יום ראשון, 12 בפברואר 2017

הסופרמרקט החברתי

נדב גדליה

6 shopping

איך אפשר גם להתחרות במונופול רשתות השיווק, גם לייצר סל קניות זול ומגוון, לשמור על רווחיות ריאלית ועל הדרך גם להכניס ערכים חברתיים לחוויית הקניות? הנה הפתרון לכתב החידה: הלקוחות הם גם הבעלים. הכירו את מודל "בשותף" * רמי לוי, מאחוריך

לפני כחמש שנים פרצה המחאה החברתית. המונים עברו לדור באוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב ובהמשך אף בערים נוספות.
מאז ועד היום רבים מנסים לתת כיוון למצב הזה. אז הנה כמה חברים שהחליטו שלא לחכות להחלטות הממשלה בכל הנוגע לעלויות המחיה בישראל. הם קמו, ועשו מעשה.את בעיית הדיור הכבדה הם אמנם השאירו לכחלון, אך החלו לפעול במרץ בכל הנוגע למחירי המזון ומצאו פתרון יצירתי.
וכך הוקם לו ב-2012, קצת אחרי שהחלה המחאה החברתית, קואופרטיב חברתי בירושלים בשם 'בשותף'.רובנו לא שמענו עליו, אך מתברר שהוא חי ובועט ומצליח להוזיל משמעותית את עלויותהמחיה של תושבי מרכז העיר ירושלים, והם נהנים ממחירים מוזלים במיוחד של מוצרי סופר.
בן בורנשטיין (30), עובד סוציאלי בהכשרתו, הוא הממונה על שיווק הקואופרטיב לציבור. הוא נעתר להסביר לנו כיצד עובד הרעיון ובמה עדיף קואופרטיב 'בשותף' על רשתות המזון הזולות הפועלות בעיר.
שלא כמו אנשי שיווק שתפקידם למכור, המטרות של בורנשטיין ושל חבריו הן הרבה מעבר למכירות. עובדה: הוא לא מרוויח מאומה מהקואופרטיב שבו הוא שותף ואף עבודתו כאיש השיווק שלו נעשית בהתנדבות מלאה.

אז מה זה קואופרטיב 'בשותף' בעצם?
"הקואופרטיב שלנו הוא איגוד של אנשים שהתחברו לכדי חברה שבה לכל אחד יש מניה אחת בלבד,כך שלכל החברים יש חלק שווה בחברה.הרעיון הוא שב'בשותף' כל אחד מבעלי החברה, הסופרמרקט, הוא גם הצרכן.ככה שהעסק מזין את עצמו; יש לך חלק בסופרמרקט, אתה משלם על המוצרים,אך יודע בבירור שכל רווח מעבר לעלות התפעול של הסופר - חוזר אליך כבעל הסופר.
"אנחנו מנסים להשיג מחירים זולים מהיבואנים והיצרנים כמו בכל סופר, אך מעבר לכך ישנה שקיפות מלאה מה קורה עם הכסף שלך כצרכן ועל מה אתה משלם.אתה יודע בכמה היצרן או היבואן מוכר כל מוצר, כמה המע"מ וכמה הרווח של הקואופרטיבשהולך כאמור לעלויות תפעול בלבד וחוסך את הרווח ה'סתמי' שהולך תמיד לבעלי רשתות המזון.
"אתה משלם את המינימום ההכרחי מבחינת כל מוצר ומוצר ובעצם לא נותן לרשתות מזון להרוויחעליך שקל שלא באמת מגיע להם להרוויח כי הם קנו את המוצר שהם מכרו לך במחיר מאוד זולוגוזרים עליך רווח לא הגיוני".
"הרשתות הגדולות מוכרות לפעמים מוצר מסוים במחיר נמוך יותר מאשר אצלנו,אבל בסיכום הכללי הסל שלנו זול יותר בחמישה אחוז. אנחנו רוצים להגדיל אותו עד שיגיע לעשרות אחוזים של פער לסל קניות, ואנחנו נצליח לעשות את זה ככל שיגדל כוח הקנייה שלנו ויגדל מספר החברים בקואופרטיב"
 
יש לך דוגמה ספציפית?
"היום אורז מלא, שנחשב בריא יותר, עולה ברשתות כפול כמעט מאורז רגיל.אבל כדאי לדעת שליצרן זה לא עולה כפול. למה מוכרים את זה בכפול? כי הסופרים יכולים.כי זה נחשב בריא, ולמה שנחשב בריא יותר יש יותר יוקרה ואפשר למכור יותר ביוקר אז מוכרים אותו יקר יותר למרות שהם משלמים עליו כמו אורז רגיל ואפילו פחות. זה הכול.
"אצלנו אין פוזה כזאת של 'מכרנו לך מוצר בריא אז תשלם יותר גם אם לנו זה עולה אותו דבר',ולכן הצרכן מקבל אורז מלא במחיר זול יותר אפילו מאורז רגיל. הרי סתם מיתגו את הבריאות כיוקרה כדי לעבוד עלינו. אבל אנחנו לא מחפשים לעבוד על מישהו,כי אנחנו גם הבעלים וגם הצרכנים".
ובמבחן המחיר תמיד אתם הכי זולים?
"יש מוצרים שאצל רמי לוי למשל זולים יותר משלנו", מודה בן,"אבל זה כי יש לרמי לוי כוח קנייה גדול מאוד. הרשתות מוכרות לנו לפעמים דברים במחירי הפסדכי הן רוצות למשוך אותנו להגיע לסופר שלהם, והן בונות על זה שנקנה שם גם מוצרים אחרים. ככה יוצא שהרשתות הגדולות מוכרות לפעמים מוצר מסוים במחיר נמוך יותר מאשר אצלנו,אבל בסיכום הכללי הסל שלנו זול יותר בחמישה אחוזים. זה מספר יפה, אבל אנחנו רוצים להגדיל אותו עד שיגיע לעשרות אחוזים של פערלסל קניות, ואנחנו נצליח לעשות את זה ככל שיגדל כוח הקנייה ויגדל מספר החברים בקואופרטיב".

ברוכים הבאים למועדון

מגרעין של עשרה חברים בסך הכול שיזם את הקמת המרכול ב-2012, הפך 'בשותף' לקהילה המונה כ-450 חברים, מתוכם מאה שאינם פעילים, מכורח עזיבתם את העיר. 'בשותף' גם מייצרים אירועי חברה כמו אספות כלליות, ערב משחקי קופסה ועוד. גילאי החברים בקהילה נע בין 24 ל-32 בדרך כלל.
למרות הדינמיות והאווירה הצעירה ישנם גם פנסיונרים תושבי האזור שנהנים להיות חלק מהמיזם החברתי. הם והצעירים מגיעים לסופרמרקט של 'בשותף' הנמצא במרכז 'כלל'ברחוב יפו בירושלים וליהנות ממרכול עם מוצרים מוזלים במיוחד, כמו בקבוק בירה בשלושה שקלים וחצי בלבד (!).
אך לפני שאתם מתחילים לנהור למקום כדאי שתדעו שתצטרכו לשלם 300 שקלים - עלות מניית השתתפותשתקנה לכם חברות בקואופרטיב.הסכום הזה לא הולך לאבדון. בכל רגע אפשר למשוך את המניה, לקבל בחזרהאת 300 השקלים, לעזוב את הקואופרטיב ולחזור לקנות ברמי לוי.מעבר לסכום הנ"ל כל חבר צריך לעשות משמרת של שלוש שעות בחודש בסופר, בתפקידים שונים: קופאי, עובד במחלקת הירקות, ממונה על גיוסים של אנשים חדשים לקואופרטיב והקמת דוכן באוניברסיטאות לגיוס חברים חדשים.

לא רק חברתי, גם ערכי

מעבר למוצרים הזולים שאפשר למצוא בסופר של 'בשותף', ישנו דגש על העניין הערכיוקידום תפיסות העולם של חברי הקהילה, כמו תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, למשל קניית גבינות ממחלבות שספק אם שמעתם עליהן - "בלי להתפשר על איכות!" מדגיש בן. "לא פעם קורה שאנחנו מפסיקים לקנות מוצר מסויםכי מתגלה שהרבה חברים לא אהבו את הטעם שלו, אבל צריך לתת מקום לגיוון.היום כשאתה נכנס לרשת מזון אתה רואה כביכול מגוון - אבל השוק נשלט ע"י כמה יצרנים ויבואנים בודדים כמו יוניליוור, אֹסם ותנובה שמביאים כמעט את כל המוצרים.אנחנו לא נלחמים בחברה ספציפית, אבל המאבק שלנו הוא שתהיה תחרות גדולה יותר. במה אשמים עסקי מזון שיש להם בעיה בשיווק אם יש להם אחלה מוצרים ומחיר טוב?"
החברתיות של 'בשותף' לא נעצרת במלחמה ביוקר המחיה, במחירים זולים ללא מטרות רווחובתמיכה בעסקים מקומיים. "חשוב לנו לקנות אך ורק ממקומות שלא מנצלים את העובדים שלהם", אומר בן."אני לא רוצה להזכיר שמות של תאגידים וחברות אבל לא פעם אנחנו שומעים סיפוריםעל עובדים שאמנם מקבלים תלוש - כביכול כחוק, אבל בפועל לא נותנים להם פנסיה והפסקות בעבודה כמו שצריך.מהם אנחנו לא נקנה מוצרים. לא נתמוך בהם, נקודה".
איגודם של מאות אנשים בעלי תפיסות חיים חברתיות הביאה לפתחם של אנשי 'בשותף' סוגיהשנויה במחלוקת כמו אכילת בשר, עקב התפשטות הגישה הטבעונית והצמחונית בשנים האחרונות. "רבים מהחברים בקהילה הם צמחונים", מספר בן, "ובאספה מיוחדת החלטנו להכניסמוצרי חלב ודגים קפואים בלבד אבל לא בשר עוף ובקר, ככה שלא תראה אצלנו פתאום ראש כבש. בכל זאת, יש אנשים שאוכלים דגים ומוצרי חלב ואנחנו רוצים שיוכלו להשיג את הדברים האלה במחיר חברתי. צמחונות היא ערך, אך יש כאלה שחלוקים עליו, שלא כמו תמיכה בחברות שמנצלות עובדים שלזה כולם מתנגדים".

זוגות צעירים, לכאן

לא מזמן החליטו בקואופרטיב 'בשותף' לפנות גם למשפחות צעירות הנאבקות ביוקר המחיה.סמוך לסופר הוקמה פינת ילדים ובה מונחים צעצועים 'אורגניים' - טלפון ישן, קופה ישנה וכדומה.גם המוצרים בסופר התעדכנו וכוללים כיום גם טיטולים ומגבונים. עם זאת, "אנחנו רוצים שזה יהיה מעבר למקום של צעירים ויהפוך לסופר מרכזי שבאים אליו מכל העיר", מגלה בן."השאיפה הגדולה היא להגיע להשפעה ארצית.כיום אנחנו מנסים לעזור לייסד מקומות נוספים שמנסים לקום באופן דומה,ובהמשך אנחנו רוצים שהרעיון של קואופרטיב שיתופי יהיה לא רק במוצרי מזון, אלא בכל דבר שאנחנו צורכים, כך שכל הצריכה שלנו היום תהפוך מצריכה קלאסית-קפיטליסטית לצריכה הוגנת ושקופה יותר".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה