יום שלישי, 14 בפברואר 2017

ראיון עם רואי לוי משוטי הנבואה

נדב גדליה
http://www.geula.fm/wp-content/uploads/2015/05/%d7%92%d7%9c%d7%a2%d7%93.png רואי לוי (42) משוטי הנבואה משלים סופית עם פירוק הלהקה, חולם על בית המקדש ועובד בימים אלה ממש על הקמת בית תפילה עולמי ייחודי באינטרנט * זה מה שקורה כשמחבר השיר 'כל הילדים קופצים רוקדים' חוזר בתשובה ומגדל בעצמו כמעט חמישה ילדים * לוי בנגינתו

לבמה בפסטיבל הזמר היהודי בו ביקרתי לפני כמה שנים, לא רחוק מירושלים, לא היה צריך לייבא גרוב ואנרגיות, הם היו שם בטירוף. בזה אחר זה עלו להקות רוק יהודיות שרק ההיפים של ר' שלמה קרליבך יודעים מהיכן הן הגיעו ושיש כמותן בעלמא הדין. רבות מהן נדפו ניחוחות חו"ל כמו הקהל, והעדיפו לדבר לקהל בעברית רק מפעם לפעם, כדי שהכול ירגישו בנוח. ואז הם עלו אל הקודש מעלה – להקת 'פשוטי העם', שבה מופיעים גלעד ויטל ורואי לוי – השמות מוכרים קצת פחות, אבל ההיסטוריה מלמדת שבהחלט יש במה להתפאר, גלעד ורואי היו סולנים בלהקת שוטי הנבואה שהתפרקה לפני כחמש שנים. "אני גאה בזה," אומר לי רואי, "שוטי הנבואה הצליחה בזכות ולא בחסד, ואני אומר את זה בפה מלא ומציג את עצמי היום בגאווה כרואי משוטי הנבואה."
הקהל עף מהרגליים, ואם היה צריך להציב אופק ורוד לסולנים המהפנטים, הילדים שקפצו ורקדו שם העמידו אותו על מקומו בשלום ואמרו ללא מילים שיש עתיד לעם הנביאים, גם אחרי הפירוק של השוטים. אז מה היה שם על הבמה? מוזיקה אלקטרונית לצד 'אנייה של עבדים' הרכיבו תמהיל של קצב שהזיז סוף סוף גם לאמריקנים את הארץ מתחת לכפות הרגליים. בתווך עמדתי אני, עם מסרטת וידאו בידי, נער מתבגר שלא מוכן לפספס את הרגע גם אחרי שיחלוף, והסרטתי את הסצנה המוזיקלית שהתרחשה לנגד עיניי. עדת מעריצים צרחה לחבר'ה השפויים שלכל הרוחות ישירו כבר את 'קול גלגל'. השלתי מעליי את שמץ הבושה והצטרפתי למהומות: 'גלגל, גלגל!' החריתי-החזקתי אחרי הקהל הקדוש, אבל השניים על הבמה כאילו לא הבינו באיזה תקר בגלגל מדובר. את 'גלגל' לא שמענו באותו יום, סתם משום שאברהם טל הלחין וכתב אותו, לא משהו מסובך. התבאסתי. בהזדמנות אחרת סיפר לי רואי שהיום אפשר להיות רגועים והוא כבר שר את שירת הגלגל, חרף הקרדיט לאברהם טל. הוא השלים סופית עם פירוק הלהקה, והבין שזה באמת בסדר גמור, עניין שלא היה מובן בתחילת דרכו אל השפיות.
אני חבקו"ק
היום, כמה שנים אחרי, רואי שהיה סולן הלהקה מחזיק בביתו אישה, ארבעה ילדים ועוד אחד בדרך. הוא מתגורר להנאתו ביישוב הפסטורלי 'קציר' שמעל ואדי ערה בצפון, הרחק כמטחווי טיל מתל אביב, העיר והאורות.
אנחנו יושבים לשיחה אחרי שרואי חזר מהתוועדות בבית הכנסת, למרות שהוא כלל לא מגדיר את עצמו חב"דניק. "אני לא לובש שחור-לבן, זקן ארוך וכובע של קאובוי... אני חבקו"ק - חב"ד, ברסלב, הרב קוק והרב קרליבך," הוא אומר בפשטות של מי שהבין שמהגדרות אי אפשר להימלט.
ההתקרבות של לוי ליהדות התחילה דווקא כשהיה בחור מצליח וחסר דאגות. בשנה שבה התפרקו 'שוטי הנבואה' ובה דוד שלו, שהיה קרוב אליו מאוד, נהרג. לוי פתח ספרון של רבי נחמן ופשוט התחיל ללכת לבית הכנסת הקטן בנוסח המרוקאי, אצלו ביישוב.
"ייאמר לזכותם של המרוקאים שאת מסורת השירה הם שימרו לדעתי יותר מכל הספרדים. המנגינות שלהם וסגנון התפילה יפים מאוד, בחלק מהמנגינות אפשר לזהות את המנגינות העתיקות הספרדיות." לתימנים הוא מפרגן בשל ההגייה הנכונה של המילים, ובכלל טוען שמעניין אותו לשמוע אותם שרים.
"התחלתי להתקרב למצוות בזכות רבי נחמן, אפשר להגיד שברסלב גרמו לי להבין איך להיות יהודי פשוט, ככה דרך הלב. מהרבי מלובביץ' קיבלתי את הלימוד ואת החשיבה ההגיונית, כמו גם את החסידות כלימוד ואת שמירת המצוות וההלכה, ואת הקירוב והשמחה." רב היישוב של לוי הוא חב"דניק ולוי קורא לכובע החב"די 'קאובוי' בהערכה. "אני מת לצלם חב"דניק על סוס אצילי. זה יכול להיות אחלה פוסטר," הוא מחייך. "כמובן אני מקבל גם מהרב קוק, שהוא אור גדול בחיבור בין הציונות המודרנית לבין ההבטחה הישנה שעם ישראל יחזור למולדתו. אנחנו חיים כאן ומדברים בלשון הקודש וזה דבר גדול, הרב קוק ראה בזה התגשמות של הבטחת הנביאים."
למרות החבקו"קיות, הטקסטים האחרונים שלך מדברים דווקא על בית המקדש, כפשוטו.
"נכון. בחרתי לדבר על בית המקדש כבית תפילה עולמי שמהותו 'יודוך עמים כולם'. כדי שבית המקדש ייבנה צריך להכשיר את הלבבות, והכשרת הלבבות תגיע אם אנחנו נהיה אור לגויים. אפשר לבנות אותו, אבל אני רוצה קודם כול להקים בית תפילה באינטרנט, שלא משנה איפה אתה גר, תוכל להתפלל בבית התפילה העולמי הזה."
אתה רציני?
"כן, יש לי תכנית שלמה לגבי זה. הקמתי עמותה בשם 'תהילה' שתפקידה למנף את הרעיון הזה של בית תפילה באינטרנט. אנחנו נשים מצלמות בבתי כנסת בארץ וגם בחו"ל, ופשוט נשדר בשידור ישיר את התפילות ופרקי התהילים שיגידו בהם. הרבה אנשים מתפללים בבית ביחידות, האנשים האלה יוכלו להגיע ל'תהילה' וכל אחד יוכל להתחבר בכל מקום לתפילה העולמית, לא משנה איפה הוא נמצא, בהודו או בבית קפה באנדים."
חזרת בתשובה לפני מעט שנים ואתה כבר מתחבר לבית המקדש בצורה שלא מביישת את טובי החוזרים בתשובה.
"נושא בית המקדש לא חדש לי, הוא לא הגיע בחמש השנים האחרונות, הרי כל ילד שגדל פה בארץ חווה את החגים ויש לו מודעות לבית המקדש. כל ילד קיבוצניק שחוגג שבועות עם החציר והפרות, חובש זר על הראש ומחזיק טנא בידו, מבין קצת שזה זכר לבית המקדש." לוי מבין קצת בילדים. כשהוא היה צעיר הוא עבד בגן, שם הוא גם חיבר את השיר המוכר 'כל הילדים קופצים רוקדים'.
יהיה איחוד של השוטים?
לפני כשנה דיברתי עם רואי לוי ב'סבבת שלום', תכנית הרדיו שלי על מוזיקה ויהדות, ובין לבין לא יכולתי לחמוק משאלת השאלות: "האם יום אחד שוטי הנבואה יתאחדו שוב?" לוי סיפר ששלח מסרון לאחד מחברי הלהקה ושאל אם יש מצב לאיחוד הלהקה לכמה הופעות בקיץ הקודם, אך התגובה הייתה שזה לא שייך כעת. "אולי כשנתאהב מחדש נתאחד," הוא אמר לי אז וסיפר שכל אחד עסוק כבר בעניין שלו. כשאני שואל אותו עכשיו הוא נשמע אופטימי קצת יותר: "תמיד יש סיכוי. כשאנחנו מסתכלים על להקות שמתאחדות, הן מתאחדות להופעות וחוזרות לעסק שלהן, כל אחד בעסקו שלו."
אולי זה המקום לשאול איך להקה מצליחה כל כך התפרקה?
"זה פשוט קרה. הרבה דברים קרו, גם ירושלים נחרבה... בהתחלה שאלנו את עצמנו למה זה קרה. התשובה היא שכנראה נכנסנו לאיזה סחרור, ונראה שהיינו צריכים להיכנס אליו."
לא נשמע שאתה מצטער מאוד על כך.
"תראה, בהסתכלות שלי היינו מעין מסדר קוסמים שבו כל אחד חיזק את השני והביא את הקסם שלו. בשלב מסוים מסדר הקוסמים התפזר, ועכשיו כל אחד מפעיל את הקסם שלו במקום שלו. אולי יום אחד גם נתאחד."
אם כבר, תגיד, למה קראתם ללהקה 'שוטי הנבואה'?
"אין לי מושג, זה שם שקפץ לי לראש ומצא חן בעיניי. ברגע שהצעתי אותו לחבר'ה הם אהבו אותו וקיבלו אותו. רק אחר כך מצאנו בזה עניינים ופירושים ובאמת הרגשתי טוב מאוד עם הניגוד בין שטות לנבואה. אתה מכיר את הקטע בתנ"ך 'הגם שאול בנביאים'? לפני 3000 שנה שאול ראה קבוצת נביאים נופלים על הרצפה, רוקדים ומתנבאים, ואז התנבא אִתם. הסיטואציה הזאת הזכירה לי סצנה של מסיבות טראנס, אבל זה סתם ניתוח מעמיק שאני עושה עכשיו, אז השם פשוט עלה לי ככה."
גרסת היפ-הופ למזמורי תהלים
'פרים שפתנו' ו'פיטום הקטורת' הם הסינגלים האחרונים של רואי, שם מרחשות שפתותיו של הלוי געגועים לבית המקדש, ללא נגיעות הומור אלא עם הטקסט המקורי ועם הגרוב הידוע מעולם השוטים.
אתה מפיץ את השירים שלך באופן לא ממש מסודר, לא כמקובל.
"היום אנשים מורידים מוזיקה מהאינטרנט, ואני מקבל התופעה הזאת. הרי גם התקליט יצא מהאפנה בשלב מסוים. חוץ מזה אני מתעצל להקליט, אבל אני מופיע המון בפרויקט 'תגלית'. אתמול הייתה לי הופעה בנתניה לקבוצה מיוחדת של אנשים בעלי צרכים מיוחדים. שרתי להם שירים מתקופת הלהקה, דברים מהמוזיקה האמריקנית שאהבתי בילדותי וגם שירים חדשים שלי מהתקופה הנוכחית, למשל גרסת היפ-הופ למזמור התהילים 'הודו'. אני צריך להקליט גרסאות לשירים נוספים ולהעלות ליוטיוב."
מה התכניות שלך מבחינה מוזיקלית?
"אני רוצה להפיק דיסק של תפילות של כל השנה במקצב היפ-הופ. אני בא מגרוב וזה מה שמגניב אותי, לא משנה אם זה היפ-הופ, רגאיי או פאנק, גם סגנונות מזרחיים הולכים, משם אני בא וזה מה שאעשה בע"ה."
אם אתם מתחברים ליזמת 'בית הכנסת העולמי באינטרנט', אתם מוזמנים לכתוב לרואי לוי בדוא"ל:  
 haron131@gmail.com


לתגובות נדב גדליה בפייסבוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה