נדב גדליה
הוא זן נדיר ומאידך ציפור מצויה בנוף המוזיקה המקומית.
מי שלא שמע עליו נחשב לישראלי מנותק. כזה שלא יודע בין שמאלו לימינו.
בכל זאת, לא ביקשנו ממכם לשמוע את שיריו, אבל על קייומו אתם מוכרחים לדעת.
ציון גולן כבר לא נער, זכה דווקא בתחרות השירים המפורסמת של פעם
בשיר '16 מלאו לנער', מאז הוא נמצא על הבמות בהרבה ערבים,
מוציא אלבומים שמוכרים אלפי עותקים, ולא מפסיק לחייך.
כן, ראבק, הבנאדם לא מפסיק לחייך, גם בלי לזכות באחוזת פאר במיאמי
או לקבל תהילת עולמים הוא נמצא על מקומו סימפטי וחביב מאוד, שלא נאמר נורא נחמד.
תבדקו אותו, לא נדמה שתצליחו להוציא ממנו מנת עצבים, אפילו לא טעימה.
ששואלים אותו על מעריצים שמטרידים אותו הוא אומר בחיוך "זה הרי הקהל שלי שממנו אני ניזון".
ואם תנסו לסגור אירוע כלשהו בכיכובו תאלצו להתקשר לטלפון הפרטי שלו.
הוא סוגר לעצמו את האירועים. את ההפצה הוא נותן לאחים ראובני הוותיקים,
ואת הגרפיקה עושים לו דפוס נהרי. הכל נשאר במשפחה התימנית.
גם אם לא נמצא קשר דם, החבר'ה ימצאו משהו שמקשר בינהם, אל תשאלו אותנו איך.
בסופו של דבר הבן דוד של הבת דודה הוא הוא הקרוב שעלה במבצע העליה מרבד הקסמים
עם גיסתה של הסבתא. תחביר חוקי ולא מסובך במחוזות נוף הילדות של שכונת
שעריים, מרמורק, שעריה, ועליה-כפר סבא.
טוב, גם אם הגזמנו, על חמישים אחוז מהתיאור אתם בטח תסכימו איתנו בלב שקט.
"כנראה זה הייעוד שלי בחיים", מסביר גולן (שום קשר משפחתי לאייל, אגב) -
שהוציא עד היום 28 אלבומים (!) - למה הוא ממוקד כל כך במוזיקה התימנית דווקא.
"עוד לפני הזכיה שלי בפסטיבל הדרום שרתי הכל וגם כעת בהופעות,
אני שר גם חסידית, מזרחית, הכל.
אבל הלוגו שלי זה השירה התימנית. זה התחום הכי חזק שלי.
שאני שר תימנית אני מרגיש שאני זורם יותר מהנשמה. זה הכל קל לי".
*אתה מחפש חיים קלים.
"לא, פשוט זה כיף לשיר דברים שאתה שולט עליהם מכל הכיוונים.
גם מבין את המילים כתימני, זה חשוב".
הוא לא נח לרגע וכל הזמן עובד על אלבומים חדשים.
כעת הוא עובד על אלבום מחרוזות שיהיה מיועד לתקליטנים.
"אני בונה להם את המקצבים לפי מה שהם צריכים באירועים",
מספר גולן שמזמר כבר שנים לסוג של קהל שבוי.
קבל שתגיד לו 'ציון גולן' והוא יתרגש כאילו מדובר בבוב מארלי.
"אני בטוח שבכל בית תימני יש לפחות דיסק אחד שלי", אומר גולן.
"אם לא קונים, אז מורידים", הוא צוחק ונדמה לי שיש הבנה בצחוקו.
"האלבום האחרון מכר 10,000 למרות שמורידים פי שלוש.
הרבה מתקשרים אליי אם מותר להוריד או לא.
זה פוגע בנו כאמנים.
אז אני אומר להם אם אין לך כסף - אני אביא לך מתנה או יעשה לך במחיר מיוחד,
העיקר שלא תכשל בעוון הגזל.
אני נותן באהבה רבה לאנשים שיהנו, זה עושה לי כיף".
*גם בחינם?
"בוודאי, אני נותן גם חינם".
*תגיד, הסטיגמה-בדיחה שהתימנים קמצנים, נכונה? אני מעז לשאול.
"זה לא כל כך מדוייק", צוחק גולן.
"אני אוהב את הקהל הזה ושמח לעבוד עם הקהל התימני.
אלו אנשים פשוטים וצנועים, אני מרגיש מאוד טוב עם הקהל הזה.
כולם טובים אבל התימנים הם משהו מיוחד;
בצניעות, בדרך ארץ, יחסית. כי בכל מקום יש עשב שוטה.
אני מאוד אוהב את העדה הזאת".
*הגענו ארצה, אנחנו בקיבוץ הגלויות אז למה לשמר את כל העדתיות כל כך,
במקום להתערות בישראליות?
"בסדר. ואם נלך לכיוון שאתה מציע אז לא ישאר זכר מהתרבות התימנית...
חייבים לשמר גם את המסורת של העדה.
ובגלל זה אני עושה את זה בקנאות כל חיי, לשמר את השירה התימנית
למרות שאני שר הכל בעברית,
כמו 'נעלה נעלה' שעשיתי עם הפרוייקט של רביבו.
אבל תימנית אני חייב לעשות. פעם היו הרבה זמרים תימנים
וכולם נעלמו, נשארתי אני היחידי.
אני רואה בזה אידאולוגיה, כל כולי חרד שהצעירים מנסים להסחף למחוזות לא נכונים.
אני מנסה עם מקצבים וסגנון שהם אוהבים לשלב ולעשות מוזיקה תימנית.
כמו מוזיקה בסגנון מערבי או מזרחי ועל זה להלביש את המילים בתימנית.
הם אוהבים את זה, וככה אני מנסה למשוך אותם", הוא צוחק, גם עכשיו.
*זו אידאולוגיה דתית או עדתית?
"לא הכי דתית, עדתית בוא נגיד. אבל יש בה הרבה מן הדת, גם.
כי יש בסיפור גם שירי קודש תימנים".
*מה דעתך על כך שהתימנים היום יותר מודרנים, זה עולם אחר.
"יש בזה משהו, אבל לא רק בעניין המסורת.
גם בעניין האוכל. התימנים היו בריאים יותר מכל העדות.
היה להם מאכל אחד: מרק עם לחוח או פיתה.
הם באו לפה, לארץ, והתחילו לאכול את כל המאכלים האחרים
ואתה שומע שכל תימני שלישי-רביעי יש לו, לא עלינו, לחץ דם, קיבל אירוע
מוחי, סוכר".
*בצק שומני-תימני זה לא הכי בריא.
"נכון. אבל שם הם היו הולכים הרבה ברגל,
שזה יותר טוב מספורט. הם היו שואבים מיים וחוטבי עצים,
שורפים קלוריות ע"י הפעילות הגופנית שעשתה אותם בריאים יותר".
*איךאתה מסביר את זה שאתה מוכר 10,000 עותקים
בתור זמר עדתי של נישה מאוד מסויימת, מה שלא קורה אצל עדות אחרות.
"אני חושב שבזכות ההתמדה שלי שכל שנה וחצי-שנתיים אני משתדל להוציא דיסק חדש,
ואני מתמקד בכך שהשירים שלי יהיו מאוד קליטים.
גם מרוקאים אוהבים את השירים שלי.
כמו 'אבא שמעון' שחשבו שאני שר אותו על רבי שמעון בר יוחאי והוא בכלל על רבי שלום שבזי
שהיו לו שני בנים; שמעון ויהודה. שמעון היה מאוד מאוד חכם, ו'אבא שמעון' בעצם מדבר
עליו ושר לרבי שלום שבזי על הזכות שהוא אבא של שמעון החכם.
או שיר כמו 'ג'מעה' או 'אחיי בני תימן' - הם מאוד מאוד קליטים.
לפעמים אפילו אשכנזי מבקש ממני לשיר בהופעה 'עדן עדן' למשל, שהוא שיר מאוד תימני.
הופעתי הרבה פעמים בריקודי עם וחלק גדול שם עשוי משיריי. זה עושה לי טוב".
*חלמת על הצלחה כ"כ גדולה בנישה הזאת?
"לא חלמתי האמת על הצלחה בסדר גודל שכזה,
אבל אהבתי את זה ונכנסתי לזה חזק והקב"ה הצליח בידי וב"ה עד היום אני ממשיך לעבוד".
*מה עמד מאחורי הלהיט ההיסטרי הידוע לכל; "אחיי בני תימן"?
"בשנת 93 בערך היתה עליה גדולה מתימן. התקשר אליי גיבור ישראל אביגדור קהלני
וביקש ממני לבוא לשדה התעופה כדי לקבל את העולים החדשים.
הוא שאל איזו מתנה אני יכול לתת לעולים החדשים ואמרתי לו שכזמר אני יכול להכין להם
שיר מיוחד.
עלה לי המילה 'אחיי' שיש בזה משהו נוגע.
באתי עם הפזמון הזה למשה יצהרי שהוא משורר גדול, הוא כתב את השיר ואני הלחנתי אותו".
את 'אבא שמעון' הלהיט הכי גדול שלו הוא חמותו נעמי עמרני כתבה והוא הלחין.
בסופו של דבר הוא התחתן עם הבת של המלחינה שלו.
"ככה הרווחתי את האמא בתור מלחינה ואת הבת בתור אשה", הוא אומר.
"באתי אליה (לנעמי המלחינה, נ"ג) וראיתי את הבת שלה ואמרתי מה אני צריך יותר מזה".
"חמותי ואהרון עמרם הם שני הכותבים הבודדים שיש במוזיקה התימינית", אומר גולן
שכעת גם מלחין וכותב בעצמו. "אני יודע מה הקהל אוהב וב"ה זה תופס", הוא אומר.
עם 'אבא שמעון' הוא זכה בתחרות העדות אצל דודו טופז ז"ל
ובהמשך זכה השיר למספר גרסאות כיסוי אפילו מלהקות רוק 'אשכנזיות' משהו.
שיתופי הפעולה של גולן עצמו לא מתחילים ונגמרים במוזיקה הנישתית שהוא יוצר ושר.
הוא הספיק לעשות דואטים משותפים עם אייל גולן (קול ששון) לזכר סבו של הגולן הישראלי-מזרחי.
"הוא ביקש", אומר גולן שהוציא אלבום לפני מספר שנים עם הדואט המדובר בתור שיר הנושא.
גולן הקליט דואטים גם עם ליאור פרחי, דקלון ויניב בן משיח,
אבל הסקופ הבלעדי שהוא משחרר לכבודנו הוא דואט עם עידן רייכל.
"יום אחד עידן רייכל התקשר אליי", נזכר גולן.
"חשבתי שעובדים עליי בהתחלה", הוא צוחק.
"באתי אליו הביתה, למדתי את השיר באותו יום,
והקלטנו את זה. מדובר בלחן חדש לשיר של רבי שלום שבזי 'איילת חן'.
השיר הוקלט לפני שלוש שנים וזה עדין לא יצא.
אני מתקשר אליו לשאול מה קורה עם השיר והוא אומר לי יגיע הזמן שלו אל תדאג.
עשינו פחים וקולות, הכל".
*השירה התימנית תהיה בפלייליסט.
"הוא אמר את זה גם; אתה יודע מה זה השיר הזה בשעה 2 בגלגל"צ...
עידן כתב אותו וזה כבר חצי עבודה, והתקשורת אוהבת אותו
הוא ממש מוכשר, משהו עילאי, נראה לי שזה יקבל כוח".
*לאיזה זמרים בארץ אתה צופה עתיד מזהיר?
"בישראלי רואים שאייל הוא המלך.
"היינו חברים טובים הרבה הרבה לפני שהוא צמח.
הוא עבד הרבה עם הנגן שלי יוסי יוסף.
והיה סיפר לי שהוא מאוד אהב אותי כזמר והיה מסתכל עליי עוד בתור ילד".
---
גולן נולד לזוג הורים שעלו מתימן והתגוררו באשקלון.
כעת הוא מתגורר בשלווה עם משפחתו שלו בשכונת אחוזת אתרוג שבמרכז שפירא
"חיפשתי משהו שקט, מתבגרים, מאוד נחמד לי פה".
והאמת, לא צריך שהוא יאמר שנחמד לו בחייו.
אומרים שהתימנים שמחים, אמר פעם מישהו, נדמה שגולן שמח במיוחד.
חיוכו ענק והתנהלותו אפופת פשטות.
*תמיד אתה מצולם וגם נראה במציאות מחוייך כל כך, מאיפה השמחה הזאת?
"השירה עושה שמחה. בהופעות אני מרגיש שאני משמח אנשים וזה משמח אותי.
אני חוזר הביתה ומספר לאשתי איך אנשים נהנו ובאו להודות לי וזה הסיפוק הכי גדול,
יותר מכסף".
*מצד שני, לא כל הזמרים שמחים כמוך.
"כנראה יש להם בעיות פה ושם, אבל צריך להקרין שמחה.
בהופעות צריך למחוק הכל ולתת לקהל את המקסימום.
שהקהל יראה אותך שמח, כי זה מקרין עליו".
שלושים וחמש שנים מופיע גולן באירועים ובחתונות רבות.
לפעמים תוכלו לראותו אותו מניף תוף מרים בידו ומזמר
תוך כדי שהוא מלהיב את הקהל ומזמר משל היתה זו
הפעם הראשונה שלו.
*לא נמאס לך להופיע כך בחתונות, כל כך הרבה שנים?
"ממש לא.אתה לא תאמין, אבל כל פעם שאני בא להופעה אחרי כל השנים שאני מופיע,
זאת התרגשות חדשה. גם אם זה עוד חתונה רגילה.
כל פעם צריך לדאוג מחדש שהכל יהיה מסודר מבחינה טכנית,
לראות מה הקהל אוהב, לשמח את כולם".
לפני שלוש שנים עשה גולן מהפך אישי בחייו.
הוא הפסיק להרקיד מעורב ובכך הפסיד את הקהל המסורתי שאינו דתי.
"לפני שלוש שנים בדיוק החלטתי להפסיק להרקיד מעורב" מספר גולן מה גרם לו לעשות
צעד כל כל משמעותי בקריירה הארוכה שלו.
"זה קרה בעקבות זה שהבן שלי עבר לישיבת כסא רחמים בבני ברק, אבל למעשה,
כבר שנים הרב שלי, הרב יצחק ברדא לוחץ עליי להפסיק להרקיד מעורב.
הוא אומר לי
תפסיק, תפסיק, אתה כל כך בסדר וזה ישלים אותך, ככה הוא אומר לי,
למרות שאין אדם מושלם", אומר גולן. "תמיד חשבתי על זה אבל
הקטע עם הבן שלי והלחץ של הרב גרמו לאקט הזה.
הכנסתי גם ספר תורה בתקופה ההיא והשילוב הקדוש הזה גרם לי להחליט להפסיק
את ההרקדות המעורבות.
*ואיך ההופעות מאז?
"ב"ה אני עובד לא רע גם בלי להרקיד מעורב.
אני רק מבקש ריקודים נפרדים, לא שישבו בנפרד, אני לא עד כדי כך חרדי".
*היה קשה?
"בהתחלה קצת. כי יש הרבה קהל שרוצה אותי במעורב ולא מוותר על זה
וזה מבאס, כמו שאומרים בלשון שלנו.
אבל יש כאלה שלא מוותרים ובהתחלה שאני בא עושים הפרדה ואחר כך שאני הולך
אחרי הזמן שאני שר - הם עושים מה שהם רוצים".
"אני הולך עם זה עד הסוף ומתנה עם המזמינים שאני לא מרקיד מעורב", אומר גולן.
ומוסיף ש"יש קהל גדול שבזכות שאני לא מרקיד מעורב - מזמין אותי עכשיו".
וכמה ההפסדים את שואלים? גולן מספר שהוא לא הפסיד מעליית המדרגה הרוחנית.
"בוא נגיד שאחוז קטן, משהו כמו עשרים אחוז - ירד, בגלל שאני לא מרקיד מעורב כבר.
לא נורא. זה טוב. אתה גם נח עם האשה והילדים, מתבגר.
הכל מלמעלה".
*אתה מרגיש שזה עשה אותך רוחני יותר?
"לא. נשארתי אותו ציון, רק קיבלתי על עצמי את זה.
אני לא עושה דבר נוסף חדש. אני לא מרגיש קדוש יותר".
*וקיבלת על עצמך לא לשיר שירי אהבה?
"אני שר הכל, רק לא ריקודים.
יש כאלה חרדים שרוצים לשמוע אותי רק שירי קודש בלי שירי אהבה ליד,
אז ריכזתי את זה באלבום אחד וזה הלך דווקא יפה".
מסתבר שעד שייצא לאור הדואט עם עידן רייכל עליו דיברנו,
ייצא השיר החדש של גולן עם דודו אהרון עליו הוא עובד בימים אלו.
גולן חושף כי לדואט המתוכנן לצאת עוד מעט יקראו 'שמע קולי'.
"עשינו את המסגרת ולאט לאט, שלו יש זמן לי אין, ושלו יש לי אין", מספר גולן.
*איך אתה מסביר את ההצלחה המטאורית של דודו אהרון שעלה כל כך מהר?
"הוא זמר טוב לדעתי, והביא להיטים טובים שאנשים חיכו לזה.
יש גם עניין של מזל.
יש גם את משה פרץ שפרץ מהר ויש עוד הרבה טובים כמו פאר טסי, אני גם מנבא לו הצלחה גדולה,
או שקד קוממי מאלעד".
את הדואט של גולן ודודו אהרון כנראה לא ישמעו במסגרות דתיות מסויימות שדורשות
קצת יותר החמרה בענייני המוזיקה שלו שנחשבת פתוחה יחסית מבחינת התוכן שלה,
כמו ששירים אחרים שלו כ'חביב זכריה' זכו לקבל מנת צוננים ממי שאמר שיש בהם
פסול כי הם מדברים על אהבה.
"אני לא מתחרד, אני שר על אהבת המשפחה, אהבת הילדים, אהבת טבע, אהבת נוף,
אין פה שירי מינות. יש רבנים שלא מבינים את המילים אולי בערבית כמו שאנחנו מבינים,
והם ישר פוסלים אבל זה לא נכון כי הם לא מבינים את המילים לעומקן.
יש הבדל בין אהבה למינות.
שרתי בדיסק האחרון על הבן שלי שאני אוהב אותו,
והם שומעים דבר כזה וחושבים שזה על אשה.
אני לא שר שירי מינות אלא שירי אהבת אדם,
זה דבר מאוד חשוב לאהוב אדם.
אהבת חינם זה דבר חשוב מאוד עד כמה שאתה יכול.
זו מצווה לאהוב. אדם שלא עושה לך רע חלילה למה לא לאהוב אותו?
אני נהנה לאהוב אנשים".
*ושירי אהבה לאשה?
"לא", צוחק ציון, "פה אתה נכנס כבר לשטח לא נכון.
יש למשל שיר שלי שמדבר על 'חביב זכריה' ואומר
אוי לי מעיניך הגדולות שאתה מסתכל על בחורות...
לא מודגש על מה הוא מסתכל בדיוק, זה יכול להיות על דברים גדולים אחרים.
על קנאות, עיניים גדולות.
אבל לא כתוב שם על אשה".
*עדין היו שירים ששרת שנושאים בחובם עניין אשה כלשהו.
"כן, אבל לא מיניות.
כמו 'אני רוצה כלה יפה מבנות תימן', מה רע בזה?
אני לא אומר שאני מחבק או מנשק אותה.
מדובר באדם רווק שרוצה דווקא אשה תימניה מבנות תימן.
ואח"כ אני אומר בשיר: אני קורא לאלוקים ומתפלל על זה.
שיר כזה למשל הקיצוניים לא ישמעו אותו, אני לא נמנה איתם".
*מה פסול מצאו בו?
"סתם פאנטים שאין להם הסבר לזה.
הם אומרים שאם כתבתי 'חאווירה' אז דיברתי על אשה וזהו.
הם רוצים רק קודש ותפילות, זה לא הולך היום, אתה חייב לערבב את הכל,
בתנאי שאתה לא חורג יותר מידי. אני לא חרדי".
*מצד שני שלחת את הבן שלך לישיבה חרדית.
"הוא הלך לבד. אמרתי לו תשמע, אנחנו לא חרדים בבית. אבל תמכתי בו.
אני של כולם; של החרדים של השחורים, של הכחולים של הצהובים", צוחק גולן.
"הוא רצה ישיבה חרדית, זה מה שמשך אותו - שיילך לשם.
והוא באמת התקדם יפה ואפילו הוציא חוברת של חידושים".
*הוא לא ייצא כבר זמר.
"לא, אבא הוא אוהב לשיר את השירים של אבא שלו.
יש לי בן אחר - אדיר - שמנגן על קלידים ולמד מוזיקה בת"א
ויש לו אולפן הקלטות".
*אתה צופה לו עתיד של זמר תימני?
"גם לו - לא. כי בשביל לשיר תימנית אתה צריך להוולד לזה ולדעת את המילים טוב.
לא לדקלם אותן רק".
בהקפות שניות ושמחות בית השואבה הוא מופיע הרבה ונהנה לראות
את תלמידי הישיבות רוקדים בשורות בקצב ה'דעסה'.
שימור השירה התימנית נוגע מאוד לליבו.
"אתה רואה שזה עובר מאבא לבן והם מבקשים שירים שלי, אני אוהב את זה", הוא אומר.
*מה ההבדל בין לשמר את המסורת בשירה למסורת הביגוד, מה זה לא חשוב?
"איך אומרים? ברומא התנהג כרומאי, יש את שגיב מחפוד
(בעל חנות ידועה של תשמישי קדושה וביגוד תימני אותנטי, נ"ג) שמסתובב
עם הקמיץ', אבל אלו בודדים. הלוואי שהיתה שכונה כזאת של תימנים שכולם
מסתובבים בלבוש המסורתי, אבל היום זה כבר לא עובד".
ב-2010 הוציא גולן את המופע שלו שצולם בקיסריה.
כן, גולן עשה היסטוריה בכך שחוץ ממכירת אלפי אלבומים והופעות רבות כל השנה
הוא הצליח לכבוש את מעוז ההופעות הישראלי.
"איילן גולן אמר לי שקיסריה יכול ללכת טוב והוא הציע שליאם הפקות, החברה שלו - תפיק את זה.
וככה זה קרה, והוא עצמו גם כמובן היה במופע.
ב"ה מילאנו את קיסריה שזה דבר מאוד יפה לעדה התימנית.
אני חושב שמגיע להם. אנשים מאוד נהנו,
באו נגנים מטורקיה ולדעתי זה היה המופע הכי חזק שלי".
*למרות שלא רקדו שם.
"היה מלא, לא היה מקום לרקוד".
*מה זה שווה, מוזיקה תימנית בלי לרקוד, נו.
"עשינו את זה ככה, מופע בישיבה, במבט אחר, עם קטעי קישור
והצגה של הבדרן התימני יואב לוי".
"יכול להיות שיהיה עוד פעם מופע בקיסריה", לא שולל גולן את האפשרות
להיסטוריה חוזרת של זמר עדתי בקיסריה.
*אתה משתף פעולה עם אמנים מזרחיים מובהקים,
מה דעתך על הטקסטים המזרחיים שאומרים היום שהם רדודים?
"הייתי מעדיף טקסטים יותר ברמה, למען האמת.
אבל המטרה היא לשמח את הקהל וזה היופי לדעתי".
*איזו מוזיקה אתה שומע?
"אייל, יואב יצחק, חיים משה. זמרי הילדות שלי הם יהורם גאון ויגאל בשן
אותם אני מאוד אוהב, גדלתי עליהם, ואת אהרון עמרם בשירה התימנית".
לתגובות נדב גדליה בפייסבוק: gilinada@gmail.com
האזנה לתוכנית הרדיו "סבבת שלום" שלי שהיתה בזמנו ובה גם התארח ציון גולן
http://www.icast.co.il/default.aspx?p=Podcast&id=347246
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה