפור בגלל שלא עשינו את השלום בזמנו. אותו דבר קורה היום - במקום לקחת את השטחים ולעשות הסדר מול הפלשתינים, אנחנו מתעקשים לשלם את מחיר הדמים".

שמאל ממוסד

התחנה הבאה שלנו היא תנועת מרצ, הנחשבת לתנועת הכי שמאלנית בישראל. אנו פוגשים לשיחה את ח"כ אילן גילאון (61) שלפני הכל חשוב לו להבהיר את ההבדלים בין ארגוני השמאל הקיצוניים ותנועת מרצ. "יכול להיות שהם הורסים לשמאל", אומר גילאון. "אין לי בעיה לעבוד איתם, אבל צריך לעמוד בכללים".

יש כללים שצריך לשמור כדי להיות שמאלני טוב?

"בוודאי", אומר גילאון. "דברים בסיסים: אחד, האדם הוא תכלית הכל. אנחנו שופטים אנשים לפי מה שהם. כל אדם לפי מה שהוא. שניים, הסולידריות האנושית זה הכלי הטוב ביותר כדי שהאדם יגשים את עצמו ואנו פועלים לפי זה. שלוש, אנחנו אנשים פולטיים ומעורבים - שואלים פעם ביום פעם ביומיים מה המדינה נותנת לי בחזרה, ורק לפי זה מצביעים. בכל מקום שבו חיים אנשים אפשר לתקן הכל, וכן- גם לעשות שלום".

גלאון ידוע כחבר כנסת חברתי. הוא לוחם למען זכויות הנכים בארץ ולאחרונה לא היה מי שלא התרגש לראות אותו בוכה מהתרגשות במליאת הכנסת בשעה שעברה הצעתו להגדלת קבצת הנכות. כפי שהסברנו בהתחלה, הנושא החברתי-סוציאליסטי הוא בליבת השמאל הציוני.


"כל מי שמאמין בסולידריות, שהוא אדם הגון ולא מהמר - אני איתו" הוא מכריז. "אני אוהב את ארץ ישראל. אני ציוני ומאמין שנועדנו להיות אור לגויים. עכשיו לצערי, זה אפילו לא נזם זהב באף חזיר", מסביר גילאון, שבהמשך עוד נופתע מכמויות ציטוטי התנ"ך שהוא משחיל בהסבריו.
"עמוס הנביא מדבר על פרות הבשן שהתענגו בכל טוב ואכלו משמני הארץ. הם אכלו גלידות, עישנו סיגרים ולמטה מהם היו אנשים דתיים, חילונים, שחורים, לבנים, כולם. וזה מה שמפריע לי- חוסר השיוויון. לא שום דבר אחר".
אגב נביאים, גלאון מגלה שהנביא ירמיהו הוא נביא 'מגניב' בעיניו- "הוא דיבר בדיוק על דברים שמזכירים את התקופה שלנו; לא שילמו לעובדים בארמון יהויכין והוא אמר "מאסתי בזבחיכם". זה לב העניין. הסוצליזם".

איך אתה רואה את זה קורה במדינה?

"חטא החמדנות בעיני הוא גרוע מחטא הגניבה. אם הייתי עוזר לכתוב את עשרת הדיברות
הייתי מקדים אל תחמוד ללא תגנוב. גונבים מטרנה בסופר כי אין, אוקיי. אבל לחמוד זה שיש לך הכל - ואתה רוצה עוד ועוד ולא שבע! זאת המצוקה שלנו. 'פרות הבשן'.. אנחנו צריכים להיות חברת מופת סוציאליסטית. כמו למשל, לעבוד על נגישות לנכים. לתת לאנשים דבר אחד: להגיע למחוז חפצם מכובדים ועצמאיים. לחלק את העושר בצורה שווה, להילחם בעוני".

נשמע משהו מאוד קשה עד בלתי אפשרי.

"עוני זו חלוקה לא נכונה של העושר. לדוגמה, בכימיקלים לישראל קיבלו הנחה של מילארד שקל במיסים. למה?" הוא מעלה טענה. "אני רוצה שאנשים יפסיקו להיות הבן שלא יודע לשאול,
ויתחילו לשאול. להבין ששכר מינימום אמור להיות 6-7 אלף שקלים בחודש ושגם אנשים פשוטים צריכים לחיות בכבוד ולא רק כימיקלים לישראל".

נשמח לברר איתך פעם אחת ולתמיד מה יחס השמאל לדת. אתם שונאים דתיים?

"ממש לא. זה הכל דברים שאנשים המציאו עלינו", כועס גילאון הרגוע לרגע. "יצרו אסוציאציה לא נכונה שמרצ זו מפלגת נגד דתיים וזה לא נכון. אני מתמודד על ראשות התנועה כדי לשבור את התדמית הזו, נקודה. נוסף לזה, אני בעד שהפוליטיקה לא תשלוט בדת. שהאדם יהיה בן חורין מול מורשתו".


נוסף לראשות התנועה, גלאון שואף להוביל את מרץ לשלטון ומספר מי מנחה אותו בדרכו לשם-
"יירמיהו, עמוס וישעיהו", שלשת הנביאים. 
"הבעיה היום היא לא דתיים וחילונים, שמאל וימין אלא אלו שמסתכלים על אנשים בתור חפצים.
בדיוק הפוך ממה שלמדו מהנביאים. ירמיהו  שאמר 'מאסתי בזבחכם', תעופו לי מהעיניים, אכפת לי איך נראה הבין אדם לחבר שלכם. אגב, לגבי כל המצוות של בן אדם לחברו - אני חרדי, בבין אדם למקום  - אני חילוני" הוא מצהיר. "אני לא מאמין באלוהים כמו שדתיים מאמינים. בשבילי אלוהים זו האנרגיה שלנו, כאנשים.
"הנביא השני עמוס," הוא ממשיך, "הדגיש את עניין הצדק. וישעיהו אמר 'וכיתתו חרבותיהם'  שזה בעצם חזון השלום. נבואותיהם של שלושה אלה מנחות אותי בחיי הציבוריים".

בפועל, מה זה אומר?

"זה אומר שצריך לחלק את הארץ. א"י השלמה תמיד תהיה קיימת אבל תחולק לישראלים ולפלשתינים. עד שהם לא יחוו את חווית העצמאות - אי אפשר להמשיך. מצידי שבעוד מאה שנה תהיה פה מדינת דו לאומית, אין לי בעיה עם זה" הוא אומר בלי למצמץ, "אבל קודם כל יש לתת לפלשתינים את חלקם. למה? כי אני דואג לעצמנו, קדושת החיים חשובה לי כפי שאמר ישעיהו".


התובנות שאחרי

לא נעים לומר, אך השמאל הממוסד בישראל הוא 'לא-כזה-גרוע' כמו שחשבנו. בצדדים החברתיים נדמה שאפילו יש מה ללמוד מהם, בחשיבות שהם מייחסים לסיוע לחלשים. הדבר היחיד שצורם במשנת השמאל הוא הפעילות הפוליטית והחברתית שלהם להביא את מדינת ישראל חזרה לגבולות 67. והאמת, שגם לשמוע כינויים כמו 'צבא הכיבוש' עושה לא נעים בנשמה. יחד עם זאת, אפשר בהחלט לשמוע מהם לאו דווקא שנאה כלשהי שיש שחושבים שהם רוכשים לדתיים או למתנחלים. אלא את האהבה האמיתית שהם רוכשים לעם ישראל ואת הרצון שלהם שיהיה לו רק טוב. גם אם הטוב הזה לא מתיישב עם הטוב שאנו מאמינים בו שעוד בו יבוא.



להזמנת הסרט החדש שלי "רווק עם אלוקים" + הרצאה ומפגש במאי
על תקשורת מגזרית, קולנוע, ועוד...

לתגובות: נדב גדליה בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רווק עם אלוקים

רווק עם אלוקים