כל יום בזול
דרך המיזם המהפכני הזה תוכלו להשיג פירות וירקות במחיר מוזל מאוד.
נדב גדליה | להזמנת שירותי כתיבה מתקדמים וקבלת ניוזלטר: גְּדַלְיָה כַּתָּב אָמָּן nadavgedalia.com
בשנים האחרונות המושג 'חברתי' נשחק עד דק. חברות מסחריות משתמשות בתווית החברתית כדי למכור יותר ולאלחש את החשדנות הטבעית כלפי מי שמציע לנו סחורה או שירותים ולנגד עיניו דולרים תמיד. בדיוק בזמן הזה, כשכבר נדיר למצוא מיזם חברתי אותנטי - רמ"ח ושס"ה אברים מתחברים באחד המיזמים ההכרחיים בשוק.
המטרה אחת: הוזלת מחירי הפירות והירקות, בלי להתלונן וללא הישענות על פוליטיקאים ומחאות העוברות מין העולם כעורבא פרח, ללא תוצאות.
"זה לא איזה סטארט-אפ", אומר מייסד המיזם, ידידיה בן שימול (27), נשוי ואב מפרדס חנה.
"מדובר במיזם פשוט מאוד: איגוד כוח הקניה של צרכני הפירות והירקות כך שהלקוחות יקבלו מהספקים פירות וירקות במחיר נמוך משמעותית מהסופר.
הקבוצה הכוללת אנשים מכל גווני האוכולוסיה. "מחירי הפירות והירקות ממש לא קשורים לרמת הכנסה"" אומר בן שימול. "פונים אליי אנשים מאוד אמידים ואומרים לי שהם לא קונים במחירים שהולכים היום בסופרים. גם אתה עשיר - אתה מרגיש שהכסף לא שווה את הפרי. לא מזמן ראיתי מנגו ב-70 שקל לקילו. זה לא הגיוני".
*הכל התחיל באפרסק*
בן שימול אינו מגיע מתחום החקלאות ולפרנסתו עובד כמנהל פיתוח בישיבת הסדר באור עקיבא.
הרעיון למיזם החל להטוות בראשו בפשטות כשנכנס לסופר השכונתי וביקש לקנות לביתו אפרסקים, לפני כארבעה חודשים.
"ראיתי את המחירים - וויתרתי. תשמע, זה לא שאני מרוויח שכר מינימום, אבל בהוצאה הכלכלית החודשית שלי לא יכולתי לשים 30 שקלים על שבעה אפרסקים... זה פגש אותי גם בענבים באותה צורה; אני רוצה ענבים - אבל המחיר מופקע ואני לא קונה. המחשבה שעברה לי בראש הייתה כזאת: אני סר"ן במילואים, יש לי עמותה שבה אני מתנדב, במקביל עובד מהבקר עד הלילה - ולא יכול לקנות לעצמי אפרסק?! זה לא יכול להיות! החלטתי שלא עוד".
*מה הצעד הראשון שעשית?
"הדבר הראשון שעשיתי היה לפתוח קבוצת וואטסאפ בפרדס חנה בה הודעתי שאני מבקש לאגד אנשים שיהיו כוח קניה ומתכנן להביא ספקים שיהיה להם שווה למכור בזול, בגלל הכמות. תוך יומיים-שלשה 500 אנשים הצטרפו. זה עף והתגלגל מקבוצה לקבוצה. התברר שהמצוקה של האנשים כל כך גדולה והם רק חיפשו מישהו שירים את הכפפה. בסעיתא דשמיא, תוך חודש וחצי היינו כבר אחרי הסכמים עם ספקים גדולים והיום אנחנו עובדים עם ארבעה ספקים איכותיים".
המיזם לא עצר בפרדס חנה הפורחת. "לא האמנתי לאן אני נכנס", אומר בן שימול בהתפעלות. "היום, ארבעה חודשים בלבד אחרי הרעיון - יש לנו כבר 100,000 איש בקבוצות מכל רחבי הארץ שנהנים מפירות וירקות במחיר טוב ביחס למה שמקובל בסופר".
*דבר איתי בשקלים*
*מה הפרשי המחירים?
"אפרסק שעולה 12 בסופר - נמכר אצלנו ב-6.5 ש"ח. ענבים כבר שלשה חודשים נמכרים אצלנו ב-10-12 ש"ח כשבמקביל בסופר הם עולים סביבות 17 ש"ח ובתקופות הקשות המחיר שלהם הגיע אפילו ל-30 ש"ח. מחירים יקרים זאת לא גזירת גורל. זה פשוט עובד ככה: ספקים מעלים מחירים כי אומרים שחומרי הגלם עלו, אבל לא מורידים מחירים כשהמחירים למטה. תראה מה קרה בחד פעמי. היה יקר כי היה על זה מס, אבל כשירד המס למה זה לא ירד בכל המקומות למחיר הראשון שלפני המס?
זאת רק דוגמה לזה שהציבור קונה גם אם יקר וזה לופ שחוזר על עצמו ומעלים עוד ועוד. באופן כללי, הציבור לא מבין את הכוח שיש לו ביד וחבל. אני חושב שהמחאה הזאת אינה מחאת נגד אלא קריאת בעד, להתאחד, כצרכנים. אנחנו לא עושים שיימינג לאף סופר. פשוט מאוד: מי שירצה לעבוד איתנו - יבוא ויעבוד וירוויח. אמנם זה קצת מכל לקוח - אבל רווח יפה בסוף החודש. זה העיקרון: למכור להרבה אנשים במחיר טוב כך שכולם יהנו מפירות וירקות ולייצר רווח שמורכב מהרבה לקוחות; במקום רווח עצום על מעט מאוד לקוחות".
*כיצד אפשר להתחיל להנות מהמיזם שלך, כצרכן?
"אני לבד בסיפור הזה, עם הרבה סעיתא דשמיא. הכל עובר דרכי כי אין תקציב לתיפעול. זה עובד בצורה די פשוטה: המספר שלי מפורסם בכל הודעה שאני מפיץ ואפשר לחפש אותי 'ידידיה בן שימול' או 'נלחמים ביוקר המחיה' בפייסבוק. אני יושב כל יום ושולח קישורים לקבוצות לפי אזור מגורים. מקווה שבעתיד נוכל לעשות את זה באופן יעיל יותר. אני חושב לגייס משקיעים כדי שהכל יעבוד בצורה משומנת. כעת אין לי את הכסף בשביל זה ואני לא רוצה להתחיל להיות כמו מתווך ולגזור רווחים כי אנשים צריכים את המחירים הנמוכים ביותר".
*יש פה פוטנציאל עיסקי?
"וודאי", אומר בן שימול. "הלוואי שהיו לי חקיינים ושירוויחו את מה שאפשר כמתווכים. לא פעם בקבוצות קניה גדולות - זה עשוי ליפול מבחינת המחירים כי מהר מאוד היזם רוצה להרוויח יותר. אני לא שופט אף אחד ואפילו מברך את מי שמרוויח מיזמות עיסקית-חברתית אבל חשוב שכל יזמות חברתית תשאר חברתית. אני אומר ככה: אל תקח את האמון של האנשים ותהפוך את הסיפור לנטו עיסקי. תמשיך להיות הכי חברתי בשוק, כל הזמן - וגם תרוויח מזה כדי שתוכל להמשיך. אבל לפני הכל - הסיפור החברתי. אם אתה רק בטייטל הקדוש, 'החברתי' - זה כבר לא שווה".
*לאחות את חלקי העם*
"אנשים שולחים לי הודעות מאוד מרגשות", מספר בן שימול. "כותבים שהם אפילו נהנים לעמוד בתור כדי לקנות פירות! טוב, ככה זה כש-400-500 לקוחות ביום באים לחנות שבדרך כלל ביום יש שם כמה עשרות אנשים. בצורה הזאת גם פוגשים אחד את השני. תראה אותי; קוראים לי ידידיה - אני הכי סטיגמטי. כיפה סרוגה שם כזה - בוא, היום זה נחשב בכל הציבורים 'להיט'. אבל אנשים אומרים אנחנו לא מסכימים עם מה שאתה מייצג פוליטית - אבל מעריכים את מה שאתה עושה. יש כאן מודל של ישראליות שמבוסס על ערבות הדדית באמת ולא כסיסמה".
*מה החלום? לאן אתה ממשיך מכאן?
"היום המצב הוא שעם עליות המחירים התכופות החלשים נשארים מאחורה ומתווספים אליהם עוד אוכולוסיות. היום אבא לשמונה שעובד - מתקשה להתקיים. המעונות עלו ב-4000 שקל, ואין שלא תהפוך את זה - אלו לא סכומים הגיוניים. זה קורה כי כל אחד רוצה לשפר את התנאים והשכר שלו וככה, על הדרך, עוד אוכולוסיות נכנסות מתחת לקו. אני אומר ככה: אם קיץ אחד ישאירו את בתי המלון ריקים - המחירים יצנחו. הבעיה היא שכולם אומרים 'חסכתי - אז אני אצא לחופשה'. אבל 1500 שקל ללילה?! מה קורה? הפרויקט הסביר בעצם לכולםשיש ערבות הדדית ואם כולם נתאחד - יהיה טוב יותר בצרכנות ובכלל. הלוואי ונתקדם הלאה לעוד מיזמים כאלו בשלל התחומים. החלום הוא שלכל המוצרים בסופר יהיו קבוצות שיקבלו מחירים זולים משמעותית שיהיו נאמנים למחיר המוצר.
כמה אפרסק עולה בשוק? לא יותר מארבעה שקלים. למה למכור את זה ב-12-13 ובתקופות קשות ב-30 ש"ח. זה לא זהב".
המטרה אחת: הוזלת מחירי הפירות והירקות, בלי להתלונן וללא הישענות על פוליטיקאים ומחאות העוברות מין העולם כעורבא פרח, ללא תוצאות.
"זה לא איזה סטארט-אפ", אומר מייסד המיזם, ידידיה בן שימול (27), נשוי ואב מפרדס חנה.
"מדובר במיזם פשוט מאוד: איגוד כוח הקניה של צרכני הפירות והירקות כך שהלקוחות יקבלו מהספקים פירות וירקות במחיר נמוך משמעותית מהסופר.
הקבוצה הכוללת אנשים מכל גווני האוכולוסיה. "מחירי הפירות והירקות ממש לא קשורים לרמת הכנסה"" אומר בן שימול. "פונים אליי אנשים מאוד אמידים ואומרים לי שהם לא קונים במחירים שהולכים היום בסופרים. גם אתה עשיר - אתה מרגיש שהכסף לא שווה את הפרי. לא מזמן ראיתי מנגו ב-70 שקל לקילו. זה לא הגיוני".
*הכל התחיל באפרסק*
בן שימול אינו מגיע מתחום החקלאות ולפרנסתו עובד כמנהל פיתוח בישיבת הסדר באור עקיבא.
הרעיון למיזם החל להטוות בראשו בפשטות כשנכנס לסופר השכונתי וביקש לקנות לביתו אפרסקים, לפני כארבעה חודשים.
"ראיתי את המחירים - וויתרתי. תשמע, זה לא שאני מרוויח שכר מינימום, אבל בהוצאה הכלכלית החודשית שלי לא יכולתי לשים 30 שקלים על שבעה אפרסקים... זה פגש אותי גם בענבים באותה צורה; אני רוצה ענבים - אבל המחיר מופקע ואני לא קונה. המחשבה שעברה לי בראש הייתה כזאת: אני סר"ן במילואים, יש לי עמותה שבה אני מתנדב, במקביל עובד מהבקר עד הלילה - ולא יכול לקנות לעצמי אפרסק?! זה לא יכול להיות! החלטתי שלא עוד".
*מה הצעד הראשון שעשית?
"הדבר הראשון שעשיתי היה לפתוח קבוצת וואטסאפ בפרדס חנה בה הודעתי שאני מבקש לאגד אנשים שיהיו כוח קניה ומתכנן להביא ספקים שיהיה להם שווה למכור בזול, בגלל הכמות. תוך יומיים-שלשה 500 אנשים הצטרפו. זה עף והתגלגל מקבוצה לקבוצה. התברר שהמצוקה של האנשים כל כך גדולה והם רק חיפשו מישהו שירים את הכפפה. בסעיתא דשמיא, תוך חודש וחצי היינו כבר אחרי הסכמים עם ספקים גדולים והיום אנחנו עובדים עם ארבעה ספקים איכותיים".
המיזם לא עצר בפרדס חנה הפורחת. "לא האמנתי לאן אני נכנס", אומר בן שימול בהתפעלות. "היום, ארבעה חודשים בלבד אחרי הרעיון - יש לנו כבר 100,000 איש בקבוצות מכל רחבי הארץ שנהנים מפירות וירקות במחיר טוב ביחס למה שמקובל בסופר".
*דבר איתי בשקלים*
*מה הפרשי המחירים?
"אפרסק שעולה 12 בסופר - נמכר אצלנו ב-6.5 ש"ח. ענבים כבר שלשה חודשים נמכרים אצלנו ב-10-12 ש"ח כשבמקביל בסופר הם עולים סביבות 17 ש"ח ובתקופות הקשות המחיר שלהם הגיע אפילו ל-30 ש"ח. מחירים יקרים זאת לא גזירת גורל. זה פשוט עובד ככה: ספקים מעלים מחירים כי אומרים שחומרי הגלם עלו, אבל לא מורידים מחירים כשהמחירים למטה. תראה מה קרה בחד פעמי. היה יקר כי היה על זה מס, אבל כשירד המס למה זה לא ירד בכל המקומות למחיר הראשון שלפני המס?
זאת רק דוגמה לזה שהציבור קונה גם אם יקר וזה לופ שחוזר על עצמו ומעלים עוד ועוד. באופן כללי, הציבור לא מבין את הכוח שיש לו ביד וחבל. אני חושב שהמחאה הזאת אינה מחאת נגד אלא קריאת בעד, להתאחד, כצרכנים. אנחנו לא עושים שיימינג לאף סופר. פשוט מאוד: מי שירצה לעבוד איתנו - יבוא ויעבוד וירוויח. אמנם זה קצת מכל לקוח - אבל רווח יפה בסוף החודש. זה העיקרון: למכור להרבה אנשים במחיר טוב כך שכולם יהנו מפירות וירקות ולייצר רווח שמורכב מהרבה לקוחות; במקום רווח עצום על מעט מאוד לקוחות".
*כיצד אפשר להתחיל להנות מהמיזם שלך, כצרכן?
"אני לבד בסיפור הזה, עם הרבה סעיתא דשמיא. הכל עובר דרכי כי אין תקציב לתיפעול. זה עובד בצורה די פשוטה: המספר שלי מפורסם בכל הודעה שאני מפיץ ואפשר לחפש אותי 'ידידיה בן שימול' או 'נלחמים ביוקר המחיה' בפייסבוק. אני יושב כל יום ושולח קישורים לקבוצות לפי אזור מגורים. מקווה שבעתיד נוכל לעשות את זה באופן יעיל יותר. אני חושב לגייס משקיעים כדי שהכל יעבוד בצורה משומנת. כעת אין לי את הכסף בשביל זה ואני לא רוצה להתחיל להיות כמו מתווך ולגזור רווחים כי אנשים צריכים את המחירים הנמוכים ביותר".
*יש פה פוטנציאל עיסקי?
"וודאי", אומר בן שימול. "הלוואי שהיו לי חקיינים ושירוויחו את מה שאפשר כמתווכים. לא פעם בקבוצות קניה גדולות - זה עשוי ליפול מבחינת המחירים כי מהר מאוד היזם רוצה להרוויח יותר. אני לא שופט אף אחד ואפילו מברך את מי שמרוויח מיזמות עיסקית-חברתית אבל חשוב שכל יזמות חברתית תשאר חברתית. אני אומר ככה: אל תקח את האמון של האנשים ותהפוך את הסיפור לנטו עיסקי. תמשיך להיות הכי חברתי בשוק, כל הזמן - וגם תרוויח מזה כדי שתוכל להמשיך. אבל לפני הכל - הסיפור החברתי. אם אתה רק בטייטל הקדוש, 'החברתי' - זה כבר לא שווה".
*לאחות את חלקי העם*
"אנשים שולחים לי הודעות מאוד מרגשות", מספר בן שימול. "כותבים שהם אפילו נהנים לעמוד בתור כדי לקנות פירות! טוב, ככה זה כש-400-500 לקוחות ביום באים לחנות שבדרך כלל ביום יש שם כמה עשרות אנשים. בצורה הזאת גם פוגשים אחד את השני. תראה אותי; קוראים לי ידידיה - אני הכי סטיגמטי. כיפה סרוגה שם כזה - בוא, היום זה נחשב בכל הציבורים 'להיט'. אבל אנשים אומרים אנחנו לא מסכימים עם מה שאתה מייצג פוליטית - אבל מעריכים את מה שאתה עושה. יש כאן מודל של ישראליות שמבוסס על ערבות הדדית באמת ולא כסיסמה".
*מה החלום? לאן אתה ממשיך מכאן?
"היום המצב הוא שעם עליות המחירים התכופות החלשים נשארים מאחורה ומתווספים אליהם עוד אוכולוסיות. היום אבא לשמונה שעובד - מתקשה להתקיים. המעונות עלו ב-4000 שקל, ואין שלא תהפוך את זה - אלו לא סכומים הגיוניים. זה קורה כי כל אחד רוצה לשפר את התנאים והשכר שלו וככה, על הדרך, עוד אוכולוסיות נכנסות מתחת לקו. אני אומר ככה: אם קיץ אחד ישאירו את בתי המלון ריקים - המחירים יצנחו. הבעיה היא שכולם אומרים 'חסכתי - אז אני אצא לחופשה'. אבל 1500 שקל ללילה?! מה קורה? הפרויקט הסביר בעצם לכולםשיש ערבות הדדית ואם כולם נתאחד - יהיה טוב יותר בצרכנות ובכלל. הלוואי ונתקדם הלאה לעוד מיזמים כאלו בשלל התחומים. החלום הוא שלכל המוצרים בסופר יהיו קבוצות שיקבלו מחירים זולים משמעותית שיהיו נאמנים למחיר המוצר.
כמה אפרסק עולה בשוק? לא יותר מארבעה שקלים. למה למכור את זה ב-12-13 ובתקופות קשות ב-30 ש"ח. זה לא זהב".
מי שרוצה קישור הצטרפות לקבוצה הרלוונטית לאזורו - שישלח במייל מספר פלאפון + עיר מגורים למייל הזה:
---------
רוצה לספר את הסיפור שלך?
להזמנת שירותי כתיבה וקבלת ניוזלטר: גדליה כתב אמן nadavgedalia.com
***
לצפייה בסרט >> https://bit.ly/MITBONEN
***
גְּדַלְיָה כַּתָּב אָמָּן - קופירייטר ויוצר סרטונים קצרים - לעסקים ולקהל הרחב:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה