נדב גדליה

אריאל זילבר יוצא עם אלבום חדש שצועק יהדות ומסביר לנדב גלעד לאן נעלם זמר המחאה, איך הקהל מגיב על הלוק החב"דניקי ושירי הקודש, למה הוא מוכרח לדבר על יהדות בהופעות, ומדוע וויתר על קריירה מצליחה בצרפת? *
הפעם הראשונה שפגשתי את אריאל זילבר היתה בטלויזיה הקהילתית של פתח תקווה שם התנדבתי בכלל במחלקת הרדיו הסמוכה,
וכשהוא הגיע הצצתי עליו לרגע.
הוא הגיע כדי להצטלם במסגרת תוכנית המסורת המשודרת בערוץ המקומי, וכשהוא טעה באיזה שיר הוא לא התרגש יותר מידי. ניסיתי לדבר איתו קצת, מעבר לזה אני לא זוכר יותר מידי, הייתי ילד ולדידי הוא היה אריאל זילבר שחתום על כמה להיטים, לא מכובד להציק לו.
בתקופה שאחרי, כבר הרגשתי מספיק נעים כדי לראיין אותו לאתר האינטרנט 'סקופ' ז"ל בו כתבתי בהתנדבות באותה התקופה,
בעקבות התבטאות קשה שאמר בעניין יגאל עמיר.
הראיון שפירסמתי באתר 'סקופ' הביא רייטינג יפה ובעקבות זאת מצאתי את עצמי כותב ב'עולם קטן'.
ב-2008 הוציא זילבר אלבום מחאה בשם 'פולטיקלי קורקט' ואז כבר ראיינתי אותו קצרות ל'עולם קטן' על החרם שארגנו נגדו, תחת הכותרת 'איבד את ההכרה'.
"זה היה דיסק מחאה, זה לא היה דיסק לשמוע לתענוג", נזכר זילבר, "הוא נועד כדי לצעוק על ארץ ישראל.
הצעקה שלי היתה ברורה; שלא נותנים לאף אחד חלקי מארץ ישראל".
*השאלה אם זה עוזר.
"אני לא מאמין שזה עוזר, אבל זה מוציא קיטור, אבל לפעמים במבט רחוק, בדיעבד, אולי זה כן עוזר במשהו".
כשאני מנסה לשחרר מזילבר גרסת מחאה עדכנית לשנת 2013 הוא מתחמק בחוסר אלגנטיות.
"עזוב אותי, מה אתה מדבר איתי על דיסקים של מחאה", הוא רוטן, "אני לא שר את האלבום הזה בהופעות,
חוץ משיר אחד שזה שיר גדול מאוד של נעמי שמר, אבל מה אתה מקשקש איתי עכשיו על זה?!
אני לא עושה מחאה יותר, אני לא שם, מדברים על הדיסק החדש שעכשיו הקלטתי,
דיסק שכולו שירי קודש, והתקווה שלי שהקהל הלא דתי והדתי יאהב אותו ושאני אמכור ממנו כמו שצריך,
ושאנשים יאהבו את הדיסק, מדיסקים של מחאה לא מרוויחים כסף אבל לא עושים את זה בשביל כסף בכלל.
אני מדבר איתך עכשיו רק בגלל שהוצאתי דיסק חדש ואני רוצה שאנשים יידעו על זה, וזהו".
*סיימת עם הקטע של המחאות?
"עזוב אותי, לא זוכר, לא יודע על מה אתה מדבר".
*אתה מפסיד כסף מהוצאת אלבום מחאה?
"אני מקליט במשך החיים, אני מקליט את זה אצלי בבית, אני משלם לנגנים אבל זה לאט לאט כל פעם אני מקליט
משהו ועוד משהו, אז זה לא מורגש, למרות שאני מוציא 30-40 אלף שקל לדיסק.
זה כמו שקונים חלות לשבת או שאתה נותן תרומה, זה מצטבר".
*בוא נדבר על האלבום החדש, איזה מספר הוא ממוקם ברפרטואר שלך?
"תן לי לעשות חשבון. תשע אני חושב, זה התשיעי".
*אתה לא סופר את הדיסקים שלך.
"אני מתייחס לשירים, דיסקים זה תוצר לוואי.
השירים חשובים, הדיסק - לא. אני עושה שיר ומקליט אותו ואז עוד שיר ומקליט אותו,
ואחר כך כשיש מספיק שירים אני עושה דיסק. אולי זה הדיסק העשירי, אתה יודע מה, עכשיו אני נזכר".
לפני כשבע שנים החל זילבר בתהליך חזרה בתשובה.
"מהגירוש, מגוש קטיף", הוא אומר,
"אצלי המוזיקה זה הנושא המרכזי וכשהייתי לא דתי לא היה חשוב לי מה אני שר, חשוב היה לי שזה יגיד משהו
ושלא יהיו ניאופים ופורנוגרפיה וחילול ה', זה תמיד היה חשוב לי, אבל הפעם זה בייתר שאת ועוז,
אלא שהפעם היתה בעיה להתאים מילים למנגינות.
כי אני לא כותב מנגינות למילים, אלא כותב מנגינה ומלביש עליה מילים,
ואז זה יותר קשה. כי אם אני מסתמך על כתבי הקודש והתפילות - לא כולן כתובות בחרוזים,
אין להן משקל קבוע ודבר שאפשר לסמוך עליו, אז צריך למצוא דברים מיוחדים
או שחוזרים על אותו משפט כמה פעמים,
כמו 'רבים מכאובים לרשע', שלקחתי מתהילים ל"ב שאני חוזר על זה כמה פעמים,
או שאני שר את כל הפרק תהילים".
*הרבה יותר קשה לכתוב שירים דתיים?
"זה לא יותר קשה, ברגע שיש קו אז יש קו, תמיד זה קשה להתאים מילים למנגינה,
אבל שאתה לא דתי אין לך מחוייבות לכלום, אתה כותב מה שנראה לך בראש, מה שנשמע
לך טוב, אין לך מחוייבות חוץ מהמחוייבות הפנימית שלי. אני חייב למשל לעשות
דבר שהוא טוב להווה ולעתיד, אני לא כותב שיר אקטואלי בדרך כלל.
השירים שלי מתאימים לכל מצב רוח ולעוד עשרים שנה, שירים שאין להם זמן.
אני בוחן את השיר הרבה, בהרבה מצבי רוח, בכל מיני סוגים של קהל,
אם הוא נופל באחד מהתחומים - אני זורק אותו.
אם אני שר אותו ביום עצוב - וזה לא עושה לי כלום - אז אני לא עושה איתו כלום,
משחרר אותו, שוכח ממנו, הוא לא קיים אצלי".
*כל שיר שאתה כותב יוצא לאור?
"יש לי מנגינה בראש, אני שר אותו על הפסנתר או על חצוצרה, אני שר איזה קטע מהמנגינה,
חתיכה, וברגע שאני רוצה לכתוב שיר ובוער לי להוציא תוצרת חדשה - אני בורר ממה שהקלטתי
אם יש משהו ששווה לעבוד עליו, ואז אני עושה מזה שיר".
*איך נוצר שיר כמו 'העטלף והתרנגול', שיר הנושא באלבום החדש?
"היה לי מקצב על פסנתר, ורציתי לכתוב שיר, ובאילתור זה יצא בול על זה.
זאת אגדת חז"ל שמדברת על עטלף ותרנגול, את ההפקה בזה לא אני עשיתי,
כי אני עשיתי רק שני אקורדים בכל השיר והגיטריסט שלי שכתב גם למרגלית צנעני
עיבד את זה ועשה מזה יצירה יותר יפה.
אני לא יכול לבצע את השיר הזה בהופעות, כי מה שאני לא יכול לעשות על פסנתר,
אני לא עושה בהופעות, עד שתהיה לי להקה כמו שצריך".
באלבום החדש של זילבר שכולו אפוף שירי קודש נמצאים גם ארבעה שירים שיצר הרב גינזבורג.
את השיר 'תתעורר' שיצא באלבום של הרב שהושק לפני מספר חודשים ראיתי את זילבר מבצע בלייב
לעיני הרב באולפן הקלטות תל אביבי ידוע, כשהרב נותן את הכוונתו כיצד לשיר אותו
ואיך להדגיש את איות הת"ו במילה 'תתעורר', כך שתעורר באמת.
כעת 'תתעורר' יוצא בגרסה זילברית מיוחדת עם סינטי וקצב דאנס.
"בדיוק עכשיו שמתי לנכד שלי את השיר הזה", מספר זילבר ,
"הוא אומר לי סבא-סבא תן לי 'תתעורר', הוא קטן, בסך הכל בן שלוש".
*איך נוצר החיבור בינך לבין הרב גינזבורג?
"בתקופת גוש קטיף הסתובבתי עם האנשים של הרב גינזבורג, היינו הולכים ומדברים עם אנשי צבא
שכמה זה לא טוב מה שהם עושים כשהם משתתפים בעניין הזה של פינוי גוש קטיף.
הם היו משמיעים לי את השירים של הרב והם ביקשו שאקליט אותם, בחרתי לי ארבעה וכך זה התקדם".
התגובות לחומרים של זילבר טובות, לפני תקופה ארוכה הוא סוקר באהדה רבה באתר מהאתרים הגדולים
ככוכב רוק שלא נס ליחו עם השנים. הלהיטים הישנים - עדין עושים את העבודה.
"שלשום היתה לי הופעה בפאב בגדרה", מספר זילבר,
"וגם אנשים שאינם דתיים אוהבים את השירים החדשים של הדיסק החדש".
*אנשים מתייחסים ללוק החב"דניקי שלך?
זילבר צוחק, "לא נראה לי שהם מקפידים על זה, לא חושב שזה מפריע להם,
כל עוד אני שר 'ברוש', 'אגדה יפנית', 'רוצי שמוליק' ו'בטי בם', לא אכפת להם איך אני נראה".
*הם יכולים לחשוש שאתה בא להחזיר אותם בתשובה, אתה יודע.
"אני באמת בא להחזיר אותם בתשובה, לא שזה הולך כל כך", צוחק זילבר.
"אני מדבר על אמונה, מסביר על ספירת העומר בתקופה הזאת, באלול אני תוקע בשופר כל הזמן,
אומר 'לחיים' 'לחיים', ו'אהבת ישראל'.
אני אומר מה שבא לי בלב ובראש.
גם כשלא הייתי דתי הייתי מדבר בהופעות, רק שהפעם זה דיבורים שקרובים לדת, כי אני דתי, מה אני אעשה.
יש כאלה שאוהבים את זה מאוד, ויש כאלה שמרגישים מותקפים, אבל הכל עובר עם 'רוצי שמוליק' ו'בטי בם',
ו'החברה להגנת הטבע'".
*אתה לא נשמע מתנצל על זה שאתה מנסה להחזיר בתשובה.
"אפשר לומר שאני לא רוצה להחזיר בתשובה, אני פשוט אומר את הגיגי בזמן שאני שר.
בין שיר לשיר אני מספר על מה שאני חושב באותו רגע או על מה שקרה לי באותו יום.
ואני דתי אז הכל קשור בקב"ה. אני אומר את שלי,
אני רק רוצה שהשירים שלי ישפיעו על אנשים לטובה ולא לרעה,
שלא יתנו להם חשק להרוג ולשבור אלא חשק לאהבה ושמחה בחיים והתרוממות הנפש.
זאת השאיפה שלי".
בתקופת גוש קטיף עבר זילבר לגור בגוש קטיף, כיום הוא תושב הישוב 'גיתית'.
"רדפתי אחרי הבת שלי, היא למדה באריאל לתואר, נולד להם ילד ורצינו להיות לידו,
אז באנו לגור ליד הנכד, ואז היא עברה לתל אביב, אבל זה קרוב עדין", צוחק זילבר.
"אבל עוד מעט או שנעבור לת"א או שהיא תחזור לכאן בהקדם", הוא מתנחם.
*אתה סוגר מעגל והרוקר חוזר לת"א?!
"אני לא אוהב את הביטוי הזה, מה זה סגירת מעגל? מאיפה התחלתי מעגל שאני סוגר אותו? שמתים סוגרים מעגל".
*אתה מפחד למות?
"אני עושה הכנות, אני בן 70, צריך להתחיל לחשוב על זה ברצינות, אני לא מפחד כי זאת דרך החיים,
אבל אני חושב איך זה לשכב בקבר, אוי ואבוי זה קצת מדכא, אתה לא יודע מתי תמות אז אתה צריך לחזור בתשובה
כבר היום".
*חשבת אי פעם שתחזור בתשובה ברמה כזאת?
"אף פעם אני לא חושב על שום דבר, מה שקורה - קורה.
אף פעם לא חשבתי שהדתיים הם משהו איום ונורא, לא חשבתי שהדת היא קטסטרופה.
לא חשבתי שאני אחזור בתשובה ולא הטריד אותי אם אחזור או לא,
מה שידעתי זה שאני אחיה בארץ, זה כן.
שאני יהודי - זה ידעתי, כל הייתר, זה משתמע מכך.
כולם חוזרים בתשובה, כך אומר ההגיון, אין דרך אחרת, וזאת הדרך שלנו,
אנחנו יהודים והארץ שלנו היא, ואם אנחנו רוצים לשמור את הארץ - אנו צריכים לקיים מצוות.
אחרת מה אנחנו עושים פה?!".
*מה קשורה שמירת מצוות לשמירת הארץ?
"מה איתך, זה כתוב בתורה, משה אמר את זה והנביאים.
כל הזמן אמרו; אם לא תשמרו מצוות - הארץ תקיא אתכם.
הקינים והחיווים וכל העמים האחרים נזרקו מפה כי הם עשו דברים נוראיים.
זאת ארץ קדושה, ואנחנו פה בשביל לקיים את המצוות ולהיות אור לגויים.
הרבי (מחב"ד, נ.ג) אמר שאם היה לנו ראש ממשלה דתי כמו הרב עובדיה או לא משנה מי,
אחד שהוא מאמין גדול, אז כל העולם היה עושה מה שהיינו רוצים.
אבל ברגע שאנחנו רוצים להיות כמו הגויים - אנחנו אוכלים אותה.
זה שיש פה חמץ בפסח - זה עוול בשבילנו, כי אם לא יהיה אפשר להשיג חמץ בפסח,
כל העולם יבוא הנה לראות את זה.
תל אביב זה 24 שעות ביממה, והגוי אומר, מה העניין בזה?! מה מיוחד בזה?! זה כמו בניו יורק.
זה מה שהבנתי בגוש קטיף, שאם אנחנו יושבים פה - אז צריך לשמור מצוות,
וזה כל כך פשוט וברור שזה מצחיק.
הציונים הקימו את המדינה וכנראה היו צריכים לברוח מהדת כדי להקים את המדינה,
אבל ברחו מהדת יותר מידי".
*יאמרו שזאת כפיה דתית אם לא תתיר חמץ.
"כפיה דתית בחיים לא היה בישראל. אין דבר כזה אצל היהודים.
אנחנו לא איראן. אנחנו לא חותכים ידים ותולים ראשים.
גם כרת כתוב שזו מיתה בידי שמים, לא אנחנו מחליטים, וגם מיתות בית דין כתוב שסהנדרין שהורגת
אחת לשבעים שנה נקראת חובלנית.
כולנו תינוקות שנשבו, אצלי אין חילוני יש 'עדין לא דתי', אני לא מדבר על אחד שלא חושב,
אבל אחד שחושב יש לו שלוש אפשרויות; או שהוא רוצה את האמת ואז הוא מגיע לקב"ה,
או שהוא מוקיר את הטובה שיש חקלאות ואוכל ואז הוא מרגיש חייב תודה למישהו,
או שהוא אוהב את ארץ ישראל - שבגלל זה אני חזרתי בתשובה.
אהבתי את הארץ בזכות השומר הצעיר, שכל הזמן דיברו איתנו על זה,
היה לי מדריך שהיה אומר אל תספרו לי קילומטרים בארץ, תספרו לי נוף, למדתי ממנו".
*אפשר לומר שהמדריך בשומר הצעיר החזיר אותך בתשובה.
"כן, בטח, הוא זרע את הזרעים, הוא לא היה מאמין, הוא היה קומוניסט גדול.
תשמע, יש כזה פחד מהדת וזה לא מוצדק.
הדת נותנת לנו חופש בחירה, כי אם אין לך דת - לא הראש שלך בוחר אלא הבטן שלך בוחרת.
אתה רעב - אז הבטן שלך שולטת בך, משעמם לך - אז אתה רוצה ללכת לראות סרט,
אתה עבד ליצרים שלך, אבל התורה נותנת לך חופש להגיד 'לא' לבטן, לרגש שלך.
אני עושה דברים בגלל שהקב"ה אמר לי לעשות את זה, כי נבחרתי בתור עם קדוש,
ואני מאמין במשה עבד ה' ובתורה ושהקב"ה רוצה שיהיה לי רק טוב.
כשאני בוחר לקום בחמש בבקר ללמוד גמרא, זו בחירה, זה לא כורח,
אף אחד לא מכריח אותי לעשות משהו".
*זה כנראה כיף לך.
"לא תמיד, זה קשה מאוד לקום בבקר ברבע לחמש בבקר ולהיות מוכן בחמש ומשהו ללמוד גמרא.
אני לפעמים מקלל את היום הזה ואומר לעצמי ללכת לישון ונלחם בעצמי ואומר 'לא! אני קם!'.
או ביום שבת שיש שיעור בצהרים עם הרב, אני בוחר לקום למרות שבא לי לישון.
ברגע שאני שם אני לא מצטער, אבל כל הדרך לשם אני עדין מצטער".
*תן טיפ איך עושים את זה בפועל.
"שתדע ותזכור תמיד שהכל מצוות של הקב"ה שמשה קבל מסיני ומסר ליהושוע עד לאנשי כנסת הגדולה, וכל אחד מוסיף איזה הלכה ושכל
וידיעה וכולנו ערבים זה לזה ולכן נפגעתי מאוד בגירוש שעשו דבר כזה, אפילו שלא הייתי דתי.
היום שאני שומע שקורים נוראיים באיזה מקום, זה מחליא אותי!
צריך לצעוק על זה! זה הדבר הכי חשוב שיש, לא שלום עם הפלשטינים ולא שום דבר, זה מה שחשוב.
ברגע שיש דבר כזה, אין לנו זכות קיום פה.
בשביל זה חשבתי ללכת ולגור איפה שזה קורה, זו אזעקה ורמזור אדום".
*מה יעזור שתגור שם?
"אני אסתובב שם, לא יודע, נראה מה אני אעשה, אבל צריך לבוא לראות ולברר מה קורה,
כמו שעשה הרב גרוסמן במגדל העמק, הוא בא למקום מלא פאבים ואנשים מיואשים והפך אותו למקום
של קדושת ה'".
*תגיד, אתה מפחד שיהיה פינוי גוש קטיף 2?
"בטח שאני מפחד. אני מפחד שזה כבר מתוכנן וחושש שיגרשו את כולנו מפה.
יש הרבה אנשים שלא חושבים שזאת היתה טעות אלא בגלל שאנחנו עם כובש,
אני מקווה שלא כל מי שקובע חושב כך.
המלבי"ם אני חושב אמר שעל התורה והדעת לא יוכלו להלחם אבל על הארץ - כן".
*אתה לא מפחד להתבטא כך, כי אתה משלם על זה מחיר נורא כבד. החרימו אותך כבר פעם.
"אני לא מפחד כי זאת האמת וצריך לצעוק אותה, אחרת מה אנחנו שווים,
איזה מוזיקה נכתוב? בשביל מה אני חי פה למרות שזה לא דברים משמחים לשמוע אותם".
*יכולת להיות אמן מאוד מצליח בת"א ולהופיע ערב ערב.
"יכולתי להיות גם אמן מצליח בצרפת, התחלתי לעבוד שם, והיה לי תקליט,
ועשו לי תדמיות והופעות וברגע מסויים שאלתי את עצמי; 'האם הלב שלי נמצא בשירה בצרפתית?!',
ואמרתי לעצמי שאני צריך לברוח משם לארץ ישראל ולשיר בעברית כי זו השפה שלי.
הרגשתי שזה לא זה, ויהיה לי מחלות מזה, כי שאתה עושה דבר שאתה לא רוצה
אתה מקבל מחלות כי הגוף והראש מתנגדים למה שאתה עושה.
כל המחלות הפיזיות זה מהנפש קודם כל, לכן יש סגנון רפואה יהודי שאומר - קודם כל תרפא
את הנפש ואז כל המחלות יתרפאו מעצמן".
לתגובות: gilinada@gmail.com
זילבר גם השתתף בראיון בתכנית הרדיו שלי דאז, "סבבת שלום":
http://www.icast.co.il/default.aspx?p=Podcast&id=347246
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה