יום ראשון, 17 ביולי 2022

אופניים בשטח: אקסטרים בהישג יד

אופני איזון 

איך נכנסים לתחום, אפילו בקטנה? וגם: המלצות לטיולים למתחילים ומתקדמים ואלו שבאמצע.

מאת: נדב גדליה



הנוף בגוש עציון לא רגיל לראות מחזות פלא שכאלה: רוכבי אופניים תל אביבים למהדרין (כי נמאס לנו להגדיר פוליטית) לצד מתיישבים מקומיים עשו את דרכם זה לצד לצד זה במירוץ אופניים ראשון מסוגו, העונה לשם 'טור דה עציון'. כדאי שתתרגלו, כי המארגנים מספרים שמדובר בפתיחת הדלתות לעבר לא מעט אירועי אופניים נוספים בחבל הארץ המופלא הזה. "אנחנו לא רגילים לראות את החיבור הזה ככה", אומר דוד רודמן, מנהל אגף התיירות של המועצה האזורית גוש עציון. "מתברר שהספורט מצליח לחבר אנשים מכל קצוות האוכלוסיה. זה תחום עניין משותף ומטבע הדברים - קל להתחבר כשיש משהו שחזק יותר מכל המפריד.
גם היופי של הארץ - בסוף מנצח ומחבר את האנשים".
'טור דה גוש עציון' התרחש ביום שישי האחרון; מאות אנשים מכל הארץ, דתיים וחילונים, תל אביבים לצד מושבנקים ובני היישובים, נפגשו תחילה בשש וחצי בבקר ב'אלון הבודד' - אחד הסמלים של גוש עציון. תחת האלון קיבלו המשתתפים חולצות ובקבוקים. היה אפילו צלם מגנטים שהגיע במיוחד כדי להרים את האווירה המאתגרת שנמשכה בשעטות במשך שעות, מול הנופים המרהיבים.
"המסלול נקרא סינגל סובב מעיינות גוש עציון", מספר רודמן. "מדובר במסלול שנמצא בגובה של מעל 900 מטרים מעל פני הים, הוא עובר בנוף מדהים ביותר, רואים משם את אזור המרכז, הים וכל הדרך - מעיינות צלולים, אתרי מורשת היסטורים - כמו דרך האבות שהיתה הדרך שהובילה את אברהם ויצחק, אמת הביאר - מערכת מיים מהתקופות הקדומות שבה הובילו מיים לבית המקדש. עברנו דרך הכרמים הפורחים בתקופה הזאת, עלינו מורדות וחווינו ירידות מסמרות שיער".
בין לבין היו גם פינוקים לרוכבים: אבטיחים ותמרים. גם חיבורים צריכים שימתיקו להם את היום.
לדברי רודמן, עבור חלק מהרוכבים היה זה הביקור הראשון בגוש עציון. "ההתלהבות היתה גדולה. מדובר בלא מעט רוכבים ותיקים שעושים מסלולים יפים ביער בן שמן. כעת, הם הגיעו לגוש עציון בפעם הראשונה בחיים - וכבר התחילו להתלהב. אמרו שהם רוצים להעביר את פעילות הרכיבה המרכזית שלהם לאזור הזה".

*איפה הם היו עד היום?


"תשמע, זה אירוע ראשון שאנחנו עושים ויש כאלה שאמרו שהם חוששים לבוא לבד, עדין, אבל באירוע - כן. הם יבואו. זה מתאים להם. המטרה היא להפוך את גוש עציון לאחד המסלולים המרכזים בארץ. זה חבל ארץ מוביל בארץ ואין סיבה שזה יישאר רק למתיישבים".

*מה המטרה הגדולה יותר?


"שהשביל הזה יתמלא באנשים מכל הארץ. שיבינו את הסגולות של המקום; מזג אוויר נוח, מעיינות. אלו דברים שאין באף מסלול אחר. איפה תמצא כרמים באמצע המסלול? אלו לא דברים שיש באזור המרכז. חוץ מזה, יש אתרי המורשת שמחברים לזהות שלנו. וגם: הפרשי גבהים שמאפשרים מסלול ייחודי מרובה עליות וירידות. אפשר לומר שאנשים שעשו סובב ירושלים, חמישים קילומטר, התקשו במסלול שלנו - למרות שהוא 27 ק"מ בסה"כ. הוא מאתגר, אבל מצד שני, אפשר לצאת בנקודות יציאה רבות, אז אין מה לדאוג".
"אנחנו מקווים שתהיה בע"ה מסורת שנתית של מירוץ אופניים בגוש עציון. אנחנו מתכננים להביא גם קבוצות מחו"ל.  המסלול פתוח כל הזמן, מסומן כל הזמן, נשאר רק לבוא עם האופניים ואחר כך לשבת לאכול טוב במסעדות המקומיות, לטבול במעיין, לחיות את הארץ".



*רוכב ומנהיג*

צורי דאר, הוא מדריך אופניים דתי-לאומי המנהל את מועדון האופניים BikerZ בפתח תקווה. "עבדתי במשך כ-20 שנה בתחום העיתונות והתקשורת, ובמקביל טיפחתי באדיקות את תחביב רכיבת השטח שלי על אופניים", הוא מספר. "לפני כשמונה שנים החלטתי לנסות להפוך את התחביב הממכר הזה שעשה לי רק טוב, למקצוע, ועשיתי קורס מדריכי אופניים. בהמשך פתחתי מועדון רכיבת שטח בסביבת פתח תקווה המציע בעיקר חוגים לילדים ובני נוער".
"לפני מספר שנים פנה אלי הרב יאיר שטבון, שניהל אז את ישיבת אמית אלירז בפתח תקווה, בהצעה לפתוח חוג אופני שטח בישיבה. הרעיון קרם עור וגידים במהירות, ותוך מספר חודשים החוג תפס תאוצה והתלמידים החלו אף להשתתף בתחרויות אופני הרים של ליגת בתי הספר.
באותה תקופה התחדדה אצלי ההבנה שדור התלמידים הנוכחי, שמבלה שעות ארוכות מדי מול מסכים, זקוק נואשות לחוויה מתקנת כמו רכיבת אופניים בשטח, שתחזיר אותו למסלול הטבעי תרתי משמע".
"ברכיבת אופניים בשטח יש הכל – טיפוח כושר גופני, התמודדות עם שטח טכני מגוון, מפגש ישיר על הטבע במלוא הדרו, חינוך להתמדה ולהישגיות וגם אחריות ותחזוקה של ציוד. בנוסף, פעילות גופנית ורכיבת אופניים בפרט, הן סוג של ריטלין טבעי ומסייעות רבות לסובלים מהפרעות קשב, היפר אקטיביות לקויות למידה ועוד. כמבוגר על קוצים" אני מכיר את העניין אישית על בשרי. תלמיד שהתחיל את היום שלו ברכיבה בשטח, יהיה הרבה יותר נינוח וממוקד בשיעורים בכיתה בהמשך היום ויצליח לממש טוב  יותר את היכולות הלימודיות  והחברתיות שלו. עם השנים, בזכות מדריכים מקצועיים ומחנכים טובים ומסורים מהמגזר הדתי, התפשט הרעיון של חוגי רכיבת אופניים בשטח לישיבות ולבתי ספר נוספים במגזר הדתי לאומי. תלמידי ישיבות תיכוניות מכל הארץ חוזרים עטורי מדליות מתחרויות ומביאים כבוד למגזר.
התלמידים חוזרים "באורות" מהשטח ולא מוכנים לוותר על המפגשים הבאים – גם בימי קור וגשם. אצל מי שמתמיד ברכיבה ניכר שיפור ברור בביטחון העצמי, וחלקם הופכים גם לתלמידים מובילים ומנהיגים בבית הספר. אני חש סיפוק רב מכך שמחזור תלמידי כיתה ז' הראשון שהדרכתי בישיבת אמית אלירז לפני 6 שנים, יתגייס בקרוב  לצה"ל טעון בערכי ציונות ואהבת הארץ. אני משוכנע שלחוגי האופניים היתה תרומה גדולה לכך".  

*למה דווקא אופניים?

"כל פעילות גופנית בטבע היא דבר מבורך", אומר דאר. "יש כאלה שמוצאים את עצמם בריצה או בלעשות את שביל ישראל. במשך שנים חיפשתי דרך לעשות כושר ובסוף מצאתי את עצמי דווקא באופניים. בהרבה מובנים אופניים הם חופש בשבילי. ברגע שאתה עולה עליהם - אתה מתגלגל לכל מיני מקומות שלא ציפית שתגיע אליהם. השטח גם מזמן לך אתגרים בלי סוף – מהמורות, סלעים, קפיצות ועוד, המחייבים אותך להיות חד,  ואף פעם לא משעמם. ויש גם בונוס - בריצה אתה תמיד עובד עם הרגליים, אבל באופניים אחרי עבודה קשה בעלייה, אתה יכול לבחור האם לרדת בניחותא את הירידה, או לדהור עם הרבה אקסטרים ואדרנלין".




*המדריך לרוכב המתחיל*

*נו, איך מתחילים? כמה כסף צריך?

"אופניים זה לא בהכרח יקר. יש כל מיני רמות של השקעה בתחביב הזה ואין לדבר סוף. לוחות יד2 מלאים במודעות של רוכבים מתחילים שהשקיעו עשרות אלפי שקלים באופניים ונטשו את התחביב אחרי הפציעה הראשונה. אני ממליץ להתחיל בהשקעה צנועה, ולהבין האם זה באמת התחביב עבורכם. גם אני התחלתי לפני כ-15 שנה בקטן ועם הזמן התחביב התפתח לרמות שלא חשבתי שאגיע אליהם מבחינת זמן והשקעה. למתחילים, אני ממליץ לקנות אופני זנב קשיח' (אופניים בלי בולם זעזועים אחורי) עם שילדת אלומיניום, מערכות של 21-24  הילוכים של חברת Shimano, וגלגלים המותאמים לרכיבה בשטח סולידי כמו שבילי 4x4. לא לוותר בשום אופן על השקעה בקסדה טובה כי פגיעות ראש יכולות להסתיים רע מאד. כדאי להצטייד בשלוקר טוב, או בקבוק לאופניים, ולהתחיל לרכוב בשבילים שטח כמו שבילים חקלאיים או דרכי כורכר רחבות ולטפח כושר גופני. בהמשך עם בניית הכושר, אני ממליץ להצטייד במגיני ברכיים ומרפקים ולטעום רכיבת סינגלים (שבילי אופניים אקסטרימיים יחסית המיועדים למעבר רוכב אחד) במטרה להבין האם הטרפת הזו בשבילנו, כי לאקסטרים יש גם מחיר – פציעות בכל מיני רמות. בשלב הבא, כשברור לכם שאתם הולכים ומתמכרים לעסק, מומלץ להתחיל לשקול לקנות אופני שיכוך מלא (אופניים עם בולם זעזועים קדמי ואחורי). מדובר בהשקעה לא מבוטלת, ומומלץ מאד להתייעץ עם רוכבים מנוסים ולהתנסות באופניים מסוגים שונים לפני ששולפים את הארנק. מאד מומלץ גם להירשם לקורס רכיבה טכנית, כי יסודות  טובים בטכניקת רכיבה חוסכים הרבה טעויות ופציעות מיותרות ומעלים את הרוכב על מסלול עקבי של התפתחות ושיפור".

*לקנות נכון (והאם לקנות בכלל?)*

"קודם כל צריך להגדיר את התקציב העומד לרשותכם", אומר דודי זליגמן, איש אופניים וותיק במקצועו.
מכונה "המוביל הארצי", אוהב א"י בגופו ונשמתו, בעל חברת Meet-Galgalim לרכיבות אופניים.
"כיום ניתן לרכוש אופני "פתיחה" בתקציב שפוי של כמה אלפי שקלים. אין צורך לקפוץ למחיר בין 5 ספרות. לעיתים, אני פוגש רוכבי אופניים ומתעניין על סוג ומחיר האופניים ולאחר מכן שואל האם הוא יודע כיצד להשתמש במנגנונים השונים כגון שליטה על בולמי הזעזועים וכדומה. לרוב, התשובה שלילית. אז למה בכל זאת הוצאת כל כך הרבה כסף? אני שואל, אה... כי האופניים שוקלות 400 גרם פחות.
אז תוריד 2 קילו מהכרס בלי להוציא אלפי שקלים, אני עונה", מחייך זליגמן.
"עצה נוספת: אל תמהרו לקנות אופניים. קחו אופניים מהשכן ותתחעלו לרכוב. התמדתם? נהנתם? תקנו. חבל על ההשקעה".

*החלטנו לרכוש. מה עושים עכשיו?

"יש כמה פרמטרים חשובים:
1.מידה - לכל גיל, גובה ומשקל נדרש להתאים את מידת האופניים. רכיבה באופניים במידה לא נכונה אינה בטיחותית, אינה יעילה ועשוייה לגרום לנזקים בריאותיים.
עצה למתקדמים - השקיעו כמה מאות שקלים ופנו ל "מתאם אופניים". כן, יש מקצוע כזה המאפשר התאמה וכיוונון האופניים בשיטות ממוחשבות לרוכב.
2.מעצורים - כיום. רוב האופניים החדשות מצויידות במעצורי דיסק, אך קיימים דגמים עם מעצורי חישוק (וי ברקס). מעבר לעלות הכספית, מעצורי דיסק יעילים יותר ואינם נתקעים בתנאי בוץ.
מנגד, הם יקרים יותר ומשקלם רב יותר.
3. בולמי זעזועים טובים.
בקטגוריית בולמי הדיסק קיימות 2 שיטות בלימה עיקריות - בולם מכאני ובולם הידראולי כאשר הבולם ההידראולי יעיל יותר אך גם יקר יותר.
4. צמיגים - קיימים צמיגים ברוחב ופרופיל שונים המתאימים לסגנונות רכיבה ולתנאי דרך שונים. כיום קיימים צמיגי טיובלס ללא פנימית ויש לזכור כי על הצמיג להתאים לחישוק.
5. הילוכים -  כאן נדרש ראשית להבין את המושג "יחס העברה".
מושג זה מתאר את היחס בין מספר הסיבובים של הגלגל הקדמי והאחורי בהתאם לקוטר הגלגל ומספר השיניים.
ביחס העברה נמוך (הילוך נמוך) נעבוד פחות קשה עם האופניים, אבל גם ניסע לאט יותר והפוך.
בשוק קיימים מספר יצרנים מובילים למנגנוני הילוכים בטווח מחירים נרחב בהתאם למנגנון ההעברה,מספר ההילוכים ושיפורים נוספים.
6. גאומטריה - גיאומטריית האופניים משמעותה המידות, החתכים והזווית ההופכת לשלדת אופניים. זהו למעשה הרכיב  המשפיע יותר מכל על  ייעוד האופניים. אין דין גאומטריית אופני קרוס קאונטרי לרכיבות נינוחות כדין אופני דאון היל לקפיצת מדרגות או אופני גרבל המיועדים הן לשטח והן לרכיבה עירונית.שלדה נכונה תקנה נוחות, יעילות, יציבות  וניצולת מקסימלית  לרוכב.
לא כאן המקום להרחיב,אך ראוי להקדיש לסעיף זה את תשומת הלב הראוייה לפני כל מנגנון נוסף.

*מדברים מהשטח*



"כל אחד יכול להיות רוכב אופניים בשטח", פוסק א', אחד מהרוכבים במירוץ גוש עציון ורוכב ותיק לכשעצמו. "גם מי שלא רכב מעולם - יכול להיכנס לזה וליהנות. את זה צריך לזכור לפני הכל. אני אומר: אפילו קח את האופניים מהמחסן ותשמיש אותם. גם עם אופני בר מצווה - אפשר לעשות אחלה של מסלולים. הכי פשוט זה להיצמד למי שמכיר את התחום, קצת יותר. אם יש לך חבר או דוד? תצטרף לפעם הראשונה ואחר כך תתקדם. ככה לומדים. יש אחלה סימונים בגוש עציון, יש מפות ופשוט נוסעים. לא סיפור גדול. היום אנחנו אנשי אפליקציות. קח למשל את TRAILZ. אנשים מעלים לשם מסלולים, קבצי ניווט עם מיקומי GPS, שעוזרים לאנשים שפחות מבינים. זה מדהים. אופניים זאת אטרקציה להמונים; אתה מקבל ספורט עממי ורואה הרבה נופים באותו יום ויש אנדרנלין שמזכיר קצת את ספורט האקסטרים היקר יותר משמעותית".

*ממה צריך להיזהר?

"מצד שני, אסור לזלזל. עכשיו קיץ, למשל. צריך לצאת כמה שיותר מוקדם כדי להימנע מהחום. בבית שאן אני יוצא בחמש בבקר לטיול כדי להתחמק מהחום הצפוי. מיים - הכי חשוב לקחת. צריך גם להודיע לאן הולכים לטייל. לספר בדיוק לאיפה אתה הולך, כל אחד ידווח למי שקרוב אליו, משפחה או חברים. חשוב מאוד לא לנסוע לבד גם. רוכבים בזוג או בשלוש. היה לי חבר שנפל ואיבד את ההכרה ברכיבה. כל טיול - בחבורה.
אחד הטיפים הכי חשובים זה שאפשר להסתדר גם בשכירות של אופניים שאפשר להשכיר בכל מיני מקומות כמו ליד יער בן שמן שזה 'המקום' של הטיולים. שמונים שקלים ליום ואתה שוכר אופניים טובות, אז למה לא?".

***

המלצות ל-3 מסלולים וטיול אחד קצר

למתחילים: מסלול מקורות הירקון

מדובר במסלול במרכז הארץ שנגיש לרכבים ומתאים גם למשפחות. המסלול כולל רכיבה על גדות הירקון בחלק המזרחי הנקי של הנחל. את המסלול ניתן להתחיל בפארק מקורות הירקון ליד כפר הבפטיסטים ולבחור האם לרכוב בגדה הצפונית או הדרומית. בגדה הצפונית חלק מהמסלול עובר בסינגל החוצה חופות ומנהרות קסומות של קני סוף. לאורך כל המסלול ניתן להיכנס ולשכשך במי הירקון. האטרקציה המרכזית במסלול הוא המפל הנסתר ליד הפארק האקולוגי בהוד השרון. שימו לב שמתחת למפל נשפך לירקון נחל קנה המזוהם, ומנקודה זו ומערבה המים בירקון אינם מומלצים לרחצה. המהדרים יכולים להמשיך ולפדל דרך פארק הירקון עד שפך הירקון בנמל תל אביב, ולהשלים קילומטראז' נאה כמעט ללא עליות.

למעט יותר מתקדמים: סינגל הרצל ביער בן שמן

סינגל הרצל (סימון כחול לבן) הינו סינגל קק"ל קל יחסית המאפשר לרוכבים בתחילת דרכם לטעום מחוויית הסינגלים בלי קנסות גדולים מדי של עליות מתישות וירידות טכניות תלולות ומפחידות. את הסינגל ניתן להתחיל בחניון מצפה מודיעין. הסינגל כולל עליות וירידות סולידיות וברובו הוא זורם ונקי ממהמורות ומכשולים. ניתן להמשיך איתו לחניון הרצל הסמוך לכפר דניאל, לנחל גמזו ומשם לטפס חזרה על בסיס דרך כורכר וכביש חזרה למצפה מודיעין. מתקדמים יותר בטכניקה ובכושר יכולים לנסות גם את סינגל ענבה הארוך (סימון אדום לבן) או סינגל חדיד בצד השני של כביש 443 (סימון ירוק לבן). השתעממתם גם מהאדום והירוק? בקשו מרוכב מנוסה להוביל אתכם בסינגלים הלא-קק"לים של בן שמן. למעשה, מרבית הסינגלים בבן שמן הם פיראטיים (נבנו על ידי רוכבים מזדמנים) והם מציעים מגוון רחב של מסלולים טובים ברמות שונות של אקסטרים.
       
לרוכבים מנוסים: דרך הסוכר במדבר יהודה

דרך הסוכר הינו שם כולל לרשת של מסלולים המורידים מאזור מעלה אדומים לצומת אלמוג במדבר יהודה. מדובר באחד מיעדי הרכיבה הפופולאריים ביותר בחורף – בימים שאזור המרכז טובע בגשמים, דרך הסוכר המדברית היא הבחירה המתגמלת ביותר. דרך הסוכר מציעה רכיבה שברובה היא ירידה בנופים מדבריים עוצרי נשימה. חשוב לדעת שמדובר במסלולים בקרקע מדברית מדורדרת ברובה, המתאימים לרוכבים מנוסים בלבד. לדרך הסוכר יש לפחות 10 גרסאות שונות שחלקן קיצוניות ותלולות מאד. מיגון ברכיים ומרפקים הוא חובה ומאד מומלץ להצטייד גם בקסדה מלאה (פולפייס). בנוסף, ביום גשום חלק מהקטעים במסלולים מועדים לשיטפונות ומסוכנים, ולכן חובה לצאת למסלול עם מוביל מנוסה בלבד.  

המלצה לטיול אופניים קליל לכל המשפחה

רכיבה בפארק הירקון מאתר שבע טחנות ליד רמת גן ועד לנמל תל אביב, לחצות את הירקון דרך אחד הגשרים ולחזור חזרה בגדה הנגדית לנקודת ההתחלה. ניתן להאריך את המסלול גם בנמל תל אביב לכיוון הטיילת עד יפו או צפונה לכיוון חוף הצוק.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה